Testperiode afstelling Perpetual Calender

Afgelopen zomer heb ik een Seiko Premier met Perpetual Calender aangeschaft.

Na aanschaf ben ik er eens goed voor gaan zitten om de Perpetual Calender ook juist in te stellen. Na een aantal pogingen toen heb ik uiteindelijk de juiste instellingen bereikt, denk ik.
Tot op heden zonder klachten en zonder verschillen op de kalender.

‘So far, so good’ dus.

En dan komen we aan bij dit weekend, de ultieme test van de instellingen.

Het is februari, wat al de meest afwijkende maand in het jaar is qua dagen, maar we hebben nu ook nog te maken met een schrikkeljaar dus de afwijking der afwijkingen op de kalenders!

Vannacht dus spannend of de datum wordt verzet naar 29 en dan morgennacht de spanning op zijn hoogtepunt of die doorloopt naar 1.

Wish me luck :yum:

21 likes

Je blijft hopelijk toch niet wakker om te kijken wat er gebeurt :joy:.

2 likes

Good luck​:four_leaf_clover::four_leaf_clover:

1 like

Ik ben bang van wel… :crazy_face:. Ik zou willen zeggen, vooral in de nacht van zaterdag op zondag wil ik wel zien dat’ie drie dagen doordraait, maar vannacht is natuurlijk net zo belangrijk.
Als die wel februari erkent maar niet het schrikkeljaar, dan doet morgen er niet meer toe want dan staat die op 1.
Als het 29 wordt vannacht, zegt dat ook nog niets. Kan iedere maand zijn.
Natuurlijk zie ik het resultaat de volgende ochtend ook, maar toch…is toch anders…een andere beleving.

En tja, je hebt een hobby of niet.
Gelukkig valt het in het weekend en werk ik doordeweeks :wink:

7 likes

:joy: de mijne ligt ook al klaar ! Bijna !
Ik blijf ervoor wakker !:joy::wink:

4 likes

Fijn!
Voel ik mij minder alleen (want ik vrees dat vrouwlief hier haar eigen plan zal trekken vanavond) :blush:

2 likes

Leef met je mee, nu ben ik nieuwsgierig geworden naar de afloop, maar die zul je ongetwijfeld posten.

1 like

Ja vast wel. Alleen of dat ook vannacht al zal zijn, weet ik niet :crazy_face:

1 like

Hij heeft mijn volle aandacht dezer dagen :slight_smile:

(oude foto)

3 likes

Zo dan! Die moet je (voor mij in ieder geval) even toelichten…

Dag is duidelijk.

Maar de ‘halve maan’ geeft de datum weer?

En hoe wordt de maand dan weergegeven? Ik zie ze links staan maar welke wijzer? Die dikke blauwe toch niet, die zal toch gewoon de minutenwijzer zijn?

En de kleine 20-40-60 de seconden?

Help!

Op deze foto is de eerste van de maand, het rode halve maandje staat boven bij de 12. onder de 1.
De maand kun je laten zien door een druk op 1 van de stopwatchknoppen.
De instelling van het schrikkeljaar gaat via de rode L Y (leap year) en de + 1, +2 en +3. (Links boven) Dat hoef je in principe dus maar 1-malig in te stellen. (totdat de batterij verwisseld moet worden)

Dial links is de secondewijzer.

1 like

Duidelijk. Maand wordt dus op afroep getoond.
Dank voor die toelichting. Scheelt weer een slapeloze nacht :stuck_out_tongue_winking_eye:

Aangezien ik deze al langer heb dan 4 jaar en nog steeds op tijd gaat, ook de datum, zal ik hem destijds wel goed hebben ingesteld. :yum:

2 likes

Ja precies.
Dan mag je dat wel, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, zo stellig verkondigen!

1 like

Ook ik ben benieuwd of deze eerste maal in 4 jaar de kalender een dag “extra” gaat geven om daarna “door te springen” naar de 1e maart.
Ik houd jullie op de hoogte !

PANA2016

5 likes

Als die een arabic dial zou hebben was het een perfect plaatje!

1 like

Morgenavond 00.00 wordt het spannend !
Ik ga filmen

2 likes


Ik heb er ook een, bijna vergeten, ik zal hem vandaag dragen

2 likes

Benieuwd of hij zo op 29 springt :slightly_smiling_face:

2 likes

Het werd hier toch iets te vroeg donker…waarschijnlijk te vroeg begonnen met werken/te vroeg opgestaan…ik heb het dus niet live meegemaakt.

Maar, we hebben de 29 aangetikt!

Nu vannacht nog afwachten of we dan doordraaien naar 1

1 like