Themaweken : “Show je Rolex” dit vanaf post 186 deel 3

10 likes

5 likes

Hoi Dan, ziet er goed uit die sub maar dat wist je al van mij :smiley:. Was er een speciale reden dat je voor dit model koos, ben heel benieuwd naar de verhalen waarom mensen een Rolex kopen en waarom juist dat specifieke model.
Zie ik nu dat de pip een lichte patina heeft, iets verkleurd haha. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Hoi Ronnie,

Vraag is natuurlijk hetzelfde zoals ik die aan Dan vroeg, ben benieuwd achter het verhaal van de Rolex en waarom deze keus :smiley:

Dit is alweer de 4e Rolex nu, weer een nieuwer model :wink:
Lekker robuuste duiker nu met massieve band en verstelbare clasp.

1 like

Na jaren verschillende merken en soorten horloges gekocht te hebben, vorig jaar besloten om er veel te verkopen (45) en er een paar te kopen waar ik echt blij van word en die rust geven bij het uitkiezen iedere dag.

Zo kwam Rolex op mijn pad. Ik wilde graag een nieuwe Explorer, die was echter na een paar maanden weer weg, begon toch ietwat te vervelen.

Ik zat vast aan de 36mm met mijn 17cm pols, er kwam een Oyster Perpetual bij, blauwe wijzerplaat. Leuk, maar nog niet top. Weg ermee.

Nog even een vintage Datejust gehad, erg goed en mooi, maar mocht dit jaar ook komen en gaan.

Ik wist nu zeker wat ik wilde hebben, een Datejust, maar alleen een nieuwe, 36mm, groene plaat, witgoud, Jubilee bracelet, fluted bezel. Die kwam er, en die blijft ook:

9 likes

116000 op Superjubilee.

4 likes

5 likes

De SD4k afgelopen jaar toegevoegd. Gewoon omdat het de mooiste duiker van Rolex is en net even wat unieker vanwege oa. de matte plaat, geen cyclops maar wel keramische lunette. En nog gewoon 40mm. NL horloge met alles erbij, daar wordt ik altijd blij van.

De Day Date heb ik via het forum gekocht en vond ik met name bijzonder vanwege het feit dat hij ongepolijst is, een retestrakke band heeft en ook nog eens full-set is.

De 16713 Rootbeer heb ik altijd al een briljant 80’s horloge gevonden. Een tikkie fout, maar ook deze is knetter strak dus ik beschouwde dat als een “kans” :relieved:

De blauwe YM was mijn eerste Rolex en heeft me voorgoed met het virus verpest. Mijn beste allrounder! Kastvorm en wijzerplaat zijn gewoon top!

Omdat ik zo ondersteboven was van de blauwe YM en ik een iets specialere wilde, kwam ik uit bij de - ondergewaardeerde - 16622 met platina dial. Vanzelfsprekend full set en origineel NL geleverd uit 2001.

De Pepsi wilde ik hebben omdat ik gewoon een Pepsi wilde hebben :nerd_face: ook weer een NL horloge.

En tot slot de DJ van mijn vrouw :relieved:

10 likes

Zo, vette collectie! :star_struck:

1 like

Ze zeggen weleens. Je moet tevreden zijn met wat je hebt. Daar naar kijkende had ik bij de OP met Rhodium wijzerplaat, mijn eerste Rolex moeten stoppen. Die kocht ik in 2018 van de AD, met korting voor 4650,- (5250,- list).

Daarna ging het best rap. Heb spijt van die verkochte OP. En van de blauwe Milgauss. Die anderen koop je redelijk makkelijk terug mocht je dat willen. Heb ook 2x de Explorer 1, 124270 gehad. Nu al sinds Januari 2024 relatieve rust. De Explorer 2 bevalt zeer goed. In mijn ogen een echte toolwatch. Sluit niet uit dat er nog een Datejust 2 tone of een OP bijkomt. :metal:

8 likes

Twee maal Submariner en twee maal Explorer, zoek de verschillen :wink:

6 likes

7 likes

De 5513 was altijd mijn droom horloge, En toen er een uit mijn geboortejaar 1982 op mijn pad kwam hoefde ik niet lang te twijfelen …

3 likes

5 likes

De 1908 hoef ik dus al niet meer te posten hier, @fredpanarai1, Ferry—je was me voor. :wink:

Ik ben in het bezit van twee Rolex-horloges. Mijn eerste was (en is nog steeds) een DateJust (zie foto). Een aantal jaren geleden besloot ik hem grijs aan te schaffen—vanzelfsprekend vanwege mijn late midlifecrisis (Yep, ik kocht ook een Harley) en omdat ik dacht dat een collectie pas een collectie kan worden als je een Rollie hebt.

Destijds had ik ook een “Connie”, een Junghans Mega Solar en een Ebel 1911 Discovery in mijn collectie. Inmiddels is de Omega doorgereisd naar mijn zoon, heeft een gewaardeerd forumlid de Junghans geadopteerd, en vond de Ebel via Chrono24 een nieuwe eigenaar. Horloges komen en gaan, —behalve sokken met sandalen, die blijven voor eeuwig, helaas.

