Op de radio hadden ze vaak piepjes om het hele uur aan te geven voor ze het nieuws deden.
Sorry, maar dit doet me zo denken aan die sketch van Harrie Jekkers en z’n “Swats die ge-eik” was
Edit: Gevonden
https://youtu.be/qnQgtGCHXuw?t=612
Op de radio hadden ze vaak piepjes om het hele uur aan te geven voor ze het nieuws deden.
Sorry, maar dit doet me zo denken aan die sketch van Harrie Jekkers en z’n “Swats die ge-eik” was
Edit: Gevonden
https://youtu.be/qnQgtGCHXuw?t=612
Whahaha. Dit is wel briljant. Komt idd overeen met onze discussie hier. Wat een tijd hebben wij om ons druk te maken over het eike van de tijd, in verleden tijd.
Het ging mij eigenlijk niet om het êhke.
Maar meer hoe ze de uurwerken zo op tijd hielden dat het om 12 uur echt op 12 uur stond, en niet op half 2.
Puntje 4 voor antwoord op je vraag.
A dus gewoon met de slinger klok in huis. Logisch natuurlijk
Timen met wanneer het vogeltje de koekoeksklok uit kwam.
Gelijkzetten waarmee. Er was voor 1909 geen standaardtijd, en had je verschillende tijden in Nederland.
M’n vader zette z’n horloge altijd gelijk met de dienstdienst op de distributieradio om acht uur ‘s avonds tot m’n broertje en ik een luidspreker nodig hadden in onze geheime kelder. Toen de monteur van de PTT kwam om de de radio te repareren werden wij op het matje geroepen en moesten we de luidspreker weer inleveren, het demonteren ging sneller dan het monteren.
De locatie van de Westertoren was het ijkpunt voor de Amsterdamse Tijd (UTC+0:20), de officiële tijd van Nederland van 1909 tot en met 1937
XXX
Soms liep Amsterdam wel een uur voor op het oosten maar dat is inmiddels al 2 jaar als je het over mode hebt
Voor 1900?
Stond dat er al voor mijn antwoord?
Nou ja zonnewijzers en kerkklokken dus. En daar voor keek men denk ik niet op een kwartiertje of half uurtje. Zonsopkomst en ondergang was denk ik het belangrijkst. Tijd werd pas belangrijk toen er processen op elkaar moesten worden afgestemd. Maar dan praat je meer over de tijd van de industriële revolutie bijvoorbeeld.
Vroeger…? Je werd wakker als het licht werd en ging slapen als het donker werd. De tijd was helemaal niet zo belangrijk als nu.
In de tijd van de neanderthalers niet
Maar laten we zeggen … 1900? En daarna? Werd het wel steeds belangrijker.
Tijd en, het zo accuraat mogelijk bijhouden ervan, is al zo veel langer relevant dan sommige antwoorden hier doen vermoeden.
History of timekeeping devices
Timeline of time measurement inventions
Wellicht zal een meer gespecificeerde tijdsperiode een beter antwoord geven.