Themaweken : “toon je horloge met patina” dit vanaf post 3862

Leuk. Valt mij op dat ook verzamelaars van russische horloges vaak bij de reguliere merken blijven hangen. Meestal Vostok en Poljot. Een enkeling heeft dan nog Raketa of een Luch.

3 likes

Tja, dat was niet echt het doel. Ooit op de hbs eind zestiger jaren was er een Russische week met allelei info van de ambassade. En leuke propaganda boekjes. Dat was best facinerend, zo’n totaal andere wereld. Toen kwam veel later de horloge hobby en bleken Russische horloges interessant en makkelijk te verzamelen. Toen kwam pensioen en een bijzondere taal leren paste daar mooi bij. :smile:

4 likes

Bedankt, Omega! Ja, ik zag het, er valt genoeg te beleven! Ik ben al druk aan het lezen.

2 likes

Ja, er waren diverse uitvoeringen, ook in andere kleuren.

1 like

Bliksems, die Vostok NVCh is puntgaaf, daar ben ik best een tikkie jaloers op! Zeer schaars in deze mooie toestand. De “end-links” van gevouwen staal horen bij de eerste NVCh-30 versie, later kwamen de gebogen-draad-lugs. Maar de vergulde “stropdas”-wijzertjes zijn weer typisch voor de civiele NVCh-20 versie, want de militaire NVCh-30 had vergulde “peddel”-wijzertjes (rechthoekig met uitstekende puntjes eraan). Ook de driehoekige 12-3-6-9-markeringen (afgekeken van de Zodiac Sea Wolf en de Enicar Healthways Dive) horen bij de civiele versie (de militaire versie had 12-3-6-9 in cijfers). Maar Vostok staat wel een beetje bekend om het mengen van componenten. Het duikdieptegetal geeft uitsluitsel; is het 200 of 300 meter?

2 likes

Sorry Single! Ik had verkeerd gekeken, de NVCh is van Diashock,. Dus met uw welnemen, leg ik daar de vraag even neer.

2 likes

Complimenten voor die Vostok NVCh, die is puntgaaf! Zeer schaars in deze mooie toestand. De “end-links” van gevouwen staal horen bij de eerste NVCh-30 versie, later kwamen de gebogen-draad-lugs. Maar de vergulde “stropdas”-wijzertjes zijn weer typisch voor de civiele NVCh-20 versie, want de militaire NVCh-30 had vergulde “peddel”-wijzertjes (rechthoekig met uitstekende puntjes eraan). Ook de driehoekige 12-3-6-9-markeringen (afgekeken van de Zodiac Sea Wolf en de Enicar Healthways Dive) horen bij de civiele versie (de militaire versie had 12-3-6-9 in cijfers). Maar Vostok staat wel een beetje bekend om het mengen van componenten. Het duikdieptegetal geeft uitsluitsel; is het 200 of 300 meter?

2 likes

Bedankt Fred! Ja, héél veel goed leesvoer en mooie plaatjes, zag ik. Ik vermaak me nu al kostelijk.

1 like

Dank je! :blush:
Op het deksel staat 200m.
Jaren geleden vond ik een stel van deze Vostoks op marktplaats, deze heb ik gehouden, de rest is naar andere liefhebbers gegaan.

8 likes

8 likes

Ze zijn allemaal puntgaaf! Vaste een restpartijtje, wat een mazzel!

1 like

Vratislavia Conceptum uit Polen!

8 likes

8 likes

Hallo SQ100. De eerste 059 “scuba dude” uit midden 80-er jaren had een vernikkelde messing wijzerplaat met radiale borsteling als basis, en blauwe transparante lak voor de kleur. In de Soviet-tijd met de beruchte planeconomie was het telkens maar de vraag hoeveel grondstoffen een fabriek kon krijgen, en van wat voor kwaliteit die waren. Door de verschillende batches blauwe lak van diverse fabrikanten waren er kwaliteitsverschillen, en daardoor zijn er diverse manieren van verkleuren te zien. Er bestaan groenige, grijzige, paarsige en bruinige tinten, maar ooit waren ze allemaal blauw. Het 420-kastje is van latere datum en het bandje is een eigen toevoeging. Het stippenpatroon op de bezel is uit de reeks “fantasiepatronen” die Vostok rond 1990 begon te gebruiken. Er waren stippen, vinken (“chevrons”), strepen en driehoeken. Aan duikers zouden ze weinig informatie geven, maar onder gemiddelde horlogekopers waren deze patronen zeer populair. Vostok heeft dit model bezel ook gebruikt voor een éénmalig klikstappensysteem-experiment dat ook echt in één richting draaide (linksom). Maar er bleek nauwelijks vraag naar en Vostok besloot om te besparen op de extra productiekosten en heeft daarna geen klik-bezels meer gemaakt (de duurdere Komandirskie modellen met klik-bezel, ontworpen door Dmitry Buyalov, gebruikten onderdelen uit Hong Kong).

