Themaweken : “show je horloge met lume” dit vanaf post 3743

Bedankt. Die van jou ook!

Civiele sturmanskie 3133. Chrome kast, standaard 3133 en draaibare bezel

Militaire sturmanskie, horloge voor de luchtmacht. Rvs kast. 3133 met hack complicatie 31659. Kon officieel niet door burgers gekocht worden.

Hier een latere uitvoering van een horloge dat ook in de ruimte is geweest.
Later want serif type letters.

Hier de sans serif belettering. Met dank aan Netgrafik waar de foto van is.

Even wat Poljots bij deze stortvloed van Восток’s. :blush:

15 likes

En wat electronica reisseus. Gebouwd geheel na orgineel voorbeeld met orginele onderdelen uit de oude fabriek.

14 likes

Een Oostduits sleutelhanger-horloge. Eerst was de gedachte dat het een verpleegstershorloge was, maar dan had de wijzerplaat eigenlijk ondersteboven moeten zijn. Het schijnt dat het ooit de bedoeling was om het aan je autosleutel te hangen zodat je met je Trabantje toch nog op tijd op je werk kon zijn. Blijkbaar vond men het makkelijker om onder je dashboard te rommelen om je sleutelhangerhorloge te zoeken dan om even op je Ruhla polshorloge te kijken.

8 likes

History. The Molnija clock and watch factory opened on November 17, 1947. The company’s main customer was then the Soviet Union Department of Defense, providing them with wristwatches, pocket watches and table clocks. Molnija’s main product were mechanical pocket watches with military, religious and historical motifs.

De deksel lijkt handgeschilderd. Porselein of emaille? De wijzerplaat idem. Volgens mij zie ik initialen van de schilder. Ik zie geen inscripties van eerdere onderhoud. Kwam het zo uit de fabriek? Later iemand creatief geweest. Hij loopt super en ik vond hem zo mooi toen ik hem kocht

En de binnenkant

Leeftijd?

14 likes

Terug naar de kerk dus😆

3 likes

Dan ook deze maar, een Okeah reisseu. Okeah betekent Oceaan.
Zoals bij veel van dit soort horloges, het orgineel van bestemd voor de krijgsmacht, in dit geval dus de marine.

En een reisseu van de Strela (pijl) uit de zestiger jaren.
Een bekend horloge uit de ruimtevaart en luchtmacht toendetijd. Het orgineel had het column wheel caliber 3017, gebaseerd op de Zwitserse Venus 150/152 uurwerken.
Zie ook 1мчз of te wel 1mwf 1e Moskou watch factory. Al eerder genoemd hier. :slightly_smiling_face:

13 likes

Zoals wel bekend op het HF ben ik niet zo van het vintage om 2 redenen. 1 vaak vind ik de dial te klein en 2, ik kan niet sleutelen aan horloges vandaar dat ik bijna altijd nieuw koop.
Maar in dit thema zie ik toch echt wel hele leuke/mooie horloges voorbij komen, best eigenlijk wel een reden om een box samen te gaan stellen met Oost-Europese horloges.
Zelf heb ik er maar 3, goede reden om eens een box te kopen alleen voor deze horloges. :smiley:. Echt waar, zie een boel leuke voorbij komen :+1:

6 likes

Vooral met die foute sovjet vlag.:joy:
Als ik er weer eentje tegenkom hou ik hem bij me.

3 likes

Plastic? Of bakeliet? Steen?

2 likes

Plastic.

1 like

Vostok 24 uurs. Pool expedities he. 24 uur donker.

Antarctica met een sterretje op de postie van pool onderzoekstation Boctok. Of te wel “oost”. Uit 1957.

Ook interessant, een initiatief van een Amerikaanse zakenman om met Vostok een serie herinnerings horloges te maken. In eerste instantie bestemd voor de Amerikaanse manschappen die deelgenomen hebben aan de operatie Desrt Shield. Stars and stripes op een Russisch horloge. Is vaker gebeurt trouwens.

9 likes

Weet iemand iets over de kast van dit horloge?
Gekocht in Oekraïne…

13 likes

Nee, wel een fraai exemlaar! Lijkt mij orgineel zo. Merknaam “Signaal” vrij vertaald.
Ook uit de 1e Moskou watch factory.
Lijkt mij dus een Poljot wekker uurwerk. 2612 18 steens. Ook gezien de positie van de kronen.
Maar ik mis dan wel een 4e (instel) wijzer? Of de seconden wijzer. Kan die er af zijn. :thinking:
.

2 likes

Meister Anker een merk van het West-Duitse verzend- en warenhuisketen Quelle bracht onder de merknaam Meister-Anker hun horloges aan de man.
Die werden her en der ingekocht… net zoals bij ons V&D dat deed onder het merk Velona. Soms mooie zwitserse uurwerken en RVS kasten maar ook goedkopere horloges, verchroomde kast en een penanker uit…… de Oost-Duitse heilstaat, gemaakt door het Volkseigener Betrieb Ruhla.
Dit horloge ken ik ook als Ruhla Racing en eigenlijk wilde ik die maar… niet te vinden en op het merk na is deze identiek dus gauw gekocht.
Zo zie je dat leuk mechanisch horloge met een goed verhaal niet persé duur hoeft te zijn.

12 likes

11 likes

8 likes

10 likes

8 likes

Elektronika 1, Russisch LED horloge

10 likes