Test : krassen uit Titanium verwijderen

Bij een eerder draadje was sprake van het verwijderen van krassen uit Titanium, de suggestie was dit te verwijderen met een schuursponsje, echter m.i. maak je hier juist zoveel krassen dat de oorspronkelijke krassen juist minder opvallen,
beter is het om de krassen sneller te laten “oxideren”
( als je daarvan al kunt spreken bij gebruik van stikstof )

normaal keuren deze Titanium krassen vanzelf weer bij
in contact met het stikstof in de buitenlucht …
of stikstof uit planten ( wortels /rauwe bonen etc. )

welnu wie A zegt moet ook B zeggen:

uiteraard niet te diepe krassen maken !

bij gebrek aan snijbonen heb ik als bron van plantaardig stikstof een stengel en blad Paksoy gebruikt om het geheel in te pakken.

kwestie van stevig inpakken en het plantensap contact laten maken met de krassen en even een dagje geduld hebben.

bedankt voor het kijken !

( gaat helemaal goedkomen . hoop ik )

14 likes

Heel benieuwd of het ook gaat werken…

1 like

Titanium is een van de weinige stoffen die in zuivere stikstof kan branden ( dus zonder zuurstof ) in theorie moet het lukken, vooral met stikstofrijke bonen .

Nou ben benieuwd wat morgen het resultaat is.

1 like

Met een beetje mazzel heb je morgen 2 horloges :smile:

4 likes

Cool experiment, kijken of paksoi de Cape Cod voor titanium blijkt te zijn!

Science rules!

3 likes

Eh morgen 1 april toevallig? :slight_smile:

Groeten,

Stefan

1 like

Ah shi%$. Ik trap ook overal in! Wel een leuke.

1 like

Inderdaad, die krassen zijn in photoshop gemaakt. :smile:

2 likes

Hahaha leuk topic, ben benieuwd of ik erin gestonken ben of dat we hier met een echt experiment te maken hebben :stuck_out_tongue:

1 like

Gewoon je titanium horloge in een zak met kunstmest stoppen (N)

1 like

@bikkelpeter

maak je niet ongerust hoor, het is bij wetenschappelijk /empirisch onderzoek vaker zo dat men alles uit de kast trekt om de resultaten te debunken, dat werd bij de uitvinding van de “aflopende-compilatievoegmeter” ook gedaan, dat was op 1 april 1897 , photoshop bestond toen nog niet, maar was dat wel het geval, dan was er ongetwijfeld een misantroop geweest die had gesuggereerd dat die hele meter bijelkaar gephotoshopped was.

( morgen, misschien nog vannacht, haal ik dat klokje weer uit de koelkast en kijk ik of er al een verkleuring is opgetreden )

grt. Gerard

2 likes

@Orisfan

volgens mij kun je in deze tijd van terreur beter even geen zakken kunstmest met tikkende horloges bij elkaar stoppen en op een internet forum plaatsen, anders maak je je onmiddelijk verdacht.

13 likes

Spannend experiment! Ben benieuwd en hoop dat ik er vannacht wel van kan slapen! :grinning:

1 like

Ik weet niet hoe het met titanium werkt maar veel metalen oxideren juist geheel niet met stikstof. Wanneer bepaalde metalen onder stikstof tot poeder worden vermalen is er bij plotseling contact met zuurstof juist kans op een pyrofore reactie door de snelle oxidatie. Dat het brand in een atmosfeer van geheel stikstof betekent niet dat het hierdoor sneller oxideert toch? Wellicht beter een nachtje in de regen leggen :wink:

1 like

bij normale omstandigheden doet stikstof helemaal niets. Is een inert (reageert totaal niet) gas en zuurstof daarentegen een geweldige oxidator.

TiN = titaannitride en dat is kei hard gelijk saffier, maar dat is niet titaan in stikstof stoppen. Is ook een goudkleurig uiterlijk.
Wordt vaak op boren en zagen toegepast.

1 like

Wordt vaak op boren en zagen toegepast

En op Vostok / Ostwok horloges.

zo ff kijken of er al wat oxidatie te zien is …,

het voelt behoorlijk warm aan ondanks dat het net uit de groentelade komt… het lijkt wel of er de broei inzit,
uh…

ROOK ??

nee … vuur inmiddels :frowning:

eh… dit oxideren werkt toch sneller dan ik dacht

uh… nou staat daar ook nog een busje Camping Gas op het plantentafeltje ??

1 like

Doe er wat wiet bij kun je lekker smoken :grin: