The Jaws watch

Gisteren in een vlaag van melancholie op Netflix nog eens Jaws gekeken, mede ook omdat mijn oudste helemaal gefascineerd is door haaienfilms op het moment… Maar wat zag mijn horlogeminnend oog… Die Hooper had wel een hele mooie maar onbekende klok om zijn pols.
jaws-1
Ik na de film even gegoogled en blijkbaar niet de enige die zich dat ooit afgevraagd heeft. Er zijn zelfs meerdere artikelen op internet aan gewijd.
TL;DR, het gaat dus om deze: http://www.alstawatch.com/watches/alsta-nautoscaph-ii/ maar dan niet met die lelijke moderne straps…
Iemand bekend met dit merk/type horloge? En dan vooral de oudere modellen? Er staat er maar 1 op Chrono24.

2 likes

Ik heb een alsta horloge gehad. Maar was er niet kapot van. Verkocht na een jaar

Ziet er leuk uit, maar mineraalglas en nh35 uurwerk voor dit geld, vind ikzelf wel wat veel.

Is ook een totaal ander horloge als die Alsta op de site.

Inderdaad totaal anders dan in de film. En we gaan in detail:

Ik heb de Jaws films een maand of wat terug weer eens bekeken, heerlijke nostalgie overigens. Toen die Alsta ook opgezocht.

Nieuwe Alsta:

Jaws Alsta, ik hoef de verschillen niet op te sommen:

Filmshot:

Videotje over de Jaws Alsta, die volgens de maker in de film niet-originele end links had.

Maar we zijn er nog niet, het illustere merk Resco heeft een Jaws watch gemaakt onder de naam Hooper watch:

Ook weer met genoeg verschillen.

3 likes

Is er toevallig van de week eentje op ebay verkocht voor iets over de 1000 euro: https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.nl%2Fulk%2Fitm%2F273415062830

Deze komt redelijk overeen met het origineel uit de film. Volgens mij alleen andere bezel. Maar wel cushion case, juiste wijzerset én de Speidel Mach II horlogeband.

Ikzelf heb een afgeleide van dit horloge in bezit met een andere mernaam op de wijzerplaat (hier zijn meerdere voorbeelden van), maar wel het Alsta gesigneerde uurwerk.

De nieuwe Alsta nautoscaph die nu op de site te koop is (en waarvan de verkoop totaal niet loopt), is een kopie van dit design met de skin diver case.

3 likes

Hmm… In de film ziet hij er een stuk interessanter uit, met die Speidel band. Die op Ebay komt inderdaad heel erg in de buurt. Nice! Was een stukje nostalgie en leuk dat er een heel verhaal achter zit.

Ook ik ben me gaan verdiepen in het horloge die Matt Hooper droeg in de eeste Jaws film.
Twee dingen vallen me op…
Hoe kan men precies vaststellen om welk model horloge het gaat in de film?
De beelden zijn immers zeer summier en het lijkt me een monnikenwerk uit te zoeken om welk model horloge het gaat.
En waarom re-issued Alsta Watches niet precies de Nautoscaph zoals in de film.
Ik denk dat de verkoop dan veel beter zal zijn.
Ik (als fan van Jaws en horloges)zal dan in ieder geval een exemplaar willen hebben…

Op de beelden hierboven is het vrij goed zichtbaar. Daarnaast, was de keuze niet zo reuze als tegenwoordig. In de periode dat Jaws werd opgenomen waren duikhorloges niet zo mainstream als tegenwoordig. Het was nog een niche-markt in ontwikkeling.
Overigens is ook pas laat (ik geloof rond 2010) consensus bereikt over het feit dat het de Alsta Nautoscaph is. Na onderzoek van twee broers. Het heeft dus wel lang geduurd voordat het horloge werd geidentificeerd.

1 like