Themaweken : “toon je horloge met patina” dit vanaf post 3862

Bij het thema microbrand passen mijn Vandaag’s ook volgens mij. Een blauwe en een “Goldkraft” uitvoering van het model Tiefsee.

Vandaag is een jong sympathiek merk uit Duitsland, uit de buurt van Oldenburg.
De naam Vandaag komt van het plat-duits. Het betekent hetzelfde als ons nederlandse vandaag, heute in het duits dus.

7 likes

7 likes

Kleine oplage van 147 stuks via Kickstarter :+1:

5 likes

Lastig om hier de preciese gegevens van te vinden over wie, wat en wanneer. Dus schakelen we chatGTP maar in, die ook maar beperkte gegevens kon vinden, behalve onderstaand:

Alpha Sierra is een horlogemerk dat zich richt op avontuurlijke en prestatiegerichte tijdmeters, geïnspireerd door militaire stijl en precisie. Het merk is gevestigd in Harderwijk, Nederland, en is onderdeel van Brandfactory’12.

Alpha Sierra Watch Co.

Op basis van de beschikbare informatie lijkt Alpha Sierra te voldoen aan de kenmerken van een microbrand: een klein, onafhankelijk horlogemerk dat zich richt op unieke ontwerpen en beperkte oplages. Het exacte oprichtingsjaar en de naam van de oprichter zijn echter niet publiekelijk beschikbaar.

Deze vandaag wel gelijk om de pols gedaan, ff kijken wat die na 5 jaar doet :wink:

fijne avond iedereen :+1:

2 likes

PHOIBOS WAVE MASTER PY010B 300M Automatic Dive Watch Blue

2 likes

PHOIBOS REEF MASTER PY016C 300M Automatic Diver Watch Black

3 likes

PHOIBOS WAVE MASTER PY010ER 300M Automatic Dive Watch Abalone Shell

3 likes

Echt een liefhebber van Phoibos horloges :+1:, ik zal er nog wat info bijschrijven voor de anderen :wink::
Phoibos is een microbrand. Het merk werd in 2016 opgericht door het echtpaar Ethan en Emily in Hongkong. Phoibos richt zich vooral op duikhorloges met sterke specificaties tegen een betaalbare prijs, rond de €300,00

De Phoibos Wave Master PY010E is een model uit hun Wave Master-lijn en valt daarmee onder de microbrand-categorie. Dit horloge heeft een automatisch uurwerk (vaak een Seiko NH35 of Miyota 9015), een saffierglas, een keramische bezel 120 kliks en een 300 meter waterdichtheid. :+1:

3 likes

Met deze aanvulling schaam ik mee wel een beetje voor de slechte foto’s. Tijdens het schieten geen zin om naar beneden te lopen. Ga er even werk van maken. Brb

2 likes

5 likes

Het lukt me maar niet een beetje een plezante foto te kieken met een toepasselijk zachter ogend bandje dat de kleur er mooi uitbrengt, maar Richardt Mejer vind ik nu echt een microbrand, ook voor eeuwig klein gebleven want het lijkt inmiddels helaas ter ziele (er zat een Deens duo achter).

7 likes

3 likes

Ik vind het bandje plezant genoeg passend bij de wijzerplaat :wink:.

Dat gebeurt helaas vaker, men spendeert al het spaargeld+een lening aan een leuk idee. En dan blijkt het helaas niet aan te slaan, dus dan gaat de stekker eruit. Echter er zijn er ook velen met een microbrand die weten te overleven, hebben van hun hobby werk kunnen maken en sommigen kunnen er goed van leven :smile:.

Geckota zag ik al eerder voorbijkomen in dit thema. Of het echt een microbrand is betwijfel ik maar een leuk horloge vind ik het wel.

3 likes

Jazeker wel, dit merk werd in 2010 door Jonathan Quinn in Engeland opgericht en worden in kleine aantallen verkocht.
In veel van hun quartz en automaten zitten uurwerken van Seiko, Eta en Sellita. Over het algemeen verkopen zij direkt aan de consument op een paar retailers na. Beetje vergelijkbaar hoe @Brunmontagne het doet qua marketing. :+1:

2 likes

De redenen van het stoppen ken ik niet. Ze waren er een modellijn of drie diep. Deze Automatisk is zeker de moeite waard. Ik had met plezier uitgekeken naar volgende ontwikkelingen

Toch nog iets gevonden in de krochten van mijn verzameling wat een Microbrand horloge zou kunnen zijn.
Een O.D.M.
Een wat exotisch design modern horloge, dat enkele jaren geleden eens van mijn broer gekregen heb.
Er zit een eenvoudig Japans Quartz uurwerkje in.
Als je op ODM watches gaat googelen kom je hier uit:

Of dat nu een microbrand is, weet ik niet, ik had er in elk geval nog nooit van gehoord. Van dit merk en zeker ook van mijn exemplaar ben ik in ieder geval nog nooit een tweede tegen gekomen; niet in real life en ook niet op het internet. Hoe mijn broer ooit aan het ding is geraakt weet ik eigenlijk ook niet, waarschijnlijk een internet-impuls-aankoop. Hieronder de plaatjes uit mijn archief.

