TH Carrera reparatie advies

Ha forumleden,

Ik ben een actieve lezer, maar niet erg actief in mijn post. Heb zelf een Tag Heuer carrera calibre 5 met alleen dag aanduiding die ik dagelijks draag. Deze had een paar seconde afwijking, maar hij loopt nu ineens enkele seconden per minuut uit de pas. Mogelijk heeft het horloge per ongeluk een tik gehad, waardoor hij niet meer accuraat loopt. Horloge is ca. 3 jaar oud. Even contact gehad met Punte waar hij vandaag komt, maar die sturen alles gelijk op naar Tag Heuer (met de kosten van dien…).

Ik kan me niet voorstellen dat dit niet sneller en goedkoper kan. Welk adres bevelen jullie aan in de regio Utrecht, Amersfoort, Arnhem? Alvast dank voor het meedenken!

Groet,
Jonathan

1 like

Horloge even laten demagnetiseren.
Grote kans dat de afwijking daarin zit :ok_hand:

1 like

Hier alvast wat suggesties! Magnetisering lijkt inderdaad het probleem, tenzij het horloge achter loopt. Magnetisering levert altijd sterk voorlopen op.

Hoe demagnetiseren je dan?:see_no_evil: of door wie?

Oeh. Da’s niet hoe ik het zou doen… :grimacing: :sweat_smile:

Hoe dan wel haha?

Anders.

In een demagnetiseerapparaat.
Niet knoeien met losse magneetjes die je snel moet wegtrekken of die dingen op
aliexpress van 10 euro.

Seconden per minuut wijst op een heel andere oorzaak. Dit is een serieuze afwijking en niet een af te regelen afwijking, er is echt iets aan de hand.
Om een paar dingen te noemen die mij direct voor de geest springen: Spiraal vervormt door een tik of losgekomen uit het kompas (komt niet vaak voor bij dit type uurwerk), incasysteem ontgrendeld (in dat geval zal hij in de verschillende standen ook veel beter of slechter of soms zelfs stoppen). Kan ook een beschadiging aan het anker in het bijzonder een of beide palletstenen zijn. Kortom, open laten maken bij een echte horlogemaker voor een diagnose. Het lijkt mij verstandig om nu al rekening te houden met revisie plus onderdelen.

2 likes

Even benieuwd, is het al opgelost en indien ja, wat was er aan de hand?

Toevallig vandaag weer opgehaald. De spiraal was verbogen. Waarschijnlijk door stoten met het horloge. Kon eenvoudig worden afgeregeld. Gelijk ook maar onderhoudsbeurtje gedaan en horloge weer zo goed als nieuw terug👌🏼 Top service door Horlogemaker Ronald Prins uit Cothen!