4 likes

9 likes

(Voor de liefhebbers een interessante site)

Ik ken die bezel vooral ivm de 1e serie Desert-shield horloges. Inderdaad in nov 1990.
Zou een uniek herkennings item zijn. In combinatie met de bijzondere caseback. Maar typisch Vostok, ze kwamen ook voor op bijv deze Komandirskie’s.

Met een vergelijkbare "desert-shield "caseback ook nog.

Aangezien ik al een 2e serie Desert-shield had met standaard bezel

moest de Cavalerie er ook bij. :grin:

7 likes

Goedemorgen Single! Bij u zie ik telkens de meest markante Russische klokkies. Geweldig! Zoals dat Start horloge (Vtoroi Moskovkoij Casovoj Zavod) in een eerdere post en nu weer dat Oranta horloge (Chistopolskij Chasovoj Zavod). Ik heb veel nieuwe Russiche horloges gekocht, maar mijn interesse begint nu ook naar vintage te buigen, merk ik.

2 likes

Ik heb een Desert Shield horloge uit de eerste serie, met 4-cijferig serienummer en met doosje en papieren. Moet ik even opzoeken, zal ik later laten zien. Dat soort horloges berg ik donker op in luchtdichte boxen met zakjes silica gel erin en er staat nou een hoop rommel voor die boxen. Mooie reden om dat eens op te ruimen. De basiliekkoepels en de Engelse tekst op het kastdeksel waren typisch voor de export-horloges van Vostok in die tijd. De Vostok horlogefabriek heft de 90-er jaren wonderwel overleefd en dat was niet vanzelfsprekend, want veel fabrieken gingen failliet. Onder Yeltsin sloegen oligarchen hun slag en drongen Amerikaanse NGO’s en banken Rusland binnen om te zien wat daar te plunderen viel. En Gorbatsjov pakte de omschakeling van planeconomie naar markteconomie te naïef aan, zodat die mislukte. Het ging vanaf 1990 economisch heel erg slecht in Rusland. Het maakte de Vostok fabriek niet uit wat ze maakten, zolang er maar omzet was. Daarom werd het verzoek van de Amerikaanse zakenman Bruce Erikson om Desert Shield horloges te maken geaccepteerd, ook al hadden de Amerikanen en Russen geen beste verstandhouding. Maar het was net als de All Star gympen met Stars en Stripes erop, Made in Vietnam. Ze hadden weinig keus; “zuerst kommt das Fressen und dann die Moral”. In de tweede helft van de 90-er jaren verschenen de budget Komandirskie horloges met messing kastjes in de reeksen 21, 43, 53 en 81. Met goedkope tampondruktechniek (die ook voor reclamebedrukking van balpennen, aanstekers, drinkflessen etc. wordt gebruikt) kon het bonte wijzerplatenassortiment worden gemaakt, zodat er enorme keuze was tegen lage productiekosten. De motieven met legeronderdelen en staatsdiensten die terug deden denken aan de Soviettijd, waren bedoeld voor de “Ostalgie”-interesses van buitenlanders en gingen samen met de grote stroom van Russische artikelen die in het buitenland werden verkocht (van matryoshkas en ushankas en medailles en servieswerk en gereedschap en electronica tot complete legeruniformen). Alles om maar deviezen binnen te halen en de Russische economie op te krikken. Maar de budget Komandirskie werden zeer zeker ook aan Russische burgers verkocht. Zelfs met de bedrukte motieven, omdat velen terugdachten aan de Soviettijd waarin een hoop zaken beter geregeld waren dan in hun huidige crisissituatie.

5 likes

Effe snel gecheckt :grin:

Moet ook nog een Slava rondzwerven :yum:

9 likes

Nummer 6503. Ik kom er later nog uitgebreider op terug.

10 likes