Klopt Dan, je zit er naast. Maar je bent nog niet zo lang wakker, nog even 2 bakkies pleur en dan inleiding lezen
Sommige mensen!!!
Zie post 1130.
In principe zijn het dezelfde uurwerken. Zoals ik al zei hierboven waren het overjarige uurwerken, en wel zakhorlogeuurwerken. Als je dus een zakhorloge zoekt met zo’n zelfde uurwerk kun je daarvan onderdelen gebruiken.
Wel hebben ze toen ze die oude uurwerken gingen gebruiken in 1937 hier en daar wat wijzigingen aangebracht ten opzichte van die zakhorloges. En als je weet waar je kijken moet kun je dat zien. Dus ja, omdat het kan of omdat het zo hoort? Jij mag het zeggen
Dat durf ik niet, dus ga veilig in het midden zitten , krijg ik met niemand ruzie
Omdat het kan… nou, dan mag het. Omdat het zo hoort… ja, dan moet het.
Oftewel: het meeste is verboden en als het mag dan moet het, maar dat was vroeger niet alleen bij horloges zo.
Vroegâh was niet alles betâh
Nee inderdaad niet. Ben nu bezig met een polshorloge uit 1914 en daar heb ik ook de nodige onderdelen voor nodig. Gelukkig heb ik een aantal donorwerkjes liggen denk je dan, maar echt niks past, alles is net anders. Was nog handwerk in die tijd…
Yep, terug naar de flower power. Toen waren we veel liever voor elkaar en waren horloges stukkie goedkoper
vandaag een technos jump hour uiteen gegooid. hier gaat het over
demontage gereedschap
en dan krijg je dit in de pot
Hup die dingen de kuismandjes en het kuismachien in
montage veer, het meest belangrijke gereedschap zijn deze 2 items, al kan ik er maar 1 fotograferen in de andere had ik het fototoestel vast Hier is geen verenwinder, al 20 jaar alle veren met de hand erin
ander gereedschap nodig voor de veer en veerton: de klinkblok, oliegever en veertonsluiter
montage incablocs
balans apart demagnetiseren in een zakje
montage, zelfde gereedschap als bij de demontage
anker monteren en paletten oliën
timen van de mechaniek
de hele mikmak de kast in werken en kast sluiten
bandje plaatsen, rood is het geworden
ff kijken wat het geeft om de pols en dan het bijhorend doosje in mikken en bij zijn broertjes en zusjes zetten
Paar prentjes om de pols, paar dagen aan doen dat ding he
Klaar is kees
!Watches we love Watches!
Mwoh, wel iets meer nodig dan dit. Maar dit was m’n eerste sleutelklusje. Misschien niet meteen een ETA2893-2 moeten pakken, maar wel een boel geleerd van wat er mis ging
Zegt ie alsof het een kleinigheid is, nou als ik het al uitelkaar zou krijgen gaat alles in de blender en komt ie er weer als nieuw uit .
Maar complimenten voor dit TOP verslag, leuk met al die tussenstappen en mooie foto’s. Er wordt wat afgekuist daar in het schone België
Maar serieus, klasse dit verslag , zag ook wel leuke Technos op je plank liggen. O.a een Jumbo los op de plank en die daarnaast lijkt mij ook een leuke
.
edit: vergat ik nog te vragen, hoeveel in de + p.d?
Zolang je technisch inzicht hebt is dat niet erg toch, van fouten leer je zeggen ze. Maar ik haal niet eens de case back van een horloge, is wel bekend op het HF
Wat is dat?
Per dag natuurlijk
Hahaha , had niet eens gezien dat die gedachte bij jou ook was opgekomen
Bijzonder horloge deze Technos Jumphour! Wel weer een knappe klus! Hij ziet er weer (bijna) als nieuw uit. Ik kan niet zeggen dat ik het een mooi ding vind, maar het is wel een aparte verschijning en leuke aanwinst in je mooie Technos verzameling. Indrukwekkend, met al die originele doosjes erbij.
Het rode bandje met het extra opgestikte stukjes aan de lugzijden vind ik wel erg mooi. Ik ga mijn best doen om zelf ook eens zo iets te maken. Dat levert dan misschien weer een nieuwe bandjes-fabricage-reportage op
Ga zo door met je mooie werk! Ik hoop dat er nog veel interessante projectjes uit je schuifjes tevoorschijn gaan komen. We genieten er allemaal van.
Phenix Chronostop
Dit horloge is met succes opgeknapt, ik heb de plaat 4 minuten in 65 graden warm water gelegd, daarna voorzichtig met klein sponsje het vuil eraf gedipt.
Prachtig gedaan hoor, en dat enkel met warm water, of doe je daar nog een schoonmaakmiddel in???En die 4 minuten en 65 graden warm hoe ben je daar achter gekomen??
J.b.e.n.t.d.
Dank je, ik ben dat tegengekomen op Youtube, er werd geadviseerd 3 minuten, ik was het al vergeten en het heeft er minstens 5 minuten in gelegen, daarna voorzichtig met een stukje schuimrubber deppen, daarna weer even er in leggen, de temperatuur moet wel tussen de 60 en 65 graden blijven.
Alleen water gebruiken, dus geen toevoegingen.
Wat een mooi resultaat! Wat voor thermometer gebruik je hierbij?