Van alles wat: Slava, Vostok, Zim, Pobeda en Uran:
Ik zat eens een tijdje in een bakeliet collector’s clubje (pré-forum zeg maar )
Toen verzon ik ooit de verzamelnaam " neo-bakeliet "…
Mijn bijdrage ook maar meteen:
Oeps, eigenlijk is de Kienzle natuurlijk geen Ossie…

Oeps, eigenlijk is de Kienzle natuurlijk geen Ossie…
Schwenningen ligt redelijk oostelijk toch?
Ik weet het maar Kienzle lijkt misschien in veel opzichten typisch oostduits, maar claimt het zeker niet te zijn. Dan nog liever Chinees lijkt het
Kniesoor die daarop let😁
Veel jongeren hebben soms geen idee meer van topografie. We komen er wel mee weg.
Het was ook wel een ding

Hoeft niet voor niets natuurlijk Ruud, wil er best voor betalen. Maar alleen als jij hem echt zat bent, anders gewoon lekker dragen
Dat lijkt me sterk als ik hem gehad heb ga ik er natuurlijk geen geld voor vragen.
Zo werkt het helaas niet bij mij dan is die gewoon gratis…
Als ik ervan af wil…

Blyat!
Mooie staat!
Teksten van boven naar beneden. Mig 29, Buran en chronograaf.
Buran zou (sneeuw)storm betekenen
Gaaf
Haha, dat groene “stadion”-horloge is geweldig! In redelijke staat zijn ze schaars geworden. Ze werden gemaakt in Uglich, rond 1980, ter ere van de Olympische Spelen die toen in Moskou werden gehouden. Vandaar die ovalen stadionvorm met groen erin (speelveld).
De Russische ruimtevaart was de aanleiding voor diverse naamswijzigingen van fabrieken. De eerste ruimtevlucht van Yoeri Gagarin op 12 april 1961 was het begin. Kort daarna heette de Eerste Moskouse Horlogefabriek “Poljot” (vlucht), de Chistopol Horlogefabriek “Vostok” (oost, waarnaar ook de ruimtecapsules waren vernoemd omdat ze vanuit Baikonoer in het oosten werden gelanceerd) en de Petrodvorets Horligefabriek in St. Petersburg “Raketa”. In 1963 was Valentina Tereshkova de eerste vrouwelijke kosmonaut. Haar radioroepnaam tijdens haar ruimtemissie was “chaika” (meeuw). De Uglich Horlogefabriek heeft daarna die naam aangenomen en het stadionhorloge is van het merk Chaika.
Cyrillisch schrift is iets merkwaardigs, want in “kleine schrijfletters” gelden er bijzondere conventies. Daar wil ik nog wel een keer een artikeltje aan wagen. In witte letters lijkt er voor ons “AbmonodZabod” te staan, naar het is “avtopodzavod” (zelfopwindend).
Het raadsel van onze Rus…
Ik heb een vraag over een Russisch horloge. Dit horloge heb ik afgelopen januari gehad van een emigrerend familielid.naar Gambia Die wilde dit niet meer hebben en schonk mij dit voor mijn hulp Er is mij niets verteld want men wist hier niets over. Alleen dat hij van ongeveer 1990 moet zijn. En heel weinig gedragen is. Het bandje is van leer en verpulverd. Er laten stukjes los. Het schijnt ook een jubileum uitvoering of zo te zijn iets met 75 jaar. Heel graag verdere informatie en hulp bij…