Terugplaatsen plexiglas oude Raket

Dag allemaal,
hierbij een vraag over het terugplaatsen van het plexiglaasje bij mijn oude handwinder raket.

Niet een heul bijzondere klok, maar wel net leuk. Wat is er gebeurt? Raket valt op het laminaat en spontaan is het plexiglaasje eruit “gesprongen”, geen idee hoe maar ik krijg het niet voorzichtig teruggeduwd… Het feit dat het glaasje er zomaar uit kan suggereert mij dat ik het ook weer vast zou moeten kunnen duwen. Maar toch… aangezien ik niet de beste track record heb met horlogeglazen (Stom geweest met kast dichtmaken...) vraag ik liever eerst hier om raad.

Aan de binnenzijde van de kast zit een ring welke het uurwerk+plaat tegenhoud. Het glaasje moet dus er definitie langs de voorkant erin worden geklemd. Ik kan een begin maken, maar kom dan steeds niet goed uit. Harder duwen in het midden van het plexi zal het denk ik eerder in een grotere diameter drukken dan kleiner, en dus voorkomen dat ik het erin krijg. Duwen langs de zijkant durf ik (nog niet) heel hard. Iemand suggesties, klein beetje olie o.i.d.?

Tips zijn welkom!

betere tijden:

Het glaasje is een fractie van een millimeter groter dan het gat aan de voorkant van je horloge waar het glas in hoort te zitten.
Door het glas samen te knijpen (dat kan vanwege de bolling in het acrylglas) past hij er net in. Als je hem dan weer loslaat zet het glas weer uit en wordt het daardoor op zijn plek gehouden.
Je hebt een speciaal stukje gereedschap nodig om het glas op zijn plek te krijgen, wat elke horlogemaker heeft.
Er bestaat uiteraard wel enig risico dat er door de val ook iets aan het binnenwerk beschadigd is geraakt.

Beter van niet :+1:

4 likes