Thomas Best Zakhorloge eind 1700

Ook bij mij heeft het zakhorloge virus toegeslagen.
Ik wilde al wat langer een voorloper van het huidige polshorloge hebben en kwam op de Rikketik in aanraking met een antiek zakhorloge.
Na wat gepraat met Andre besloot ik om nog maar eens even terug te gaan naar de verkoper.
Deze was echter al weg.
Maar na een advertentie op marktplaats kreeg ik een mail van een verkoper.
Deze had een antiek ( eind 1770 ) engels zakhorloge met een dubbele kast en snek-spillegang uurwerk.
Toen hij mijn de fotos had gemailed heb ik weer kontakt gehad met Andre.
Ik heb toen tot de koop besloten en ben het horloge gaan halen.

Het is een beetje jammer dat de regelateur iets beschadigd is maar ja voor een oudje mogen er wel gebruikssporen zijn.


Alleen het geluid al van het uurwerk…PRACHTIG.

Kortom… erg leuk om erbij te hebben.
Ik hoop dat we in detoekomst misschien wat meer mensen met oude uurwerken op het forum krijgen.Uiteindelijk is onze hobby hier toch mee begonnen.
Andre nog bedankt voor je hulp en je adviezen.

Groeten,
JohnSr

Prachtig John. Ik doel dan niet op de uiterlijke staat (er zitten een paar krasjes op) maar vooral op het zakhorloge zelf en de techniek. Zoiets misstaat in geen enkele collectie van een horlogeliefhebber. Heel leuk om erbij te hebben!

Gerwin

Mooi John,

zo’n oudje zou ik er ook nog bij willen hebben.
De kennis ontbreekt echter. En weet dus niet het kaf van het koren te scheiden.

Voor als nog stop ik met de zakhorloges. 4 van die dingen vind ik voorlopig voldoende.
Mocht je iets tegen komen dat mag je altijd n berichtje sturen.
Niet te snel… anders verbreek ik mijn belofte.

En ze zijn een goede belegging, om het jaar worden ze duurder/meer waard en ook schaarser.
Mooie knol John,
Het is een Dutch Forgery, dus een horloge gemaakt in NL met een fictieve engelse signatuur.
(verkocht beter op die manier)

echt apart , gelukkig wil er geen (ik wil al zo veel) maar mooi om te zien .
en toch redelijk onvoorstelbaar dat ie zo oud is , ik sta er in iedergeval vaak niet bij stil dat er al zo lang horloges gemaakt worden waar het principe nog steeds van gebruikt wordt.

Mooi John! Is het nou zo dat in die tijd alles, zelfs alle radertjes, nog handmatig gemaakt werd?

Van harte John. Je hebt er dus al snel eentje kunnen vinden.
Mooi stuk tijdsmeting geschiedenis.

gr,
Hans Mennink

John Sr.
Da’s echt een hele , hele mooie !!!
Peter Peters

Wouw