That's a 1-Register full (12-Hour) Chronograph...?

Ik zat een beetje in de archieven van Chuck Maddox rond te neuzen en kwam deze foto tegen:


Foto: Chuck Maddox

Chuck (ik mag 'm Chuck noemen :smiley: schreef hij in een mail over de Lemania 5200! ) schrijft over dit horloge: “Yes, for those keeping track that’s a 1-Register full (12-Hour) Chronograph…”.
Ik vind het een pracht-ding maar ik kom niet verder dan een seconde en minuten chronowijzer als alles vanuit de centrale as moet komen? Ik neem aan dat de witte wijzer de seconde is, de oranje de minuten… maar waar is de urenwijzer dan?

EN TOEN keek ik nog eens goed naar het plaatje en zag dat de subdial beneden de uren bijhoud en niet de normale secondewijzer is die dan dus ontbreekt. Maar ik wilde jullie deze mooie chrono niet onhouden en post de topic toch… :sunglasses:
Wat ik mij dan wel afvraag is wat 1-Register inhoud als dat niet inhoud dat alle wijzers in 1 register staan?

Het uurwerk in dit horloge is overigens een Valjoux 728 waarbij ik op deze foto volgens mij iets mis?


Foto: Chuck Maddox

heel apart …wel een beetje druk

http://www.antique-watches.ch/wwrist/htm/wrist024.html

Kwam ik net tegen toen ik naar die prachtige Nivada Grenchen van Lucien zocht.

Hier staan ook mooie klokkies (offtopic):

http://www.oneminutegallery.jp/catalog/clonograph.html

Hoi Henrik

Zijn de lichtblauwe wijzers niet gewoon de minuten en uur aanduiding? En de oranje de wijzer voor de chrono waarbij de subdial de 12 uur aanduiding voor de chrono? ( “Yes, for those keeping track that’s a 1-Register full (12-Hour) Chronograph…”. )

Ja de lichtbaluwe wijzers zijn de gewone minuten en uren. De chrono bestaat imho uit de witte centrale seconde en oranje minuten. Want een chrono zonder seconde?

Plus het chrono urenregister bij de 6 (kleine subdial).
Ik ben wel benieuwd hoe ze die centrale minutenteller aandrijven en resetten (moet wel onder de wijzerplaat, de “gewone” minutenregister-aandrijving ontbreekt), ik kon zo gauw geen technische info vinden over dit uurwerk.
Met “single register” bedoelen ze volgens mij dat er 1 subdial is (dat urenregister)
Vraag me wel af wat de funktie van het horloge is, aan de naam te zien zou het voor een sport moeten zijn?? als je via Google zoek, vind je trouwens wel diverse van ditzelfde horloge, het is dus geen unikum.

Wel een bijzonder horloge, maar ik vind het niet echt mooi!

Groet,
Paul

Lijkt mij wel een goed horloge voor een voetbal scheidsrechter,
na 45 minuten (rode schaal) reset hij de chrono, en vervolgens kan hij de extra reserve tijd goed aflezen
in de eerste 15 minuten schaal.
sekonden zijn minder belangrijk lijkt mij.
wat die 12 uren subdial voor nut heeft i.v.b. met voetbal weet ik ook niet .
misschien iets te maken met zijn declaratie kosten :slight_smile: