the Watchmakers App ; nieuwe app met Ranfft+Mikrolisk

door Deniss Fedotovs die beide databases samenvoegt in een app, nu nog alleen voor Apple. Hij heeft hier blijkbaar een betaalde versie van gemaakt, dat mag kennelijk met gratis databestanden ?, dus er is al wat kritiek hier in de draad van OF waar het besproken wordt. Ik heb geen Apple dus geen idee hoe het werkt maar voor de vintage liefhebbers misschien toch handig.
[The Watchmakers App | Omega Watch Forums]

2 likes

Er is heel veel data online te vinden, dit is “handig” gebruik daarvan. Niet mijn ding. Blauwzoeken zou ook een betaalde app kunnen worden in deze zienswijze.

1 like

Hier reageert de maker van de app specifiek op wat negatieve feedback. Wel interessant om (die discussie) te volgen vind ik.

De maker heeft hem om veel plekken geplugd. Oa op het Gruen forum waar ik admin ben. Ook daar wat interessante reacties vanuit de bouwer (beetje naar onder scrollen):

1 like

Tuurlijk mag dat. Mits licenties enzo. Maar volgens mij had ranfft dat niet zo goed geregeld en is ie dood. Juridische limbo.

En ook met niet gratis bestanden (zie OpenAi/Grok).

Maar anderen hebben Ranfft toch weer toegankelijk gemaakt en die is nu gratis volgens mij. Hij voegt wel zoekfuncties toe maar volgens mij is het niet zijn eigendom om weer te gaan verkopen.

90% van de AI training gebeurt met door mensen en overheden/scholen bedachte en betaalde kennis of afbeeldingen, en daar wordt niet voor betaald door partijen die er nu abonnementjes voor vragen. Grootste diefstal ooit.
Dat wringt bij mij, hoeveel moois die techniek ook oplevert, big tech pays little , dus als dit niet te stoppen is - waarschijnlijk niet - knal er dan maar een BumaStemra tax op van 25%.

Kan de maatschappij weer wat bijschrijven :smiley:
#makesocietygreatagain maar dat bekt niet zo lekker :joy:

Ik denk (op basis van mijn geheugen en een beetje zijdelings volgen):

1. Het is fundamenteel onduidelijk van wie de data van ranfft nu is. Hij is dood.

2. Zijn oude website is helemaal weg. Een aantal mensen hebben wat gebackupped.

3. Hij had zijn site/database errr… excentriek opgezet. Dus er zit flink werk in om de boel weer aan de gang te krijgen… met name de zoekfuncties.

4. Een schil maken om een publieke website heen kan. Er geld mee verdienen als de content van jou is is wat meer discutabel. Maar goed, die content officieel sowieso al gedelete.

–

OpenAI en GROK etc gebruiken idd gewoon alle data die ze kunnen krijgen, ongeacht disclaimers. Dat is wel een issue.

1 like

Dat is niet onduidelijk. Het is van een deelstaat in Duitsland alleen zijn de originelen verloren geraakt. Er zal dus niet snel geclaimd gaan worden.

Wat volgens mij niet mag. Dit is van de originele rannft site (en staat nu op ranfft.org)

In de app staat dit:

Yup, weggepoetste copyright. Bah.

4 likes

Daar vind ik ook wat van.

1 like

Ik kijk tegenwoordig op ranfft.org

Een deel van de ranfft database is daarop weer beschikbaar gesteld en zou wat meer open source moeten zijn.
Daarop staan ook de oorspronkelijke uurwerkfoto’s van Ranfft, met daarbij de vermelding om nieuwe foto’s te uploaden omdat de huidige zullen gaan verdwijnen.

Ik heb vooralsnog geen reactie ontvangen op mijn verzoek voor toegang zodat ik inderdaad mijn eigen foto’s zou kunnen uploaden.
Zal er nog eens een reminder aan wagen…

1 like

Dat geeft inderdaad een wat nare smaak bij het in stand houden van zijn levenswerk.

1 like

Hoi! Ik ben de ontwikkelaar achter The Watchmakers App en zag deze thread, ik las hem met Google Translate dus ik heb misschien iets verkeerd begrepen, excuses als dat het geval is. Helaas kon ik niet eerder reageren omdat het een paar dagen duurde voordat ik werd goedgekeurd door forumbeheerders. Ik zal proberen het bericht in het Nederlands te vertalen met Google Translate.

Allereerst bedankt voor het delen van de informatie en bedankt voor het gebruiken van de app! Ik heb de afgelopen dagen veel gebruikers uit Nederland zien komen en de app gebruiken!

