Tijd instellen in het verleden. Hoe dan?

Ik was vanmorgen weer eens bezig 1 van m’n automaten gelijk te zetten met de tijd op m’n telefoon. Wat ik me daarbij afvroeg:

Hoe deden mensen dat eigenlijk in de tijd dat er nog geen atoomklokken of digitale klokken waren (laten we zeggen vóór 1900 ofzo)? Hoe stelden zij hun horloges in op de juiste tijd? Was er sowieso een “juiste” tijd? Want die horloges liepen uiteraard ook niet op de seconde gelijk.
Of was de kerkklok leidend? Maar hoe wisten ze daarvan dan of ie goed liep?
Waar haalden ze de juiste tijd vandaan?

4 likes

Bij de volgende toon is het 12 uur

Piep

11 likes

Als iedereen in de omgeving uitging van de kerkklok maakt de echte tijd natuurlijk niet veel uit, iedereen pakt dan immers gewoon dezelfde “verkeerde” tijd.
Dus ik zou gokken kerkklok, maar wellicht hebben we wat hoogbejaarde HF-ers die meer kunnen vertellen :wink:?

5 likes

Ja dat is iets minder ver verleden :joy:

Man wat heb ik die vaak gebeld. 002.

4 likes

Gebruik jij een atoomklok? Nou…

Edit: toen mensen überhaupt nog geen horloges hadden zoals we ze nu kennen, was het de stand van de zon… :grin::sunglasses:

2 likes

Vroeger gebruikte ik de piepjes voor het nieuws op de radio; bij het laatste piepje was het het hele uur

7 likes

Die wordt overal in gebruikt volgens mij :wink:

Haha ja precies. Die was ook net iets langer.

https://www.ad.nl/show/radio-1-stopt-met-aloude-piep-piep-pieeeeeep~a557af20/

4 likes

Inderdaad; dat herinner ik me ook :sweat_smile:
Ik word oud :grimacing:

Oh nee, ze zijn er pas een paar jaar geleden mee gestopt :innocent:

3 likes

Ik gebruikte wat in die tijd beschikbaar was.

Het was ook een tijd waarin je je niet zo druk maakte over een paar seconden of een minuutje verschil. Het betrof tenslotte (meestal) een mechanisch uurwerk dat, met een beetje geluk, een rating had van -40 tot +60 seconden per dag.

Ik kan me niemand herinneren die zich interesseerde voor ‘hacking’ van een mechanisch uurwerk. Als het maar ongeveer gelijk stond, met een voorkeur voor iets te snel lopen. Dan kwam je in ieder geval niet te laat op een afspraak. :wink:

Toen quartz uurwerken verschenen gingen we ons er opeens druk over maken. Precies gelijk lopen zal je, kreng!

4 likes

Leuke vraag hoor.

Hier meer info over de standaardtijd:

1 like

Ik kan me van vroeger bij mijn ouders nog herinneren, dat er voor 7.00 uur 's ochtends nog geen radio uitzending was. Tot 7.00 uur was er een band die steeds de radiozender herhaalde. “Hilversum 3” Totdat het dan 7.00 uur was en er met piepjes zoals hierboven al werd beschreven.

Dat is wel in de loop van de tijd veranderd. Om een nostalgisch gevoel terug op te roepen kun je luisteren vanaf 1:16 bij de video bij deze link:

Serge

2 likes

In Helvetia hadden ze vroeger 1 centrale tijdswaarnemer, wanneer het dan tijd was voor iedereen om de zandloper om te draaien riep hij heel hard KOEKOEK. Vraag maar aan Asterix.

5 likes

Ja dat kan ik me idd herinneren van Asterix :joy:

1 like

Gouden verhalen zijn het ook :smile:

1 like

Maar ook die moest ook op tijd lopen… Misschien dat ze die met de zonnewijzer gelijk zetten. Maar wat als er geen zon was…?

Veel handiger, nu kun je nog meer irritante reclame net voor het nieuws plakken… :roll_eyes:

(Ook ik word oud…)

3 likes

Inderdaad :grimacing: :sweat_smile:

En wie heeft die atoomklok dan “op tijd” gezet?

2 likes

Denk niet dat veel mensen in die tijd hetzelfde luxe probleem hadden als wij vandaag de dag. Lijkt me dat je voornamelijk 1 dagelijks horloge had. Die je zowat elke dag droeg waardoor vaak gelijk zetten niet nodig was.
Kan me vergissen, maar denk dat er vroeger niet veel luxe horlogeverzamelaars waren.

De daily zet je eens per zoveel tijd gelijk en een eventuele dresser of duurder exemplaar voor de zondag stel je daarop af.

1 like