Themaweken : “toon je horloge met patina” dit vanaf post 3862

Deze mag hier ook,

8 likes

7 likes

vergeelde dots

Je ziet maar zelden mooie patina, meestal vind ik het schade.

5 likes

9 likes

Heb nog geen wristshot van deze

8 likes

Een Cornavin

9 likes

Dat komt omdat het op een flinterdun koordje balanceert, tussen oud, origineel, fotogeniek, uniek, versleten en patina.

Mijn Wittnauer is in feite kapot, maar in mijn optiek is het fotogeniek. De één zou de wijzerplaat vervangen, de ander kiest voor herstellen en weer een ander verbiedt beide. Ik bungel zelf tussen de laatste twee, maar zou nooit zo’n wijzerplaat vervangen.

Een oud industrieel pand is technisch al jaren afgeschreven, maar de gebruikssporen op het geraamte maakt het een prachtig doorleefd geheel vaak. Daar moet je eigenlijk niets aan doen.

Hetzelfde als met auto’s. Er zijn klassiekers met een prachtig patina, dat puur door de tand des tijds is ontstaan, waar je niets aan moet doen, behalve ervan genieten. Anderen zijn gewoon toe aan een opknapbeurt. Ergens daartussen zit een grijs gebied, met voer voor de eeuwige discussie over mooi & lelijk. Zelf vind ik het belangrijk dat de techniek op orde is en je een mooi patina moet conserveren om erger te voorkomen.

They are only original once is in mijn kringen een gevleugelde uitspraak waaraan ik waarde hecht. Tot op zekere hoogte.

5 likes

Dit vind ik dus echt waanzinnig. Bij een nieuw horloge heb ik dat gevoel totaal niet.

5 likes

8 likes

8 likes

6 likes

8 likes

8 likes

7 likes

Ik zou het geen discussie over mooi of lelijk noemen maar gewoon meer een kwestie van smaak. Als de patina niet mooi over de wp verdeeld is, noem ik het eerder een beschadiging. Maar ik zie best wel mooie horloges voorbij komen waarbij de patina mooi verdeeld is. Als voorbeeld zou ik bijvoorbeeld de 6e foto van @Macx nemen van zijn Atlantic in post 3877, die vind ik dus best mooi. Ga ik deze nu vergelijken met de 7e foto die vind ik dus een stuk minder. Maar het is en blijft natuurlijk altijd een kwestie van smaak. Jammer genoeg heb ik er zelf niet 1, heb wel bijvoorbeeld bronzen horloges, maar die zijn gewoon nog nieuw. Dus dat gaat heel lang duren voordat daar patina op gaat ontstaan. Wel heb ik bijvoorbeel een antieke (heel oud) bronzen olifant die heel mooi groen is geworden met patina en het goud wat erop geschilderd is blijft onaangetast. Zal daar geen foto van plaatsen want ja is geen horloge he :smiley:

Maar ook die Breitling van @Mirage vind ik heel erg mooi :+1:

3 likes

Ik bedoel meer in algemene zin, dat discussies over wat we zien verzanden in wat we mooi en lelijk vinden. In plaats van dat we beter leren kijken, zonder direct waardeoordeel. Mijn wederhelft geeft daar les in en dat is heel waardevol, begrijp ik altijd van alle dankbrieven die haar examenleerlingen voor haar schrijven.

Daarom vind ik het zo leuk dat jij al die geplaatste foto’s stuk voor stuk bekijkt. Dat je er daarna een waardeoordeel aan hangt is okay. Ik geniet daarvan.

Hier nog eentje op jouw verzoek.

En nog wat onscherpe (?) details van de Radiant.

6 likes

7 likes

6 likes

Deze is voor mij beyond-patina, maar met potentie.

5 likes

Bij deze zit de patina niet zo zeer op de wijzerplaat, maar op de interne bezel, die is verweerd door UV.

8 likes