Ik wil benadrukken dat dit GEEN BETAALDE app is, de app is GRATIS. Ja, de geavanceerde zoekfuncties en sommige gegevens (toegang tot technische fiches) vallen onder een betaald abonnement (met een proefperiode van 2 weken), maar alle basisfuncties en informatie zijn gratis. Inclusief kaliberinformatie, Amerikaanse importcodelijst en horlogemerken.

Nu over de gegevens in de app, ik zal beginnen met wat geschiedenis…

• Dus ongeveer 100 jaar geleden waren er alleen technische fiches die door fabrikanten werden verstrekt. * Een paar jaar later publiceerden sommigen samengestelde technische bladen van verschillende fabrikanten (Eubaches SA en een paar anderen), waardoor de informatie naar een hoger niveau werd getild.
  • Toen waren er Flume en BestFit catalogi die bovenstaande info gebruikten en meer uitwisselbaarheidsinfo boden, waardoor de informatie weer naar een hoger niveau werd getild.
  • Toen gebruikte Dr. Roland Ranfft alles hierboven en publiceerde die info online met een paar opmerkingen en bewegingsfoto’s, waardoor de informatie weer naar een hoger niveau werd getild.

Toen zijn website “ranfft de” offline ging, gebeurden er interessante dingen.

EmmyWatch en “ranfft org” (geen familie van “ranfft de” of Dr. Ronald Ranfft) hadden kopieën van de originele “ranfft de” verzameld, die ze snel hadden geparseerd zonder enige controle en die ze snel hadden gepubliceerd. Misschien kwam het doordat ze niet wisten hoe ze grote hoeveelheden data moesten parsen (waarbij je niet handmatig tienduizenden records kunt controleren) of doordat ze snel marktaandeel wilden veroveren, maar een deel van de gepubliceerde data in vergelijking met de originele “ranfft de” data is niet correct. De gegevens in “ranfft de” waren niet erg consistent en gestructureerd, maar tijdens het automatisch parsen ging er veel informatie verloren of, nog erger, werd het onjuist gewijzigd. Bijvoorbeeld, “ranfft de” had het productiejaar van de voorbeeldbewegingen genoteerd, terwijl “ranfft org” die onjuist interpreteerde als “launch year”. Controleer het aantal juwelen voor Valjoux 55, zou het echt 187 moeten zijn? Er zaten fouten in de originele “ranfft de”, maar gratis sites zoals “ranfft org” en emmyWatch vermenigvuldigden die en publiceerden ze en nu wordt al die misinformatie gedeeld. En het lijkt erop dat “ranfft org” niet meer wordt bijgewerkt (wat niet verrassend is gezien hoeveel moeite dat kost, en het zou waarschijnlijk gemakkelijker zijn om al die informatie vanaf nul te verzamelen dan om al die fouten die ze hebben geïntroduceerd te corrigeren). Dus ik zie die sites als een stap terug vergeleken met wat er in “ranfft de” stond. En ik zie ze niet als concurrenten, ook al wordt The Watchmakers App constant met hen geassocieerd en vergeleken.

Als u geĂŻnteresseerd bent in betrouwbare informatiebronnen, gebruik dan de Watchmakers-app. De gegevens worden hier ongeveer een jaar gecontroleerd voordat ze worden gepubliceerd. Er zijn duizenden fouten gecorrigeerd, omissies gemeld en er is veel moeite gedaan om de gegevens betrouwbaar, gestructureerd, doorzoekbaar en up-to-date te maken. En die gegevens zijn gratis, ook al zijn er veel moeite gedaan om ze betrouwbaar te maken. En ze worden nog steeds voortdurend bijgewerkt en verbeterd, ondanks dat ze gratis zijn.

Als iemand denkt dat ik er geld mee verdien, dan heeft hij of zij geen idee hoeveel tijd, moeite en geld er moet worden geïnvesteerd om zo’n app te ontwikkelen. En een betaald abonnement dekt nog niet eens een fractie daarvan.

Dus als u de app leuk vindt en de ontwikkeling van de app en de gegevens erachter wilt ondersteunen, kunt u dat het beste doen door u te abonneren op het betaalde abonnement. Als u informatie in de app wilt bijwerken, stuur me dan een e-mail naar deni2s@hc.lv of neem contact met me op via Facebook of andere sociale media. Ik ben ook geïnteresseerd in het vervangen van bestaande bewegingsfoto’s door foto’s met een hoge resolutie.

Er zijn grote plannen voor de app - de dichtstbijzijnde zijn het toevoegen van informatie over meer uurwerkkalibers, terwijl de bestaande gegevens voortdurend worden verbeterd en ook technische gegevensbladen worden toegevoegd. Al dat werk is al begonnen. Maar er zijn ook meer functies gepland om deze app naar een hoger niveau te tillen, vergeleken met wat er tot nu toe beschikbaar was en is.

