Teruggevonden: A.D. Overstrijd Rotterdam 20er jaren horloge

Na lang zoeken weer terug gevonden, het horloge van mijn Opa die in 1975 overleed.
Opa is rond 1920 naar Indonesië gegaan en werkte in de koffie. Hij is daar getrouwd “met de handschoen” met mijn Oma, vermoedelijk is dit horloge uit die tijd.
Het horloge is vrij klein, 30 mm, 35 mm lug tot lug. Min of meer zoals de trenchwatches uit die tijd. Ik heb nog geen goudmerk gevonden maar zie nergens dat het goud doorgesleten is.
Na opwinden begon het meteen te lopen. Ik kreeg de kast niet open en zal tzt ook wel een foto van het binnenwerk plaatsen.

Googelend vond ik A.D. Overstrijd, een juwelier uit Rotterdam die horloges en klokken importeerde en onder eigen naam verkocht. Hij deed de zaak over aan zijn zoons, ging in zijn geliefde Frankrijk wonen en overleed in 1938. Zijn zoons hadden minder geluk, het pand stond in het deel van Rotterdam dat in 1940 werd gebombardeerd en zijn later naar een concentratie kamp gebracht waar ze in 1943 overleden.

69 likes

Mooi verhaal en zeer mooi horloge. Ik ben benieuwd naar het uurwerk dat er in zit.

4 likes

Dit is echt een stukje geschiedenis. Heel erg bedankt voor het delen! Geweldig! :ok_hand:t2:

1 like

Ik ook!

1 like

Mooi een klok met een verhaal.

1 like

Bijzondere wijzers.
Mooi horloge, bijzonder verhaal.dank voor het delen en leuk dat ze weer gevonden is.

1 like

Mooi horloge en dito verhaal!

1 like

Mooi zeg :+1::+1:!

1 like

Ziet er nog aardig senang uit voor een horloge dat hard naar de honderd jaar gaat!

5 likes

Heel mooi horloge en mooi ook dat je er een stuk geschiedenis bij hebt gedeeld. Erfstuk dat het koesteren waard is :heart_eyes:

1 like

Wijzerplaat ziet er inderdaad typisch uit als jaren 20-30. Prachtige staat nog voor z’n leeftijd. Veel plezier met dit stukje familiehistorie :+1:

1 like

Geweldig :ok_hand:

1 like

Heel mooi horloge, fijn dat je het weer hebt teruggevonden :ok_hand:

1 like

Een interessant stukje geschiedenis en een mooi horloge! Geniet er van.

1 like

Wat een verhaal !! Mooie vondst :clap: en veel draagplezier.

1 like

Prachtig. Koesteren zo’n mooi klokje met dito geschiedenis.

Leuk verhaal, maar mis nog iets; waar/hoe heb je het horloge terug gevonden?

1 like

Een horloge met een verhaal, dat zijn de leukste. Mooi. :ok_hand:

1 like

Wat een bijzonder horloge en een bijzonder stukje stukje geschiedenis. Het ziet er ook nog best mooi uit.
Héél, héél zuinig op zijn. Dat het nu direct loopt als je het opwindt is hoopvol, maar het horloge is waarschijnlijk heel lang niet onderhouden geweest. Ingedikte en vergomde olie en vuil kan het uurwerk daardoor heel snel laten slijten en mogelijk onherstelbaar beschadigen. Ik denk dus de moeite waard voor een servicebeurt bij een goede en betrouwbare horlogemaker/ restaurateur. Koester het in ieder geval en geniet er van.

2 likes

Haha, goed gelezen Ik had het horloge al gekregen toen ik een jaar of 14 was, rond 1975 ik vond het toen al wel leuk en heb hem wel gedragen. Het bandje dat er op zit is er toen op gegaan. Ik geloof dat een horlogemaker in Brielle hem toen nog eens heeft nagekeken. Kort daarna zijn mijn ouders naar het buitenland gegaan, ik moest hier mijn school afmaken en heb wat gezworven. Op gegeven moment vertrouwde ik het studiehok waar ik zat niet zo en heb wat spullen bij mijn zuster achtergelaten, ook een zilveren zakhorloge. En daarna jaren vergeten… Recent kwam mijn zus ineens met de spullen aan, zij moest ook helemaal nadenken waar het vandaan kwam. De horloges hebben jaren lang in een kast gelegen.

7 likes