Haha, zie dat ik het thema iets te ruim heb geïnterpreteerd…
Misschien nog een leuk Ricoh feitje
Ik ben al tijdje bezig met Ricoh verzamelen, en zat ik pas wat na te lezen op internet over Ricoh…en wat lees ik het Europese hoofdkantoor zit gewoon hier in Amstelveen bij mij om de hoek zo vaak langs gereden en gelopen en nooit gezien…
Nee zeker niet, Ruhla maakte in die tijd ook horloges met een Zwitsers uurwerk. Konden ze natuurlijk niet aan Jan de arbeider kwijt, dus toen kwamen ze met Glashütte op de proppen voor de wat meer vermogende mensen.
Haha, daar kwam ik dus ook achter met Seiko. Daar zit bij mij het hoofdkantoor om de hoek
Ben nu al benieuwd waar je volgende week mee op de proppen komt…je hebt gewoon echt alles
Klopt niets van.
Ruhla maakte destijds geen horloges met Zwitserse uurwerken. Dat konden ze niet betalen.
Ook Glashütte maakte geen horloges met Zwitserse uurwerken. Dat konden ze makkelijk zelf .
Klopt. Thiel was de vooroorlogse voorganger van wat later de fabriek VEB Ruhla is geworden en Diehl is een van de vele submerken onder Ruhla.
Toch is deze Diehl geen Ruhla produkt.
Ze keken niet zo nauw daar bij de keuze van merknamen. Ze hadden zelfs ook horloges gemaakt onder de naam Oris.
Dan vergis ik mij, maar dacht zoiets gelezen hebben. Ga ik nog eens proberen uit te vogelen hoe dat nu zat, oke😉
Kijk, dat wist ik nou weer niet! Dank voor die info.
Die Ruhla Präsiza is een pracht stuk. En - ik denk - knetter zeldzaam, zeker in deze mooie conditie. De conditie van het uurwerk ( welk kaliber?) zal zeker in orde zijn of in elk geval onder jouw vaardige handen in orde gekomen zijn. Een Top Ruhla!
Deze hieronder had ik zelf nog.
De Ancre - powered by Ruhla - met UMF 24-33 uurwerk van mijn eigen Opa!
De middelste foto is niet met de camera gefotografeerd maar een directe digitale scan, gemaakt op een standaard flatbed scanner. Het grappige is dat daarbij de oorspronkelijke mooie blauwe kleur van de wijzerplaat weer zichtbaar wordt. Ancre 21 staat er op de wijzerplaat. Waar dat getal voor staat weet ik niet, maar zeker niet voor het aantal lagersteentjes, want die zitten er namelijk niet in!
Nul - Zero - No Jewels! Het horloge heeft, zoals Opa dat graag droeg, natuurlijk het voor die tijd - jaren 60 - gebruikelijke Fixoflex bandje!
De Thiel/Ruhla präsiza.
Ah zie je, dacht zoiets gelezen te hebben. Was dus een reactie van jou (vanuit het communistisch planbureau werd besloten dat de betere uurwerken de naam Glashütte moesten krijgen.
Dit is een Ruhla präsiza die zijn naam eer aan doet.) , alleen dat met die zwitserse uurwerken klopt dus niet. Zoiets als heb de klok horen luiden maar weet…
Ruhla heeft ook quarz horloges gemaakt. Daartoe werden zelfs onderdelen van het vertrouwde kaliber 24 gebruikt.