Allereerst weet ik niet zeker of deze vraagstelling hier wel thuishoort…
Ik kreeg van iemand een stilstaand horloge en mocht dit gebruiken om te “sleutelen”…
Het betrof een horloge met een klemdeksel.
Deze kreeg ik wel open en heb ook het uurwerk weer gangbaar gekregen.
Het probleem is dat het deksel niet meer dicht wil klikken.
En de druk van een olifant durf ik niet te hanteren.
Heeft iemand tips voor me…?
Bedankt voor de reacties!!!
Daar heb je waarschijnlijk een pers voor nodig, ga geen gekke dingen doen met een bankschroef of iets anders gewelddadigs want je breekt anders het glas of erger. Zoek even een uurwerkmaker op in de buurt of bestel een passend stuk gereedschap zou ik zeggen…
Met een glaspers kan het ook, niet ?
Maar ik begrijp het probleem; ik heb hier ook nog eentje liggen die ik niet meer dicht krijg…
sommige kasten gaat niet met zo een goedkoop handpersje, ik heb zelfs ooit een nieuwe handpers krom gebogen.
Er zijn betere persen , meestal bij de betere horloge makers
probeer iemand te vinden die zo een pers heeft, dan lukt dat wel
succes
gr roel
Ik heb zelf twee persen van Greiner eentje met kunststof en de andere met Bergeon metalen doppen. Maar dat is een dure grap als je dat nieuw wilt kopen, helemaal omdat je ze niet zo vaak gebruikt.
Dank jullie voor de tips!!!
Naast wat inzicht, een dosis durf / geluk en nonchalance
heb je hier ook genoeg aan …
( en NEE … ver#$%!!*me dit is GEEN verkapte advertentie om een snijbonenmolen te verkopen )
grt. Gerard
De persjes die voor zo’n €40,- worden aangeboden is dat dan géén optie?
Bovenstaande opstelling vind ik wat griezelig…
Ik zou gaan voor de versie met draaischroef
daarmee kun je de kracht beter doseren,
met zo’n hefboom kun je eventueel in alle woestheid
nog je horlogeglas en die hefboom kapot krijgen.
Had ik zelf ook in gedachte!!!
Dank je wel voor je reply!!!
En dus NOOIT via onder of bovenaf op het glas persen he,
altijd op het deksel en op de metalen horlogekast/lugs.
mijn snijbonenmolen en sjoelbakschijf gebruik ik ook alleen maar wanneer ik zeker weet dat het glas lager ligt dan rand van de horlogekast.
Glas/kunststof van bedoeld horloge is gebold.
Als daar druk op komt is het knak…
Klopt wel, is mij ook al eens (nou ja eens… twee keer om precies te zijn) overkomen. Daarna eens goed gaan letten op het gebruik van de juiste maat schoteltjes die je er op/aan moet zetten. Scheelt nogal wat. Sinds ik de tijd neem om even goed te kijken of vooral het onderste schoteltje, waar het glas dus zit, wel goed past, zodat alleen de kast op de rand rust en het glas vrij blijft, gaat het goed. Voor alle duidelijkheid, ik gebruik dus gewoon zo’n Conrad ding. En mocht het echt niet lukken, loop dan even langs een goed geoutilleerde horlogemaker…
Ik begrijp werkelijk niet hoe je daar een kast mee dicht krijgt,