Throwback Tuesday - Pocket Watch Edition

Beste Leden,

Het leek me leuk om in hier wekelijks een nieuwe of oude aanwinst in het zonnetje te zetten!
Inclusief afbeelding(en) natuurlijk…

Ik zal zelf beginnen met de zakhorloges die zojuist binnen zijn gekomen :smile:

Graag zie ik een aantal van jullie pronkstukken / zakhorloges met een bijzonder verhaal / hopeloze gevallen die niet gefixt kunnen worden…

Vriendelijke groeten,
Robbert

3 likes

Leuk! Ben aan een erfstukje uit (waarschijnlijk) 1904 bezig, Eterna cal. 165, dat ik in 2007 voor 't laatst had geserviced - tijdens mijn (volwassenen-) opleiding tot horlogemaker. Had 'm een paar maanden terug al 's opgewonden en op de Timegrapher gelegd; ik kreeg alleen nog maar “waas”. Zo snel gaat dat dus, in 10 jaar is de olie gewoon foetsie/weggelopen/uitgedroogd.

Heb geen compleet verslag gemaakt, en de eindfoto hou je tegoed - morgenavond gaat-ie weer in elkaar. Hier na de schoonmaak (tweede pic al eerder gepost), pic na montage van de wp-zijde, en de werkzijde in de belangrijkste positie - kroon boven - op de tester. Kerngezonde waarden, in vlakke positie rond de 310 graden. Doorgangshoek op 44 graden gezet, zit dichter bij de waarheid dan de standaard 52 graden. Op 52 kreeg ik een amplitude van 359, wat technisch onmogelijk is. :smile:

Morgen het eindresultaat!

Voor demontage een pic van het wijzerverzetwerk, voor alle zekerheid. Documentatie is er niet zomaar te vinden…

Schoon en gesorteerd…

En nu schoon en weer correct gesmeerd…

Als een zonnetje!

5 likes