Tik geluid bij opwinden Steinhart Nav-Uhr

Dag Allen,

Ik vraag mij het volgende af:
Tijdens het opwinden van mijn Steinhart Nav-Uhr hoor ik soms een wat luider tik geluid tussen het normale vrolijke ratelgeluid door.

Weten jullie wat dit kan zijn? een is dit ernstig?
Ik zal er anders eens een videotje van maken.

Hopelijk kan iemand mij (on)gerust stellen :wink:

Mvg,
Han

Heb je een automaat of een handopwinder?

Kan het zijn dat hij dan maximaal opgewonden is ? Heb ooit een handwinder gehad waarbij dat zo werkte.

Als het de Steinhart Nav B-Uhr is met Unitas 6497 handopwinder uurwerk,dan heb ik alleen een luidere tik bij het volledig opwinden van het uurwerk en dat luidere is dan echt aan het eind.

Allen bedankt het is inderdaad een Unitas 6497.
Ik wind hem dagelijks op en dan hoor ik af en toe wat luidere tikken tijdens het opwinden.
Verder loopt het uurwerk prima.

Heb dezelfde klok en hij tikt harder, komt omdat het een handopwinder is :)!

Filmpje met geluid op Youtube plaatsen ter beoordeling … Met als titel : zoals het klokje thuis tikt …:sunglasses:

Ps. Onderhoud doet soms wonderen :wink:

Hub op jouw verzoek (met titel) :wink:

Het geluid doet zich deze keer maar 2 keer voor op 0:11 - 0:12

[http://www.youtube.com/watch?v=zAKlJMPNaT8]
Onderhoud is toch na ongeveer 3jaar?
Ik heb deze klok nu ongeveer 9maand

Ok , ik had niet verwacht het geluid goed te kunnen waarnemen :sunglasses:
Maar het tegendeel is gelukkig waar :slight_smile:

Een volgende verzoekje graag :
Goed waarneembaar is ook dat je de kroon telkens een “slagje” terughaalt alvorens weer een slag voorwaarts op te winden . ( ok , niks mis mee hoor )

Wil je toch bij een volgende opwind beurt de kroon telkens los laten en dus niet meer terugdraaien , en dan je bevindingen melden hierzo :S

N.a.l.v het waargenomen resultaat cq bevindingen zal ik dan reageren :wink:

Haha prachtig ik dacht al dat ik een beetje in de maling werd genomen :slight_smile:
Mijn beschrijving was ook niet helemaal helder.

Het geluid doet zich ook voor bij het opwinden zonder terug te draaien.
Denk je dat dit iets ernstigs is of kan het helemaal geen kwaad?

Hallo Han,

Ik zou je aanraden even met Steinhart zelf contact op te nemen. Ik heb zelf een Nav B, die een kleine scheefstand van de kroon had (was me nooit opgevallen, en de afwijking was zo miniem dat er een loep aan te pas moest komen), maar na contact is ie opgestuurd, en van een nieuw asje voorzien.

Verder kwam hij terug met een prachtige nieuwe leren doos, een extra band voor het ongemak, en zonder rekening. Keurige service dus.

Succes!

Martin.

Bedankt Don Martino,

Ik heb contact met ze opgenomen en wacht hun reactie af.

Groetjes,
Han

dit is gewoon het geluid van de palling die invalt in het palrad / opwindrad.

Gr Jan Ubels

Dag Jan,

Hoe komt het dan dat dit zo willekeurig plaatsvind (dus de luidere tik tussen het gewone opwindgeluid door).
Mocht dit inderdaad normaal zijn dan stuur ik hem liever niet op.

Alvast bedankt voor de uitleg.

Mvg,
Han van Oostende

Dit omdat de palling om de zoveel slagen / omwentelingen van de kroon cq staand en liggend opwindrad invalt in het palrad.

Ik heb het natuurlijk niet zelf kunnen constateren, maar dit is voor mij de eerste gedachte.

Gr Jan Ubels