Kan je zo gek maken als je wilt natuurlijk, maar zou gewoon voor de Squale 30 ATMOS Tropic GMT Ceramica gaan. Lekker veilig ook, geen Rolex om de pols
Oeps vrije keuze dag, helemaal vergeten door het mooie weer. Maar nog net op tijd
Nog 1 weekje dit thema
Durf wel te zeggen dat dit een GMT is, geen kleintje dat weet ik (compensatie, weet je wel ) maar past mij goed
Deze Breitling behoort tot de Avenger collectie. Het referentienummer van dit Breitling horloge is A32395101C1A1, met het kaliber B37 en gangreserve van 38 uur en 30 ATM. Breitling is in 1884 opgericht door Leon Breitling. Het merk staat voor echte Zwitserse kwaliteit. Breitling heeft verschillende wereldberoemde collecties uitgebracht. Denk hierbij aan de toonaangevende Navitimer of Aviator. De Breitling Avenger is voorzien van een Automaatisch uurwerk en de kast is gemaakt van Staal. Het horloge heeft een diameter van 45 mm. De horlogeband is gemaakt van Staal met een vouwsluiting.
Deze heeft een unidirectionele bezel en heeft 120 kliks voor wie het belangrijk vindt
Laatste weekje mensen, dus nog even posten
Nog op vakantie, dus volop in gebruik. Heerlijk horloge en voor het eerst ervaren hoe handig dit is!
In 1978 totaal failliet gegaan en alle inventaris is toen verkocht.
In 1979 is de merknaam Breitling gekocht door de eigenaar van Sicura, Ernest Schneider.
Hij doekte Sicura gelijk op en heeft Breitling weer op de kaart gezet.
Er is helemaal niets wat bij Breitling herinnert aan Sicura.
Niets? Nou, bijna niets.
Het laatste model van Sicura, de quartz Sicura Stunt, heeft héél soms maar meestal niet een deksel met de tekst ‘designed by breitling’!
Echt the Missing Link tussen Sicura en Breitling…
De Sicura Stunt hield op te bestaan, heel Sicura stopte immers, en het model Sicura Stunt veranderde in de Breitling 8500 Militairy, de voorloper van de Breitling Colt.
Uiteraard mag de Sicura Stunt (wel graag mèt de Breitling tekst uiteraard) in geen enkele verzameling ontbreken:
Hier de Sicura Stunt (geen GMT )
en hier de Breitling 8500 militairy
Omdat ik altijd te lui ben om dit in verschillende dagen te doen komt hier gewoon alles:
Mijn eerste GMT, toen ik nog niet wist dat dat bestond, de Citizen Nighthawke:
De urenwijzer is hierbij los te verzetten van de 24h teller, die overigens best leuk werkt met die 2 gekleurde kanten.
Dit is de Aziatische uitvoering, zonder de zilverkleurige belijning om de 12 en 6 en met reliëf achterdeksel:
Dan de Squale Sub 39 GMT, de bezel is ook nog te verdraaien, dit leek me handig in India omdat het daar x,5 uur tijdsverschil is, maar blijkt toch niet zo handig…
En dan de meest gecompliceerde van het stel, de Sinn Flieger 900S, met chrono, datum, GMT en duikbezel:
Uurwerk is een variant van de Sellita SW500 en zowel de kast en band zijn getegimenteerd (gekolstrizeerd).
Leuke aanvulling John op mijn Breitling verhaal , ben gelijk eens gaan zoeken waar die zoal te koop is. Heeeeel lastig dus en verder denk ik dat er aardig gerommeld wordt met het namaken van de caseback om die op een stunt uit 1980 te zetten. Vertrouw ik dus voor geen meter, zou ik niet durven te kopen
Ha Tim, kan ik mij alles bij voorstellen, als er 1 iemand is die lui is dan ben ik dat wel. Maar ja moet in dit topic mij voorbeeldig gedragen he
Heb je de Nighthawke nog wel, is de enige die niet om je pols zit?
Als je ergens zit met een vast uurverschil is een GMT best wel overbodig, tenminste ik gebruik hem niet zodanig. Tis meer een leuke complicatie en voor de looks
De Sinn900s is een echte GMT, echter is de bezel natuurlijk niet een echte duikbezel. Of heb ik het verkeerd @JohnvdT . Er zijn boeken van de Sinn heb ik mij laten vertellen
O wacht, moet voorbeeldig zijn hier he . Oke vandaag de Longines Spirit Zulu Time.
specs:
dial 42mm
Sunray blauw met opgelegde Arabische cijfers
Saffierglas, dubbel AR klein beetje gebold
Super luminova
10 ATM
Bezel 2 zijdig draaibaar en keramisch
Reserve 72 uur
kaliber L844.4 cosc
dikte 13.9 mm
lug to lug 50mm
weegt 113gr.
Iets over de achtergrond van deze Longines, het is dus eigenlijk een vintage model in een nieuw jasje. Het oorspronkelijke model is uit 1925, het eerste horloge dat destijds voor piloten gemaakt werd met een dubbele tijdzone en op de markt werd gebracht. In de jaren 50 kwamen Patek Philipe en Rolex eveneens met een GMT op de markt.
Nu was dit niet het eerste horloge van Longines met een dubbele tijdzone, het eerste was een zakhorloge die in 1909 op de markt kwam.
Er zijn bij dit horloge leuke details om naar te kijken, vooral de aandacht die men heeft besteed aan de meer laagse wijzerplaat en de mix van de geborstelde en gepolijste oppervlakken van de kast.
Op de originele wijzerplaat uit 1925 was de Zulu vlag afgebeeld, een verwijzing naar de letter Z die de universele tijd aangeeft voor piloten en het leger. Op die wijzerplaat stonden destijds ook niet de 5 sterren die nu op de wijzerplaat staat, een kniesoor die daar moeilijk over doet. Het was oorspronkelijk bedoelt voor de piloten en militairen, maar ook de bemanning van onderzeeërs gebruikte deze Longines eenmaal onder water stelde iedereen zijn horloge op de Zulu tijd in eenmaal boven water werd de lokale tijd weer ingesteld.
Jazeker heb ik die nog
Is een archieffoto (allemaal trouwens).
1979…
Die deksel kun je niet vervalsen hoor. Nou ja, alles kan maar wie boeit dat nou?
Die dingen zijn niks waard…
Jij bent ook geen verzamelaar hè…
Hier de gewone Sicura Stunt caseback
Hier een andere gewone Sicura Stunt caseback met Stunt logo
Hier de ‘designed by breitling’ caseback (eigen collectie )
Hier nog eentje, op een veiling in Brazilië, 2024
Hier de Breitling 8500 militairy caseback
Die Breitling 8500 is een van de weinige horloges die ik er nog wel bij zou willen hebben…