Testperiode afstelling Perpetual Calender

Minutenwerk nu!
Hij staat op scherp, ik denk lichte beweging te zien!!

Dit is spannender dan een jaarwisseling hoor :crazy_face:

5 likes

Oke…en had iemand misschien even kunnen melden dat het niet exact om 12 uur gebeurt… Dit waren de 5 langste minuten van mijn leven :joy:

Het staat op (bewegend) beeld en de rest is geslaagd :muscle:

Helaas is het (nog) niet mogelijk gebleken de video te uploaden, dus dan maar een foto van het eindresultaat

5 likes
22 likes

dat is wel cool om te zien

2 likes

Heel gaaf.

2 likes

[https://youtu.be/N6aJuN_CIDE]

Minder spectaculair door minder beweging, maar hetzelfde resultaat (toch gelukt een video te plaatsen, al is het niet hoe ik had gewild…)

6 likes

Gemist. :blush:
Maar hij staat op 1 dus hij staat goed…

1 like

Die van mij staat ook op 1 maart !.

(had ook niet anders verwacht :relaxed:)

1 like

geweldig deze aandacht voor de juiste datum inzet van het horloge !!

moest net echter wel een grote smile onderdrukken toen ik las over de 10-jarige batterij.
Hoezo perpetual calendar … :joy::joy::joy:

3 likes

Daarbij komt dat (bij ‘mijn’ model) de instelling (nu ik bevestiging heb dat die goed ingesteld staat) nu tot 2031 meeloopt. Daarna (dus met ingang van het nieuwe schrikkeljaar) moet deze opnieuw afgesteld worden.
Immers, iedere afstelling gaat met de datumschijf en die loopt tot 31.

Dus inderdaad, hoezo Perpetual :crazy_face:

Voor het moment in ieder geval weer plezier aan de hobby beleefd dankzij dit horloge en daarmee is die weer wat meer in mijn achting gestegen.

4 likes

Het is helemaal gelukt !!
Vannacht binnen de 4 minuten rond 24.00 uur werden de dag naar zondag, de maand naar maart, de datum naar ! , het jaar en maandstand een heel klein stukje verder versteld !!
Ongelooflijk voor een stukje mechaniek om dat allemaal correct te doen…op naar het volgende schrikkeljaar om dit weer te beleven !!
Duurt wel weer 4 jaar !!

13 likes

Zeker! Dat de Astrons e.d het kunnen is leuk om te zien, maar zo geheel mechanisch blijft het heel bijzonder. Maar je moet je horloge dus continu op de winder hebben? Want eenmaal gestopt moet je alles opnieuw instellen…

1 like

Prachtig !

En ik maar blij zijn met de 1 die precies in de cirkel ligt … :blush: een kinderhand is gauw gevuld.

7 likes

Het eventueel opnieuw instellen van dagen/maanden/jaren gaat bij dit manufacture FREDERIQUE CONSTANT uurwerk (zelf ontwikkeld) zeer eenvoudig door het indrukken met een stiftje of tandenstoker van een 4 tal kleine “push buttons” verstopt in de zij-rand van het uurwerkhuis. Dit is een heel eenvoudig klusje van minder dan een minuut en zelf te doen. Dit in tegenstelling tot b.v. IWC waarbij het horloge terug moet naar de leverancier en (naar ik me heb laten vertellen) van een zeer vorstelijke rekening van ca. €1500,-- (met een onderhoudsbeurt ) terug is te ontvangen
Knap “in-house” ontwerp van Frederique Constant dus ( maar ja…Nederlandse roots hé !!)

4 likes

Ik zou dat “maar” vervangen door: “en”

hierbij een info-link naar FC met meer gegevens over mijn horloge met fc 775 uurwerk:

Een instellingen instructie filmpje is op Youtube te zien (vanaf 1.04 min.) op volgende link:

https://www.bing.com/videos/search?q=fc-775+manual&src=IE-SearchBox&pc=EUPP_&ru=%2Fsearch%3Fq%3Dfc-775%2Bmanual%26src%3DIE-SearchBox%26FORM%3DIESR4S%26pc%3DEUPP_&view=detail&mmscn=vwrc&mid=1964F7FB3CA9655A13F51964F7FB3CA9655A13F5&FORM=WRVORC

1 like

Indrukwekkend hoor. En alhoewel niet goedkoop, toch zeker een stuk betaalbaarder dan patek e.d. met dezelfde complicaties.

Volgend jaar weer ‘gewoon’ van 28 door naar 1 :yum:

1 like

Ach, een automaat pc heeft een gangreserve van 40-60 uur. Deze blijft 87.648 uurtjes doorgaan. :wink:

1 like

Komende week is het weer zover, de enige afwijking in het schrikkeljaar ten opzichte van andere jaren.
Ik zit er al klaar voor:

N.B. in de tussentijd heeft een batterijwissel plaatsgevonden, dus de instellingen opnieuw doorgevoerd. De ultieme test dus :wink:
Anders was er weinig spannends aan (maar nog steeds leuk).

1 like