Voor jou. Mij is het dat wel waard.
Het is een papiertje over 1 momentopname.
Een labtest zonder kast, beperkte tijd (16 dgn.).
Na een jaartje flink dragen zal het zeker niet meer representatief zijn. Bij een beurt moet bij de gemiddelde 2824/2892 gebaseerde chronometer een berg delen vervangen worden
Leuk hoor dus, zo’n documentje, maar bar nietszeggend.
En het is objectief geen rug waard.
De kosten:
“So, what does it cost the brands to have their watches certified as “chronometers”? For large series pieces, the cost is CHF 5.25 per piece, while for special cases using manually controlled testing, the price is CHF 130.”
Zo’n 6 tot 150 Eur. per uurwerk dus…
Een uurwerk dat vervolgens teruggaat naar de fabriek, wijzerplaat en wijzers krijgt en gekast wordt. De timing ervan kan alleen al door het vervoer aardig veranderen, terwijl ook de kast eromheen en de wijzerplaat erop druk kan geven op 't uurwerk en de timing kan beïnvloeden.
Ik ga daar echt geen 1.000-1.500 voor neerleggen.
Dat is in relatie tot de investering een behoorlijk absurde prijsverhoging.
Let wel: chronometer certificering vroeger was heel wat meer dan het nu is. De productie tegenwoordig, met verbeterde toleranties, betere materialen, is zodanig dat men vrij standaard chronometers kan maken. Vroeger moest men daar vooral veel werk in steken qua reguleren.
Wat me tegenstaat is overigens dat de Zwitsers geen Japanners en Duitsers toelaten bij COSC.
Bron voor de kosten voor COSC:
Iets wat de fabriek 150 Eur. kost is intrinsiek geen 1.000-1.500 waard, tenzij je graag belazerd wilt worden.
Daar haal je letterlijk een superocean voor…
In het artikel van Fratello staat dat deze horloges in de kasten getest worden. Daarna wordt alleen de band nog gemonteerd. Voor wat het waard is. Want het blijft een moment opname.
We zien je na wel verschijnen.
Nah vintage doet me veel meer.
10x liever de LLD dan.
De prijs is gewoon in orde.
Veel geld ja, (te) duur? Welnee.
De tendens op HF is al jaren dat Rolex mag vragen wat het wil, Tudor is daarna de maat der dingen en alle andere merken moeten hun prijzen tot in de eeuwigheid laag houden…
De Grote Drie even buiten beschouwing gelaten.
Over 5 jaar lachen we hierom: weet je nog dat we €3600 voor een LLD op staal te veel vonden?
Heel veel merken hebben na COSC nog een eigen test in de kast. Is dat hier wellicht ook zo?
COSC is ingesteld op het testen van plateau’s met uurwerken, zonder kast. Geen idee of men daarvan afwijkt.
Hoe dan ook, zoals je terecht zegt: een momentopname.
De 1000 hrs van JLC zegt me dan al veel meer. Daarna wordt het hele uurwerk gedemonteerd, gereinigd en opnieuw gemonteerd en afgeregeld.
Eigenlijk koop je dan een geserviced occasionnetje😉
En toch staan die JLC uurwerken niet persé bekend voor hun degelijkheid, itt bv Rolex werkpaarden. Het blijven allemaal ook momentopnames van mechanische horloges.
En als je niet veel waarde hecht aan PR, wat doet het er dan toe dat ze heel precies lopen? Dat is enkel van belang hij horloges die echt weken blijven lopen.
Ik persoonlijk houd wel van een precies uurwerk met een goeie PR. Altijd fijn om een horloge na een paar dagen weer op te pikken en te zien dat hij nog steeds juist loopt. Het is geen breekpunt, maar wel mooi meegenomen. Zeker als we in de 3k+ prijsklasse beland zijn, mogen ze wel wat extra hebben
Longines doet het wel goed, goede modellen, maar ze prijzen zichzelf weg. Jammer.
Kan je idd beter Tudor kopen.
Haha ik denk het echt van niet. 3600 euro, koop je bijna een
Voor (tweedehands, 36 mm etc). En ik zou altijd voor een superocean gaan ipv lld. Ik vind sowieso de lld wel een ok model maar niet zo bijzonder
Inderdaad een topper! Ben zelf nog steeds blij met de date. Alleen de prijs is wel erg stevig.
Hopelijk komt die BoR strap ook nog in 22mm.
De tekst uit het Fratello artikel:
The Legend Diver is powered by the Longines caliber L888.6, which has been certified as a chronometer by COSC. Well, actually, to be more precise, Longines ensured the watch was certified after the movement had been cased. As you may know, COSC normally certifies just the movements (with generic dials and handset) in its laboratories, then ships them back to the watch manufacturer to be cased. Longines, however, has the whole watch head, movement included, endure the 15-day tests at different temperatures and in different positions. After the testing and certification process, COSC sends the watch back to Longines for the final assembly of the bracelet, packaging, and so on. I prefer this testing method as it’s closer to real-life conditions than only having the movement tested and certified.
15 dagen testen vind ik al wel een mooier process dan enkel een ‘momentopname’.
Mooi van Longines.
Ik heb hem zaterdag gepast, zwart en blauw op de bor band. Voor mij was het net niet, binnenkort nog eens op leer proberen.
Too pretty for a diver. Maar dat blauw is mooi, daar kan niets vanaf.