Degenen die mijn smaak kennen voor wat betreft horloges, zullen begrijpen dat ik 'm nooit draag.
Maar een leuke exoot is het toch wel.

3 likes

Ik heb wat meer info gevonden en het blijkt dat O.D.M niet echt een microbrand is, alhoewel ik daar toch mijn twijfels bij heb, zie hieronder de gevonden info :wink:

O.D.M. is een horlogemerk dat bekend staat om zijn innovatieve en eigentijdse ontwerpen. De naam “O.D.M.” staat voor “Original Design Manufacturer”, wat betekent dat het merk horloges ontwerpt en produceert volgens eigen ontwerpen en specificaties.

Het merk heeft een reputatie opgebouwd voor het creëren van unieke en futuristische horloges die zich onderscheiden door hun creatieve ontwerpen en functionaliteit. O.D.M. heeft samengewerkt met verschillende ontwerpers om onderscheidende tijdmeters te creëren.

Hoewel O.D.M. een onafhankelijke benadering hanteert bij het ontwerpen en produceren van hun horloges, is het merk in de loop der jaren gegroeid en heeft het een bredere distributie bereikt. Daarom wordt het niet strikt als een microbrand beschouwd, maar eerder als een gevestigd merk met een focus op origineel design en innovatie.

2 likes

Pfff het is stil aan de overkant, oke dan maar mijn Farer microbrand showen met een hoop historie :wink:

En kan ook met een meshband :smile:

En natuurlijk een stukje geschiedenis, nou ja een stukje :wink:

Farer is een onafhankelijk Brits horlogemerk, opgericht in 2015 door Stuart Finlayson, Jono Holt, Ben Lewin en Paul Sweetenham. Het merk is vernoemd naar termen als ‘seafarer’ en ‘wayfarer’, wat verwijst naar ontdekkingsreizigers en avonturiers. Farer staat bekend om zijn vintage-geïnspireerde ontwerpen die Britse esthetiek combineren met Zwitserse precisie.

In het begin bood Farer een reeks quartz-horloges aan, maar in september 2016 introduceerde het merk zijn eerste automatische modellen, genoemd naar Britse marineschepen die door ontdekkingsreizigers werden gebruikt, zoals de HMS Beagle en HMS Endurance. Deze automatische horloges kenmerkten zich door unieke details, zoals een kroon van puur brons die na verloop van tijd een patina ontwikkelt.

In de daaropvolgende jaren breidde Farer zijn collectie uit met GMT- en duikhorloges (Aqua Compressors) in 2017, en een reeks handopgewonden horloges met een cushion-vormige kast in 2018. In 2019 introduceerde het merk chronograafmodellen, vernoemd naar Britse snelheidsrecordhouders zoals Ernest Eldridge en John Cobb.

Farer ontwerpt zijn horloges in Londen en laat ze vervaardigen in Zwitserland, waarbij ze hoogwaardige Zwitserse uurwerken gebruiken. Het merk staat bekend om het gebruik van gedurfde kleuren en contrasterende texturen, geïnspireerd op het gouden tijdperk van de horlogemakerij.

Hoewel Farer is gegroeid sinds de oprichting, wordt het nog steeds beschouwd als een microbrand vanwege de onafhankelijke structuur, beperkte productie en focus op unieke ontwerpen. Het merk heeft een sterke reputatie opgebouwd voor het leveren van hoogwaardige horloges die zowel functioneel als esthetisch onderscheidend zijn.

Wil je meer weten, kan hoor :grin:

Fijne avond iedereen :+1:

7 likes

Mijn tweede Sternglas en correctie bij mijn verhaal de eigenaar is Dustin Fontaine…

42 mm en Ronda 715 quartz uurwerk en limited edition nr 384/ 1499 stuks.
Sternglas Hamburg Edition Argo.
Tevens mijn laatste microbrand.

4 likes