Ik zou graag een apparaatje aanschaffen waarmee ik de (snelheid van de) actie van een uurwerk kan controleren.
Ik noem het hier even een “tikmeter”, geen flauw idee wat de officiële naam is.
Iemand een idee?
Je bedoelt een timegrapher?
Timegrapher
Hey! snelle!
Mooi! Bedankt! Waar koop je zo’n ding?
Zou dit ook betrouwbaar zijn?
Fonq?
hihi
Enigszins, dat hangt er vanaf wat je ermee wil gaan doen.
De Zwitserse timegraphers zijn duur, de Chinese kopieën (zoek even op timegrapher op AliExpress ofzo en dan vind je er meer dan genoeg. Ik heb er ook zo een. Voor de totaalamateur een prima apparaat.
thanx voor de tips! Ik ga op zoek!
draadje kan wat mij betreft dicht… Hoe werkt dat?
Deze kocht ik. Prima apparaat en snel geleverd vanuit Europa:
Groet,
Nee die apps zijn gewoon weggegooid geld.
Inderdaad zoals gezegd een timegrapher. Ik heb zelf de 1900 versie. Heeft een iets groter scherm dan de 1000 en is net wat uitgebreider instelbaar.
volgend mij maar 180 euro voor betaald.
Eens. Met deze kun je echt een tijdje vooruit. Heb 'm ook.
Weishi in plaats van Witschi? Goed bedacht
Er staat ergens een heel lange draad op WUS waar een member een gratis te downloaden applicatie aanbiedt. Zelf geschreven, draait op windows en mac. Je hoeft alleen een microfoontje te hebben, en een gitaar pickup element (5 euro op ebay) schijnt goed te werken. Ik heb zelf nog geen tijd gehad om die draad door te spitten (200 paginas of zo).
Als je hem niet vind zoek ik hem vandaag of morgen nog wel even op.
Ik heb zelf ook een Chinese variant, de 1000 geloof ik.
Voor een snelle check is het prima en het werkt een stuk makkelijker als de apps. Geloof dat ik em ooit voor minder dan 100 euro van MP geplukt heb.
Ik had laatst een paar berichten uitgewisseld met een ander forumlid over de betrouwbaarheid van deze timegrapher:
Het lid had een foto waar dat zelfde ding op stond, en ik vroeg 'm of ie voor die prijs tevreden was. Klaarblijkelijk deed hij het al jaren naar volle tevredenheid.
Hij is bij mij in bestelling, maar dat duurt nog even een maand of zo.
Die apps werken niet echt goed, je hebt wel een indicatie van hoe het uurwerk loopt maar is niet erg nauwkeurig.
Een Chinese timegrapher daarentegen doet niks onder voor een professionele Witschi, ik heb ze naast elkaar gezet en vergeleken.
De microfoon van de professionele Witschi is van betere kwaliteit en werkt toch wat fijner en het scherm leest makkelijker af maar voor het resultaat is er totaal geen verschil.
Ik heb zo’n App op mijn telefoon… gebruik ik puur ter indicatie… als de grafiek op mijn telefoon “er niet uit ziet” weet ik dat ik het betreffende uurwerk even moet toevertrouwen aan het alhorende oor van mijn Timegrapher.
Ik heb een TYMC MTG 500PC, tweedehands overgenomen van een horlogemaker die een “luxere” had gekocht.
'k was bij em langs en hij toonde me trots zijn nieuwe aanwinst… 'k vroeg em meteen “wat heb je met de oude gedaan?”… Oh… die heb ik nog liggen… “kosttat?”… we werden het snel eens over de prijs… en ik ging vrolijk huiswaarts met mijn eerste timegrapher.
Waarom schrijf ik eerste, omdat dit een “basis modelletje” is die niet alle meetgegevens weer kan geven (lift-angle en Amplitude), maar alleen Tikgetal, afwijking/dag en “tikfout”… voor afregelen van een goed, maar niet op tijd lopend uurwerk goed genoeg… maar ik wil meer… tegen die tijd zal deze hier wel op de marktplaats verschijnen… stay tuned…