Themaweken :“ toon je horloges uit Amerika” Vanaf post 673.deel 3

Zoals altijd David :smiley:

1 like

Vandaag plaats ik mijn representor met een Lapis Lazuli steen.

En nog wat extra info over deze steen:

Deze steen is diepblauw met goudkleurige vlekjes, weinig witte aders. Wat waarschijnlijk betekent dat deze uit de regio Badakhshan in Afghanistan komt en 1 van de hoogste kwaliteit heeft. Vandaar dat men deze in meerdere merken horloges plaatst.

7 likes

4 likes

Met Abalone schelp

5 likes

Parelmoer.
Lekker klein en dun. :+1:

11 likes

Ze zeggen dat het Aventurijn is maar als ik plaatjes google lijkt het meer op blauwe goudsteen.

7 likes

Desalniettemin een fijn plaatje!

1 like

@fredpanarai1 Grote Vriend,

Afgelopen zaterdag had ik een Rolex gepast, maar geen foto gemaakt voor de themaweek. Helaas.

Dus ik doe nu weer vrolijk mee. Maar ik merk dat ik niet met zekerheid vast kan stellen waarvan sommige wijzerplaten gemaakt zijn. :face_with_monocle:

Kunststof met fijn spuitwerk :ok_hand:t3:

Kiezelsteen waarschijnlijk (moet ik nog uitzoeken), anders is het porselein, maar dat oogt anders volgens mij. Meer glazig, dit is meer marmer :thinking:

Is dit keramisch of metaal? Hoe kom ik daarachter? Het hele horloge is keramisch, maar ik vind nergens info over de wijzerplaat. Alleen dat deze grijs is. Gôh!

Op wat plastic (Moon)Swatch en Casio dials na, heb ik verder niks. Wel 2x emaille. Jeetje, hoe check ik dat? :person_shrugging:t3:

Doe volgende week maar een Show je Horloge themaweekje, hier moet ik even van bijkomen. :sweat_smile:

2 likes

Hoi Dennis, zowel de kast als de dial zijn van keramiek gemaakt. Maak gebruik van AI, voer het merk en model in en vraag of de wijzerplaat een metalen ondergrond heeft. Zo niet, dan vraag je van welk materiaal de wijzerplaat is gemaakt. Je kunt ook zonder abonnement gebruik maken van chatgtp. Typ dat in bij google en je komt er vanzelf :smiley:

1 like

Bij mijn horloges heeft ChatGPT het vaak mis, maar hier geloof ik het wel.

Ze vindt het allemaal nog een beetje lastig :wink:

1 like

Stel de vraag nu eens iets anders: who is fredpanarai1 in the dutch watch forum, kijken wat er dan uitkomt :wink:

Bij mij niet, je krijgt alleen geen prive info over een persoon. Maar verder krijg ik diverse NA’s naar voren en eindigt met de volgende zin:
Daarnaast heeft fredpanarai1 bijgedragen aan themaweken op het forum, zoals “Horloges met een speciale wijzerplaat zonder metalen ondergrond”. horlogeforum.nl

Als je meer details wilt over een specifiek horloge of onderwerp, laat het gerust weten! :rofl:

Wat zegt ze hier dan?

3 likes

Je vraagt erom Dennis, zal het vertaald voor je allemaal laten zien :wink:

Op basis van de afbeelding en het tijdperk waarin deze stijl horloges werd geproduceerd (jaren 1940–1960), is het zeer waarschijnlijk dat de wijzerplaat van dit Wittnauer-horloge bestaat uit de volgende materialen:

Materiaal van de wijzerplaat:

• Ondergrond: De basis van de wijzerplaat is vrijwel zeker messing (brass) — dit was destijds standaard voor vrijwel alle Zwitserse en Amerikaanse horloges, inclusief Wittnauer.
  • Afwerking: De centrale zone lijkt gelakt of geschilderd te zijn geweest (de lak is deels verdwenen). De buitenring heeft een guilloché-achtig patroon, meestal geperst in het messing en dan voorzien van een zilverkleurige galvanische laag (bijv. nikkel of rhodium).
  • Cijfers en indexen: Deze lijken opgedrukt of opgedampt (verhoogd) en zijn waarschijnlijk verguld of verchroomd.

Conclusie:

De wijzerplaat is niet van edelmetaal, niet van keramiek, en niet van een moderne composiet, maar een klassieke messingplaat met een combinatie van geperst reliëf en afwerking via lak en galvanisatie.

Laat gerust weten als je ook het uurwerk of de herkomst van dit specifieke model wilt weten.

1 like

Dit is mijn Seiko Presage Cocktail Time STAR BAR (“Houjou”) Limited Edition SRPH78J1.
Kan niet vinden van welk materiaal de wijzerplaat is gemaakt (bij Van Baal wel vernomen dat ie gemaakt zou zijn bij/door GS), maar als ik hem goed bekijk kan ik me niet voorstellen dat het een metalen ondergrond heeft.

4 likes

oke, de basis ondergrond is van messing met daar overheen een getinte laklaag met een kleur verloop, gradient dus :smiley:
Daarnaast is deze niet door de Grand Seiko groep gemaakt, deze zijn afgesplits van de andere Seiko modellen. Dus GS maakt als ik het goed heb alleen de Grand Seiko’s.

Geen wijzer plaat , Bulova Accutron Spaceview.

5 likes

Niet om lullig te doen maar het thema gaat over speciale wijzerplaten. Maar toch een like voor de moeite :wink:

1 like

Ach natuurlijk…die hadden we ook nog. :see_no_evil::nerd_face:

5 likes

IMG_0264

1 like