He leuk!
Vooral die bovenste is weer een variant op onderstaand thema:
Vandaag mijn laatste analoog/digitaal, een Casio. Heb ik die zelf gekocht, nee dus. Ik gaf een ander HF lid een digitale camera waar ik geen geld voor hoefde te hebben maar hij wilde toch wat teruggeven. Dat was dus deze Casio.
Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik geen klik heb met vintage ana digi horloges maar ik maak thema’s die niet perse in mijn collectie hoeven te zitten, meer zodat veel leden mee kunnen doen. Destijds had ik er wel een aantal meer uit de jaren 70/80 die zijn toen met nog heel veel meer horloges/uurwerken en onderdelen naar Lexaf gegaan.
Wellicht nog bekend onder de verhalen van Lex, uit de boodschappentas van Ferry.
Dit was zo’n 2-3 jaar geleden en nog steeds vindt Lex er soms nog wat tussen. Zaten ook veel onderdelen van oude horloges bij en een zak voor glaasjes.
Maar 2 ana digi’s heb ik wel zelf NIEUW gekocht, zoals de G-Shock en de Casio Illuminator waarbij Robert een filter op heeft geplakt.
En toch geniet ik van jullie vintage ana digi horloges waarbij ik merken voorbij zie komen waar ik nog nooit van gehoord had. Zoals jullie ondertussen wel weten, maak ik geen horloges open. Dus als ik bijv. zo’n collectie als singelhoesjes, Domega enz zou hebben kan ik wekelijks naar de horlogemaker voor een nieuw batterijtje.
Maar misschien dat ik toch in de toekomst er 2 bij zou willen hebben van Breitling, de earospace of de airwolf van Breitling.
Dus zal het wel vaker voorkomen dat ik een thema maak en daar zelf geen horloges van heb. Zou ik nu een erfstuk hebben van mijn vader, zoals Folkert dan zou ik daar natuurlijk wel geld tegenaan gooien, helaas was dat mij niet gegeven.
Oeps, sorry mannen.vrouwen zit weer op mijn praatstoel , excuses voor dit lange/overbodige verhaal

een Lorus… Maar vaak gebruiken die dezelfde modules
Lorus zal niet zo snel Citizen modules hebben gebruikt als een submerk van Seiko, dus dan misschien voor Lorus eerder naar Seiko ref nrs zoeken ?!

Lorus zal niet zo snel Citizen modules hebben gebruikt als een submerk van Seiko, dus dan misschien voor Lorus eerder naar Seiko ref nrs zoeken ?!
Ik doelde op het feit dat als Lorus ( en Seiko en pulsar) vaak altijd dezelfde modules gebruiken in andere kasten dat citizen dat ook wel doet. Sorry had ik beter moeten verwoorden
Ik ga het horloge gewoon naar Delft brengen voor een prijsopgave. Ondanks dat het een erfstuk is moet het wel leuk blijven. Als Citizen dealer moeten zij zeker aan onderdelen kunnen komen. En het rare is ook dat het horloge prima loopt zolang het op de rug ligt in de horlogedoos. Pas bij draaien in een andere stand aan de pols loopt ie af en toe vast.
OK, duidelijk. En Lorus met Seiko search voor een werk is zeker kansrijk - Pulsar werkjes worden denk ik ook regelmatig als donor gebruikt! …overigens, ik heb zelf een leuke Lorus chronograph met een zelfde werkje als ‘beruchte’ Seiko quartz chronografen - daar van is ook een donor meestal geen afdoende oplossing. Dit type werkjes lijkt niet goed te reageren op langer verblijf in laadjes…

rare is ook dat het horloge prima loopt zolang het op de rug ligt in de horlogedoos
Als er regelmatig nieuwe batterijen in zijn gezet is dat de beste oplossing om dit soort ‘zelfsmerende’ quartzwerkjes lopende te houden - adviseert bijv. Swatch ook
In andere posities dan op ‘de rug’ is de weerstand dan misschien net ietsje te veel, vaker dragen is dan de volgende optie. Bij Swatches worden sukkelende werkjes wel eens geforceerd door magnetisch de wijzerjes door de hapering (secondewijzers zie je soms een beetje heen en weer bewegen) te helpen…
Heel enkele keer helpt een super verse batterij ook wel eens, niet alle exemplaren zijn even vers, en sommige merken lijken ook beter dan andere
Wees maar blij als je een Seiko citizen of pulsar onderdelen zoekt want Lorus is echt een nachtmerrie.
Ik probeer nu een type te vinden wat best veel verkocht is… maar niets is meer over. Alles werd gewoon weggegooid helaas. Heb er eentje in India gevonden maar alleen voor de wijzerplaat en wijzers.

Als er regelmatig nieuwe batterijen in zijn gezet
Helaas niet, eind jaren 90 is het stil komen te staan en is mijn vader naar digitale Casio’s overgestapt. Na ruim 25 jaar open gemaakt en de oude (kwik!) batterij vervangen. Een wonder dat ie niet gelekt heeft.

oude (kwik!) batterij vervangen
Kwik? Dan zal waarschijnlijk ook het voltage afwijken van de nieuwe batterij, lijkt me…

het voltage afwijken van de nieuwe batterij, lijkt me…
Ja hij krijgt nu 1,5 i.p.v. 1,35 Volt.
Soms moet een ouder uurwerk worden aangepast aan de moderne vervangende batterij, misschien is daar online iets over te vinden?!

Goedemorgen
Die derde met de status codes op de dial lijkt bijzonder veel op de Pulsar die ik heb - zelfde txt, bergjes symbool etc… Een van mijn leukste ana- digi’s
Zie ze eigenlijk niet vaak, bijna een soort penankers afdankers hoekje lijkt het… Best jammer vind ik - en jij hebt er echt een gigantisch mooie collectie van! Keep posting!
Dit vond ik online in een Heuer groep - 't klinkt toch hoopvol…
“This is a common problem with Quartz watches. Get it on a Horotech turbo and it will spin the hands nicely and free up all the oils. The second hand trying to move is a good indicator the workings are still ok”

Horotech turbo
Goedkoper alternatief: Quartz Horloge Bewegingsdetector Batterij & Puls Tester Multifunctionele Horloge Analyzer QD-10 & 20 Horloge Reparatie Instrument Tool - AliExpress 1511

Get it on a Horotech turbo
Had er nog nooit van gehoord maar dit is zeker het proberen waard! Ik heb even op Horotec Turbo gezocht op het HF en zag dat @PeterLC ooit zo’n apparaat hier heeft verkocht dus als hij het gebruikt zal het zeker een positief effect kunnen hebben op mijn horloge. Bedankt voor de tip!