Themaweken : “show je horloge met lume” dit vanaf post 3743

Goedemorgen,

en die laatste ook nog met verlichting:

1 like

Die derde met de status codes op de dial lijkt bijzonder veel op de Pulsar die ik heb - zelfde txt, bergjes symbool etc… Een van mijn leukste ana- digi’s :hugs:
Zie ze eigenlijk niet vaak, bijna een soort penankers afdankers hoekje lijkt het… Best jammer vind ik - en jij hebt er echt een gigantisch mooie collectie van! Keep posting!

3 likes

Dit vond ik online in een Heuer groep - 't klinkt toch hoopvol…:four_leaf_clover:
“This is a common problem with Quartz watches. Get it on a Horotech turbo and it will spin the hands nicely and free up all the oils. The second hand trying to move is a good indicator the workings are still ok”

3 likes

Goedkoper alternatief: Quartz Horloge Bewegingsdetector Batterij & Puls Tester Multifunctionele Horloge Analyzer QD-10 & 20 Horloge Reparatie Instrument Tool - AliExpress 1511

2 likes

Had er nog nooit van gehoord maar dit is zeker het proberen waard! Ik heb even op Horotec Turbo gezocht op het HF en zag dat @PeterLC ooit zo’n apparaat hier heeft verkocht dus als hij het gebruikt zal het zeker een positief effect kunnen hebben op mijn horloge. Bedankt voor de tip!

2 likes
2 likes

Dat scheelt behoorlijk veel met het origineel! Vraag is of deze net zo goed werkt :thinking:
Ja dus! Zie:

@domega en @bert_be jullie maken mijn dag weer helemaal goed! Dit is absoluut het proberen waard. Ik ga 'm meteen bestellen bij AliExpress.
Met een korting coupon 21,84 euro en gratis verzending via DHL/PostNL.
Ik laat t.z.t. in een apart topic weten hoe het werkt.
Excuses aan @fredpanarai1 voor het even kapen van het topic maar dit is even leerzaam en hopelijk de moeite waard om het horloge weer helemaal soepel lopend te krijgen.

3 likes

Klopt! Daar zijn ook meerdere vergeljjkbare modellen van (jouw Pulsar zit er ook tussen):

2 likes

Graag gedaan, hopelijk wordt het de oplossing :four_leaf_clover: 'T is nog best een onbekend gebiedje eigenlijk van quartz werken en smering…
Ik ben bang dat er veel moois wordt weggegooid wat evt te redden is. :disappointed:

2 likes

Leuk die serie zo (en ik zie ook mijn Tempic erbij :sunglasses:)

2 likes

Zenith Defy Time Command
Geen apart analoog en digitaal uurwerk maar één geïntegreerde. Digitale module drijft ook analoge stappenmotor aan.
Bij 00 seconde 1 minuut vooruit.

VID_20241108_1438382-optimize

8 likes

5 likes

Niet nodig joh, in dit geval leerzaam en handig deze tester ook voor mij denk ik.
Zoals je wel weet heb ik ook wel quartz horloges die ik niet dagelijks draag, dus weet eigenlijk nooit of een batterij bijna aan zijn eindje gaat komen en ik maak ze dus echt niet open. Dus ik ga ook eens kijken naar die tester, maar nu een aanvullende vraag, wellicht een domme vraag. Heb zelf ook een zwik eco divers, daar zit natuurlijk een batterij/accu in, zou die tester daar ook voor geschikt zijn? Mocht dit echt een domme vraag zijn, dan mag die vraag naar het domme vragen topic :wink:

Daar heb ik gelukkig geen last van, daar het bij mij praktisch allemaal nieuw is en al het vintage en onderdelen zijn allemaal naar Lex gegaan. Maar weggooien zou ik nooit doen, gewoon aan een ander lid geven die een wrakje opknappen leuk vindt :smiley:

2 likes

Man wat heb jij een leuke serie ana digi horloges :+1:, trek jij bij veel van die horloges ook de kroon uit zodat de batterij langer mee gaat? Ik doe dat dus wel, maar of dat nu schadelijk is weet ik eigenlijk niet. Zelf heb ik er maar 3 maar Assie heeft er meer en tegen haar zeg ik dus “als je een horloge een tijd niet draagt, trek de kroon ui”.

3 likes

Zeker, Eco Drive is quartz met een zonnecel. Maar het belangrijkste doel van de tester is toch wel oudere quartz horloges die slecht lopen, zoals de mijne, even op flinke snelheid vooruit laten lopen in de hoop dat de olie zich weer goed verdeelt na jaren stilstand.

2 likes

Dus eigenlijk zeg je dat ik die tester niet echt nodig heb en zodra 1 van de quartz horloges ermee stopt een nieuw batterijtje in laten zetten, is bij een eco diver wel stuk duurder denk ik dan bij een gewoon quartz horloge maar die zullen mij wel overleven :wink:

Toch wel een bijzonder type horloges , die hybride analoog digitaal horloges.

Het thema Ana Digi (quartz) horloges heeft niet echt mijn verzamel focus, maar in de loop der tijden zijn er toch een tweetal in de verzameling blijven hangen, dus bij dit thema kan ik weer even meedoen.
Hieronder zijn ze:

Boven: Uit de Seiko stal: Pulsar Y652-5030 uit 1983. Kopie van de originele gebruiksaanwijzing op het WWW gevonden.

Onder: Uit de Citizen stal: Q&Q T78137-TFW, ik vermoed ook uit begin jaren ’80. Ik heb geen specifieke gegevens over dit model kunnen terugvinden. Het typenummer staat op de wijzerplaat.
Het digitale display toont geen cijfertjes, want er was momenteel even geen batterij beschikbaar. Met een volle batterij doet ie het wel helemaal.

6 likes

Ha Lex, heb je geen van die digitale horloge uit de boodschappentas uit de dood weten te herrijzen. Heb ze destijds in de jaren 70/80 wel allemaal gedragen, volgens mij zaten er toch ook 2 ana digi horloges tussen? Maar heb je bovenstaand die tester gezien, lijkt mij echt wel iets voor jou om ook te hebben.

2 likes

Ik haal altijd de batterij er uit. Ik heb vrjj veel hirloges, dus de kans dat ik zo’n ana-digi binnenkort nog een keer draag, is vrij klein. Dat van die kroon uittrekken werkt denk ik alleen bij de analoge horloges, bij de ana-digi’s blijft het digitale gedeelte natuurlijk gewoon werken ook al trek je de kroon uit.

2 likes