Themaweken horloges: toon van elk merk 3 modellen, vanaf post 732 t-m 19-4-2026, Deel 4

Nee dat schreef ik niet, gewoon de modelnaam. Moet toch een makkie zijn :wink:

1 like

Veel merken hebben geen modelnaam…

3 likes

Mag ook gewoon bijvoorbeeld SKX007 zijn of iets dergelijks :+1:

2 likes

Dat bedoel ik niet. Ik post ze wel zonder modelnaam.

2 likes

Ook goed Dennis, maar wel spreiden over de week natuurlijk :+1:

1 like

12 likes

3 x Vintage Arsenal. Ze heten alle drie Arsenal Genève. Links met AS 1604. ca. 1955. Midden en rechts met FHF 741 uit ca. 1960.
NB: de tweede en derde lijken hetzelfde, maar zijn verschillend!

3 X Atlantic. Links met FHF 150. Ca. 1940. Midden met AS 1581. Ca. 1960. Rechts met AS 1187. Ca. 1950.

De linkse heet ‘WATERPROOF’, de middelste heet ‘AUTOMATIC’ en de rechtse heet ‘SPEEDWAY’

3 x Avia. De linkse met AS 1002 uit ca. 1950 heet ’15 JEWELS’; de middelste met ETA 735 van ca. 1935 en de rechtse is de Avia Wadsworth met AS 1124 uit ca. 1940. ‘Wadsworth’ is de merknaam van de Amerikaanse importeur en kastenfabrikant.

Je ziet: veel horloges van één merk hebben of hadden geen eigen modelnaam.
Je ziet ook: Alle merknamen met een A. Ik ben aan het begin van het alfabet begonnen, dus er komen er misschien nog meer.

Het had ook gekund ‘Van Alfa tot Omega’, maar van het merk Alfa heb ik er maar twee en van Omega bezit ik er helaas geen één…

10 likes

1 van deze 3 komt mij heel bekend over, wel ietsje jonger😉

1 like

Ja dat weet ik. Maar die heet anders; dat is een Atlantic Worldmaster.
Deze toch?
afbeelding

Leuk van Atlantic is dat een aantal van hun horloges wèl namen hebben, zowel de huidige ‘moderne’ uitgaven als de oude, nu vintage, exemplaren uit de jaren 40 en 50.
De Worldmaster was ook toen hun top lijn, maar er waren dus ook de Speedway, zoals je die hierboven ziet. De Suveraen serie was ook een mooie bullseye lijn, daar heb ik er een van, maar met een beschadigde wijzerplaat, d.w.z. dat een of andere mallotige eerdere eigenaar daar de naam Atlantic van heeft afgepoetst. Die wilde ik hier dus niet in het rijtje van drie tonen.

afbeelding

Dit dus… Zonde hè?

En dan zijn er nog de diverse verschillende uitvoeringen van de Worldmaster.
Het zou leuk zijn als iemand hier een set van drie Atlantics kan laten zien met al die namen.

4 likes

3 Omega speedmaster

14 likes

Yep, dat is hem en dank zij jou wist ik hem nieuw te kopen :+1:
Snap ik echt niets van dat ze dat van die wp af hebben gehaald, cultuur barbaar noemen we dat dan toch.

Tof dat je elk model benoemt hebt Lex, je hebt de inleiding goed gelezen :+1:

1 like

Gelukkig maar, Ferry. Papagaaien genoeg hier in mijn eigen tuin!

Nu ik toch nog bezig ben… Hier nog drie horloges met een eigen naam.

3 exemplaren uit mijn kleine collectie guilty pleasure horloges uit India van het merk HMT (Hindustan Machine Tools). Officieel en origineel zijn die gemaakt in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw, maar met die Indiase dingen weet je het nooit zeker. De eerste twee, de ‘JANATA’ (met arabische uurmarkers!) en de ‘JAWAN’ met de militaire wijzerplaat, zijn waarschijnlijk wel origineel n.o.s exemplaren, maar de derde, de ‘Pilot’ met de oranje wijzerplaat, is misschien wel afkomstig uit een van de Indiase horloge workshop ateliers, waar met veel fantasie modellen met nieuw opgemaakte wijzerplaatjes werden samengesteld. Bij deze Pilot waarschijnlijk opgebouwd uit nieuwe restvoorraad onderdelen, gezien de goede conditie van de kast en het uurwerk (als nieuw). Maar ook al zijn het ‘Mumbay Specials’, zolang als ze netjes zijn afgewerkt en de wijzerplaten zien er goed en authentiek uit (behalve de soms exotische kleuren dan) en als de uurwerkjes goed lopen, dan ben ik er wel tevreden mee.