Terug naar de DateJust. Ik lees hier vaak: “Uiteindelijk wil je toch een Rolex.” Maar bij mij werkte het net andersom: “In den beginne denk je dat je een Rolex wilt.” En toen ik mijn DJ eenmaal had, ontdekte ik dat het bezitten van een Rolex toch niet het ultieme einddoel van horlogeliefde is, niet “das Mass aller Dinge”. Met de groei van mijn compacte collectie begon mijn aandacht te verschuiven naar andere merken en modellen—Tudor, Omega, Cartier en Staudt kwamen erbij en eisten hun dominantere plek op.

De DJ verdween dus langzaam naar de achtergrond. Wie weet, misschien vlamt die liefde ooit weer op en krijgt dit horloge alsnog de erkenning die het verdient. Tot die tijd geniet ik van enige variatie.

Wordt vervolgt…

6 likes

Prachtige collectie! Vooral ook van jouw 6239 uit mijn geboortejaar gaat mijn hart sneller kloppen.

1 like

:sunglasses:

1966 is waarschijnlijk geproduceerd in 1965. Wat zeg jij? :joy:

1 like

Dat geldt voor mij eveneens. Ik ben ook in '65 “geproduceerd”. :rofl:

3 likes

Rolex, tja… In mijn voorstelpost vorig jaar was ik nog niet bijster enthousiast over Rolex, of eerlijk gezegd, over hun bezitters. Vooroordeel? Oh, zeker. (In het Rolexgedeelte wordt dat beeld door een aantal figuren in elk geval, laat ik het voorzichtig poneren, niet ontkracht, vaak onder het mom van “het is toch maar een grapje”. De goeden, en die zijn gelukkig in de meerderheid, niet te na gesproken!)
Maar goed, jaren geleden, toen het horlogevirus mij in zijn greep kreeg en ik nog geen idee had van het bestaan van dit forum, vroeg ik me erstig af of de prijs-kwaliteitsverhouding de aanschaf van een Rolex überhaupt wel waard was. Daar was ik nog niet zo 1-2-3 van overtuigd. Het geld an sich was niet het probleem, maar om dat aan één horloge uit te geven, daar vond ik toch wel wat van. Dus kocht ik vanalles wat los en vastzat, iets wat er wel heel vaak op leek, maar het uiteindelijk niet was (van Smiths tot Yema, van Wolbrook tot San Martin, van Nivada tot Mido, van Seiko tot Le Forban enz. enz, met dank aan Youtubers zoals Teddy, Just One More Watch en nog een hele trits van die onafhankelijke recensenten).
En toen zat ik na een aantal jaren met zó’n belachelijk aantal horloges te kijken dat ik door de bomen het bos niet meer zag, kocht om te kopen, niet meer wist welk horloge ik nou eens om zou doen, en van de weeromstuit een heruitgave van mij eerste Casio uit begin jaren tachtig kocht en die dan maar ging dragen.
Dus toen eens even pas op de plaats gemaakt, en besloten om nou eens serieus te gaan kijken naar een mooie en betaalbare Rolex van bescheiden omvang. De 40-milimeter horloges (en meer) had ik nou wel gezien.
Na een tijdje wikken en wegen en het verkopen van een aantal horloges (want er moest, ook voor de lieve vrede :sweat_smile:, een tegenprestatie worden geleverd, terecht) en heel wat onderzoek en kijken en vergelijken kwam ik bij Bulang een 3-6-9 OP tegen met een blauwe wijzerplaat. Uiteraard eerst even gecheckt alhier of Bulang wel kosher was. Dat was (en is) zo. Dus naar Heerlen afgedaald, leuk gebabbeld met een enthousiaste jonge gast, gepast, alweer even gewikt en gewogen, en toen de knoop uiteindelijk begin oktober 2024 doorgehakt. Veel goeie reacties gekregen (en nog steeds) van collega’s, kinderen en leerlingen (mijn vrouw wordt er niet warm of koud van, zie de recente post “watch ladies en lady watches”).
Daarna nog meer horloge’s verkocht (ongoing process), dus er kwam weer ruimte in de box voor iets anders. Welke Rolex zou ik nog willen hebben? Tja, een Datejust, die ik ook al bij Bulang had gezien en die ik bij een neef van me om de pols spotte, had toch óók wel wat. Niet te groot, vintage mocht best … dus weer op zoek. Een linen-dial bij een forumlid in het blauwe deel wekte mijn begeren, een afspraak was zo gemaakt, maar dat horloge viel, om allerlei redenen, ontzèttend tegen, dus ik keerde onverrichterzake weer huiswaarts. Het deed ook geen haast. En dan komt er een op je pad terwijl je niet echt meer aan het zoeken bent (serendipiteit heet dat, geloof ik). En nu heb ik er twee… Toch blij dat ik uiteindelijk de vooroordelen aan de kant heb gezet ,en ik geniet echt van het dragen, het op de DJ wisselen van banden waardoor je telkens weer een andere uitstraling hebt. Sportief, dress, casual, ze hebben het allebei.
Dus van het een groot deel van de verzameling ga ik tzt onherroepelijk afscheid nemen totdat ik een behapbaar aantal overhou, met als spil in elk geval de OP en de DJ.

(Op de foto de OP op de dag na de aankoop in Maastricht. Heerlen is helaas niet erg fotogeniek, sorry @Nickjackelson )

6 likes