Als u meer wilt bespreken, stuur me dan een bericht naar mijn e-mail of op Facebook, ik controleer de forums af en toe, maar niet regelmatig.

1 like

Hi! I am the developer behind The Watchmakers App and did notice this thread, was reading it using Google Translate so I might have understand something incorrectly, apologies in advance if that’s the case. Unfortunately I couldn’t respond earlier as it took few days before I got approved by forum admins. I will try to translate the message into Dutch using Google Translate.

First, thanks for sharing the information and thanks for using the app! I noticed a lot of users coming and using the app from Netherlands in last few days!

I would like to emphasise that this is NOT PAID app, the app is FREE. Yes, the advanced search functions and some data (access to technical sheets) is behind paid subscription (with 2 weeks trial period), but the all the basic functions and info is for free. Including calibers information, U.S. import codes list and horology trademarks.

Now about the data in the app, I will start with some history…

• So about 100 years ago there were just technical sheets around provided by manufacturers.
  • A few years later some published compiled technical sheets from different manufacturers (Eubaches SA, and few others), putting information at next level.
  • Then there were Flume and BestFit catalogues using info above and providing more interchangeability info, putting information again at next level.
  • Then Dr. Roland Ranfft used everything above and published that info online adding few comments and movement photos, putting information once more at next level.

When his website “ranfft de” went down interesting things happened.

EmmyWatch and “ranfft org” (no relation to the “ranfft de” or Dr. Ronald Ranfft) had scraped copies of original “ranfft de”, which they quickly parsed without any checking and rushed to publish. Maybe it’s because they didn’t know how to parse large data (where you can’t manually check tens of thousands records) or because they rushed to take the market share, but part of the data published compared to original “ranfft de” data is not correct. The data in “ranfft de” was not very consistent and structured, but during automated parsing lot’s of information got lost or what’s even worse - it got changed incorrectly. For example, “ranfft de” had noted sample movements production year, when “ranfft org” interpreted those incorrectly as “launch year”. Check the jewel count for Valjoux 55, should it really be 187? There were mistakes in original “ranfft de”, but free sites like “ranfft org” and emmyWatch multiplied those and published and now all that misinformation is being shared around. And it looks to me like “ranfft org” is not being updated anymore (which is not surprising considering how much efforts that requires, and probably it would be easier to compile all that info from scratch than to correct all those mistakes they introduced). So I am looking at those sites as a step back compared to what was in “ranfft de”. And I don’t see them as competitors even if The Watchmakers App is constantly being associated and compared with them.

If you are interested in reliable information source, please use The Watchmakers App. The data has been vetted here for around a year before publishing. There are thousands of errors corrected, omissions filed and lots of efforts invested to make the data reliable, structured, searchable and up to date. And that data is free even if lot’s of efforts were put to make it reliable. And it is still being updated and improved constantly despite being free.

If anyone thinks I am making money out of it, they have no idea how much time, effort and money needs to be invested to develop an app like that. And paid subscription is not covering even fraction of that.

So if you like the app and want to support the development of the app and data behind it, the best way to do that is to subscribe to the paid plan. If you want to help update any information in the app, please send me an e-mail to deni2s@hc.lv or connect with me on facebook or any other social media. I am also interested in replacing existing movement photos with high resolution photos.

There are big plans for the app - nearest ones being adding information about more movement calibers, while constantly improving the existing data, and also adding technical data sheets. All that work has already been started. But there are also more features planned to make this app on the next level, compared to what was and is available so far around.

If you want to discuss more, please shoot me a message to my e-mail or in facebook, I am checking the forums occasionally, but not on regular basis.

1 like

It is a good thing his data is saved and corrected for future use, but if it is not already mentioned in your app - i dont use apple - It would be nice to mention you owe everything to the Ranfft data and his work. The pictures did have his copyright on them.

1 like

I do respect all the work Dr. Ranfft has done, and I am also amazed at what Dr. Andreas Schröter has done, and I had expressed that to both of them personally.

I think many make the mistake of thinking about this app as a wrapper around Ranfft data. It’s very far from that in many aspects and much bigger than that even if it looks like that at first glance and during early stages is it at now. Maybe the title of this thread is a bit misleading.

There were few strategic decisions made which might not be seen obvious right now, but they will make more sense in future, let me remind you that the app at the moment is in it’s very early stage and there are big plans to develop it futher.

Are there plans to make an app for Android too? Because not everyone has an Iphone…

Not at the moment. Any iPhone or iPad released in 2018 or later (with updated iOS) or Apple Silicon Mac is supported.