Het is de Flippo verzameling binnen mijn horlogecollectie zeg maar.

Meer zien? OK, nog drie dan:

Een goudkleurige ‘dresswatch’ de HMT ‘SONA’.

Een zwarte HMT ‘JANATA’ met heel mooi gestyleerde 12-3-6-9 uurmarkers

En tenslotte de leukste uit mijn HMT collectie, een felrode met een volledig Hindi tekst en uurmarkers. De naam onder het logo HMT kan ik dus ook niet lezen, maar het zou me niet verbazen als daar ook ‘Pilot’ stond, maar dan in Hindi schrift. Het rode bandje is van struisvogelleer en afkomstig uit eigen Lexaf keuken.

Ter afsluiting van mijn bijdrage, volkomen off topic, maar te aardig om niet te laten zien; hieronder nog de achterkant van het rode HMT horloge. Een case back met zichtvenster. Nog nooit gezien bij enig ander HMT horloge, en nadat ik deze had gekocht, alweer een paar jaar geleden, ook nooit meer opnieuw een aanbod van gezien. Waarschijnlijk een kleine aftermarket productie.

8 likes

Black Bay chrono

Black Bay 58 925

Black Bay

9 likes

Explorer 2

GMT Master 2.

Submariner

Fijne dag allemaal.

10 likes

12 likes

zoek het modelnummer :face_with_monocle: :sweat_smile:

13 likes

3x een Italiaan, om deze themaweek mee af te trappen.

Breil - het ondergeschoven kindje op Hf :joy:

Laten we beginnen met deze uit de Breil Okay Speedway reeks. Geen modelnaam bekend. Automaat caliber: Durowe Duromat 7522/3 uit Pforzheim, Duitsland. Eén van hun laatste automatische uurwerken, begreep ik (1972-1975). Een keer het glaasje vervangen, maar echt een leuk vintage horloge.

Meer over het uurwerk.

Deze heeft ook geen naam - wel handig deze themaweek, want ik zie dat ik de batterij moet vervangen. Miyota 0S20 uurwerk. Ook youngtimers worden oud.

Deze heeft alleen een bijnaam: Oakay. Ook een automaat, de AS 5003.

Breil bestaat sinds 1935, maar al in 1906 begon de familie Binda in de horlogewereld, eerst als horlogemaker. Vanaf 1932 verkoopt de familie WylerVetta in Italië. Later kwam en er andere merken bij. Opvallend is dat de merken Wyler en Vetta elders apart verkocht werden (totdat Binda de volledige eigendom van die bedrijven had vergaard). Ze wilden echt een passend aanbod voor de veeleisende Italiaanse markt. Ik heb zowel Wyler, WylerVetta als Vetta in de collectie. En Liban, dat daarvoor ook nog aan Wyler gelieerd was. Je ziet, ik had Lexaf’s zoon kunnen zijn.

Pas vanaf de quartz crisis is Breil veranderd in een merk dat met name Fashion watches verkoopt, maar mode is altijd al belangrijk geweest voor de Italianen. Door de quartz crisis doken ze wel naar het goedkope prijssegment. Er zijn ook nu nog duikers uit hun Manta-lijn, maar een verzamelaar zal altijd gaan voor de professionele Breil Manta van rond 1970, al dan niet met Squale logo, maar ook de quartz versies van rond 1990 met Von Buren kast en 50atm depth rate zijn interessante toolwatches.

Het merk Breil is nog steeds onderdeel van de Binda Group en dat blijft een serieuze speler op de internationale horlogemarkt, qua volume. Zo zijn ze niet alleen verdeler van Seiko op de thuismarkt, maar o.a. ook in het Verenigd Koninkrijk, maar ze zitten op meer plekken in de wereld. Als je in Italië komt, dan zie je veel mensen een horloge dragen. Nog altijd een invloedrijke markt, maar je maar wat graag de grootste wilt zijn en dat zijn ze. Breil is slechts een onderdeel van wat ze doen.

Ciao Ferry!

No pappagallo per favore! :pray:t3::joy:

7 likes

Leuk horloge

1 like

Dank je Petra. Leuk is ook dat Arne Jacobsen bij oude modellen geen kroon had, alleen één onopvallende pusher in de caseback. De nieuwe lijnen hebben dezelfde schotelvormige kasten maar dan wel weer een beetje knullig een gewone kroon. Ik zal mijn eerste iets kleinere model ook maar weer eens posten :sunglasses:

3 likes

Breitling Avenger b01 Chrono

Breitling Avenger II GMT (vandaag om de pols)

Breitling Chronomat Airborne 30 anniversaire

9 likes