Themaweken horloges:toon je horloge met een bronzen kast-band, dus niet alleen de wijzerplaat,vanaf post 3675 t-m 18-1-2026 LEES DE INLEIDING! , deel 3

Jullie ook fijne dagen en een goed en gezond 2026 gewenst!

1 like

7 likes

35b78292b3753e8d184aa01a693ce3bbe7ad6bb2_2_591x500

12 likes

Valjoux 22 in 40mm stepcase

9 likes

9 likes

5 likes

Hoi Themavrienden, zoals ik aangaf zal ik vanaf vandaag weer posten. Spreiden he :wink:
Dit keer een Seiko Coutura zilver, staat nog op de zomertijd, geen probleem heb er nog genoeg met de wintertijd :smiley: Kijk eens naast de dial naar die mooie schubbeband, tenminste vind ik. Je ziet dit soort banden niet zo vaak. Was te lui een nieuwe foto te maken, dus ff uit mijn archief maar nog steeds in mijn bezit natuurlijk :smiley:

Nog fijne vrije dagen voor de meesten en wens jullie een goed uiteinde/begin 20225/2026

Gr, Ferry

8 likes

8 likes

5 likes

Ehhhh NIET bij de 6 toch?
Is nog geen zondag, dus nog geen vrije keuze, papegaai!!!

2 likes

Eigenlijk zou ik je nu een dubbele papagaai moeten geven :wink:, de small second zit bij de coutura op 9 uur. Mocht je twijfelen, mag je het opzoeken :grinning:

2 likes

Ehhh kijk eens naar je eigen geplaatste foto aub staat toch echt bij de 6 hoor.

1 like

Zondag vrije keuze: Horloge ouder dan jijzelf…
Ik uit 1965
Horloge uit 1958 of zo iets

4 likes

Ja Fred dat word voor straf alle papegaaien die je uitgedeeld hebt uitlaten zal een druk dagje worden voor je. :rofl:

2 likes

Beste man,

Kijk of zoek eens waar de small second zit bij de Seiko Coutura chronograaf 8B92-0AL0 dan zal je zien dat deze op 9 uur zit. Ik snap je verwarring maar daar zit die dus echt. Misschien kan je een filmpje op youtube vinden en zie je dat deze dus op 9 uur zit.

Tja soms moet je er wat moeite voor doen maar dan weet je ook precies hoe het zit, kan je dit horloge ook zeker aanraden en nog leuker dan kan je het met je eigen ogen zien :wink:

Gr, Ferry

3 likes

Vrije zondag :partying_face:

7 likes

Vrije keuze

5 likes

nope Ruud, zie mijn bericht naar Laurentiuss hierboven. Toch nog maar even een check gedaan en ja hoor de seconden lopen netjes in de subdial op 9 uur. De verwarring is dat het idd lijkt alsof die op 6 uur zit, maar deze dial is voor de tijd van de chronograaf die tot 1 uur loopt. Dus geen papagaai voor ome Ferry en anders gaat ie in de pan en vreet ik hem op :stuck_out_tongue_winking_eye:

Zie en lees het volgende :wink:

Waar zit de secondewijzer bij de Seiko Coutura 8B92‑0AL0?

:white_check_mark: De echte tijd‑secondewijzer zit in de subdial op 9 uur.

Bij kaliber 8B92 is de indeling als volgt:

Positie Functie
9 uur subdial Secondewijzer van de normale tijd
6 uur subdial 24‑uurs indicator (AM/PM)
3 uur subdial Chronograaf‑minuten (stopwatch)
Centrale lange wijzer Chronograaf‑secondewijzer (alleen actief bij stopwatch)
2 likes

Natuurlijk geloof ik je op je woord Ferry.
Misschien kun je ons, de ongedoopten, even uitleggen waar die letters dan voor staan op dat subdialtje op 9 uur.
Dan leren wij ook weer hé.
En waarom de 24 uurs- wijzer in de subdial op 6 een 60 sec schaalverdeling heeft.
En waarom de subdial op 3 als minuten stopwatch een 24 uurs schaalverdeling heeft.
Tis ook allemaal wel heel erg verwarrend.

3 likes

Ok wist ik niet en je hebt gelijk. :+1:
Heb op you tube filmpje gekeken.

2 likes