Vintage incoming (Deel 1)

Pretpakket onderweg. Heel benieuwd naar de Certina.

13 likes

Vandaag binnengekomen

10 likes

Oef. “Projectje”. Groene korsten op een circuit haal ik wel es weg met schoonmaak azijn. Daarna de azijn goed verwijderen. De trimmer kan je eenvoudig verwijderen, twee schroefjes, plastic deksel moet je ff kijken, is ook wel los te krijgen. De motor module is eenvoudig te verwijderen. Magneet kan je er ook af halen. Als de spoel kapot is dan wordt het wel ingewikkeld denk ik. (Ha, spoel, wikkelen…)
Circuit geeft elke seconde een puls naar de motor, dus dat is vrij simpel te meten.

1 like

Dank voor de info, een kwartstestertje moet ik nog regelen (nog steeds :face_with_peeking_eye:). Het wordt idd een uitdaging. We gaan het zien :grin:

Dit horloge heeft zelf ook vissen gezien denk ik :face_with_peeking_eye:

1 like

Als het goed is komt mijn tester aankomende vrijdag. Heb bij Ome Ali de QD-20 gekocht.

Kijk deze review maar eens.

Vond het wel de moeite waard om te proberen.

2 likes

Met een multimeter kom je al ver, anders zoiets als deze.

(Te langzaam, die van @Betula is ook mooi :smile: )

2 likes

Aan de buitenkant dan. Maar: wel echt een bijzondere aanwinst

1 like

Kwartstester heb ik voor je, Friso.

Beetje afhankelijk wat je wil meten, voor zover als ik dat ding begrijp kan je zie hoe accuraat ie loopt, that’s it….

1 like

Dank voor het aanbod Boris :+1: wordt gewaardeerd. Misschien niet voldoende omdat ik ook weerstanden moet meten. Nu heb ik wel een multimeter, maar weet niet hoe betrouwbaar die is :thinking: Ik hou het even in het achterhoofd.

1 like

Nou ja, ook een deel binnenkant. Deze foto kreeg ik nog toegespeeld:

4 likes

je bent in goed gezelschap, in de jaren '70 moest je daar heel veel platen voor verkopen :wink:

Giorgio Moroder

10 likes

Kan ik van harte aanbevelen. Erg nauwkeurig is het echter niet. Maar wel een goede indicatie.

1 like

Giorgio zat in beter gezelschap :blush:

1 like

Je moet je niet voorstellen, dat dit het meest geavanceerd apparaat is, het meet slechts de puls en bepaald op die manier of iets werkt. Je kunt de stappenmotor laten werken, de batterij testen en het dagelijks verschil meten. Er zit zelfs een voltmeter en ohm meter op. Veel functies voor zo’n beperkt en goedkoop apparaat. Voor mij voldoet het voorlopig, tot ik ooit eens een Horotec zal aanschaffen, die wat meer geavanceerd is. Maar als hobbyist voldoet het.

Door de puls te meten, weet je dus of de elektronica werkt. Als die werkt, dan is het meestal wel mogelijk om het uurwerk aan de praat te krijgen.

1 like

Zojuist deze gescoord!

19 likes

Ben benieuwd of je hier nog “makkelijk” een glaasje voor kan scoren.

Ha leuk die had ik ook gespot bij Jaap, maar probeer wat minder te kopen :see_no_evil:

1 like

De glaasjes tot daaraan toe… De persstempels om ze te zetten daarentegen :sweat_smile:

2 likes

Ik hoop dat ik nog zo eentje wel heb…