Ondanks dat er nog veel modellen van Longines op mijn verlanglijstje heb staan, zou in dit geval mijn keuze voor de BB54 zijn
Dat mag en is persoonlijk te rechtvaardigen en subject to personal taste.
Mijn punt is gewoon dat dit een goed geprijsd competitief aanbod is van Longines versus Tudor en Seiko
Mijn keuze zou naar deze nieuwe LDD gaan. De BoR bracelet vind ik erg cool. Plus voor zelfde geld 100m extra WR, ISO 6425 duikers certificering, en een beter uurwerk.
Wat me steeds vaker opvalt is dat de Euro prijzen hoger liggen dan Dollar prijzen.
$3200 is €2900, waarom moet dit horloge dan €3600 hier kosten? Geen enkel bedrijf rekent met een wisselkoers waarbij de Dollar duurder is dan de Euro.
Ontopic, schitterend horloge, tax-free met een korting.
De dollar prijzen zijn meestal zonder btw, omdat de btw niet overal hetzelfde is bv tussen de staten van de VS. In euro worden ze meestal met btw getoond. Dat verklaart het voor een deel.
Hij staat ver boven de Seiko imho, qua finesse en uurwerk. De Tudor is vooral een gevoelskwestie. Marketing is een gek iets, want beide merken zijn heel kunstmatig in de markt gezet om goed te verkopen. Ik heb het minder voor de BoR, maar dat is puur smaak. Retro is het zeker
Tudor heeft nog een pluspunt boven Longines: resell value. Als je deze LD voor €3600 aftikt mag je blij zijn dat je er 2k voor krijgt als je hem wil verkopen gok ik zo. Een Black Bay is een stuk gewilder in de pre-owned markt. Dat zou voor mij in ieder geval wel een rol spelen aangezien ik geregeld horloges van de hand doe.
EDIT: Overigens eens dat ik beide boven de Seiko zou verkiezen.
Dat was vroeger zo, omdat Longines niet gewild was in de markt door mak aanbod. Als je deze nieuwe LDD straks tweedehands voor 2k op de markt zet heb je op 10 minuten 100 berichtjes in je inbox. Onder de 3k ga je deze tweedehands niet vinden, ben ik zeker van. Het is gewoon een erg aantrekkelijk pakket dit horloge en gaat een breed publiek aanspreken.
Het is terug hip om een nieuwe Longines te bezitten, en dat was lang anders vanwege de betuttelende hiërarchische Swatch group.
Mwoah, ik moet dat nog maar eens zien.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind Longines een mooi merk maar ze hebben het niet makkelijk. Een aantal jaren geleden nog qua market share het 4e / 5e horlogemerk uit Zwitserland, inmiddels ergens op plek 9. Ze glijden wat af en proberen door een andere marktpositie terug te vechten. Time will tell…
Hadden ze eerder moeten doen die bor.
39mm: top. Zonder datum: top. Die rice bracelet alleen Was veel mooier op de milanese band.
Mooi , maar idd prijzig
Kwijl kwijl, maar die prijs…
Wellicht ooit op Chrono oid 🤷
Kijk 39mm is voor mij weer te klein. Ik vond de 42mm dik okee. Wel een mooi horloge, wellicht iets te duur in de markt gezet.
Nu is de hele markt overpriced…
Tgoh, wanneer kon je ooit een COSC uurwerk met silicon balance hairspring en 72h PR, kast met 300m WR en ISO certificatie, kopen voor 3k?
Deze comment op Hodinkee vat het goed samen: $3,000 seems like a lot but when I look at the specs with the COSC rating and the silicon balance spring it seems like a bargain.
Als je dat allemaal niet belangrijk acht en een scherpe prijs wil moet je dezer dagen kijken bij Halios, Autodromo, Baltic, Sinn, Doxa, enzovoort. Daar ga je voor een 200m WR met standaard Miyota of ander mid-grade uurwerk ook al snel 1,5 tot 2,5k betalen.
Meer dan 48 hr PR is voor mij geen enkele toegevoegde waarde. Ik wissel zoveel dat het me weinig doet.
Silicon balance spring? Zal wel. Doet me niet veel.
Ik heb genoeg horloges die gigantisch goed lopen zonder en waarvoor ik wel gemakkelijk onderdelen kan krijgen. Dan word ik niet meteen door Swatch verneukt met een veel te dure service.
Wat ik mooi gevonden zou hebben is een 36.000 bph uurwerk. Dat hoort bij Longines (cal. 431, remember?).
COSC? Tsja. Zelfs een standaard 2824 of 2892 krijg je zo binnen COSC waardes met wat reguleren… Na een jaar of 2 loopt het ding vermoedelijk sowieso op het randje van de specs. Ook daar zie ik de relativiteit van.
Wel dat bedoel ik, als je die dingen niet belangrijk acht dan kan het natuurlijk veel goedkoper
Maar er is zeker een stuk van de markt die die dingen wél wat waard vindt.
Zonder COSC en ISO was deze LDD zeker 1 tot 1,5k goedkoper geweest. Maar dan bleef Longines verder ter plaatse trappelen.
Kost volgens mij maar 150 oid.
ISO? Ik heb mijn duikbrevetten en heb nog nooit iemand horen zeggen dat ie een ISO duikhorloge had. Heb zelf jarenlang gedoken met een SMP 300, een TAG S/EL 200 automatic, een 6105 Seiko, een 6309 Seiko en laatste jaren een Halios. Geen flauw idee of er eentje ISO is.
Zelfs als dit al zo zou zijn, denk je dat een producent van luxe artikelen alles aan de consument doorrekent aan kostprijs? Dat een Sub 8k aan materiaal kost?
Dat het qua productie max een paar 100 euro is weet iedereen wel.
Er is verder nog een deel marketingbudget. De rest is winst.
Maar COSC is geen 1000-1500 Eur. waard