Time according to ... De HMT thread :)

mooie dial:-)

Altijd leuk zo’n exoot in de collectie. Ik heb er een in de kleur ‘oud-papier-geel’:

3 likes

Deze witte heb ik ook nog :slight_smile:

1 like

2 likes

Ik heb er ook nog eentje met een president erop:

1 like

Yep

Mahatma Gandhi en Nelson Mandela liggen nu bij inklaring

Ik kon de andere niet openen. Maar inderdaad. Volgens de fb, hmt fanclub bestaan er geen waterdichte. Dat houd groei ook wel tegen als bedrijf

Hier ook een Janata :grinning:
Loopt prima en vooral als het warm is lekker licht aan de pols.

HMT Janata nato

2 likes

Lijkt me een redial? verder niet belangrijk. Officieel zijn de fabrieken in 2016 gesloten, maar ze maken ze nog steeds in kleine aantallen. Verzending alleen binnen India, helaas.

1 like

Nee, dat niet.
Deze modellen kwamen in allerlei soorten wijzerplaat/wijzers combi’s de fabriek uit.
En daarnaast zijn er veel Frankens.
Of deze geheel origineel is weet ik niet, maar ik vind het wel een kek dingetje.
Mooie lange wijzers en de rode secondewijzer vind ik mooi.

Ik heb er een stuk of 6. Vooral van de Pilot (zie hieronder) zie je veel ‘frankens’ of redials. Kleuren kloppen niet, lume dots veel te groot, wijzerplaat duidelijk een print. Bij de originele Pilot kun je goed zien dat het lumen handwerk was.

De Sona is ook wel een fraaie.

3 likes

Deze twee waarschijnlijk ook met een Citizen (licenced) handwinder?

1 like

Ja, minus de decoratie waarvan Citizen zijn uurwerken voorzag. Daar deed HMT niet aan. Caliber 0231 moest zo goedkoop mogelijk gemaakt worden, gezien het gemiddelde salaris aldaar.

2 likes

Leuk dat @BroederBill dit draadje weer nieuw leven heeft ingeblazen.
image
Ik heb ook wel iets met die HMT’tjes.
Een interessant stukje horlogegeschiedenis als je je realiseert welke ongelofelijke hoeveelheden horloges in diverse uitvoeringen er zijn gemaakt. Helaas heeft de Indiase overheid (HMT was min of meer een staatsbedrijf) de horlogefabriek een jaar of 7 geleden definitief gesloten.

De goede Dr. Ranfft schrijft er ook een klein stukje over in zijn fameuze uurwerken database.

Er zijn er nog heel veel in omloop. Met wat zoeken, met name op e-Bay, maak je nog steeds een goede kans om voor een lief prijsje een goed werkend exemplaar te bemachtigen. Of ze dan helemaal origineel zijn is niet altijd duidelijk, maar dat is een deel van het avontuur…
Ik heb er diverse gekocht in de loop der jaren, de meesten via e-Bay en ongeveer 60% van de HMT aankopen waren goed genoeg om te behouden. De rest is gesloopt en/of gebruikt als oefenmateriaal voor het knutselen aan horloges. Nog steeds kijk ik regelmatig op e-Bay of ik nog een leuk, liefst origineel exemplaar tegenkom. Maar het is ook erg verleidelijk om er nog eens een met zo’n waanzinnig gekleurde wijzerplaat te kopen. Voor het geld hoef je 't niet te laten en ze worden meestal nog steeds gratis verzonden. Wie weet geef ik eerstdaags nog weer eens toe aan een guilty pleasure…

Hieronder nog maar eens enkele van mijn HMT’s. De meesten al eens eerder hier getoond, maar een herhaling meer of minder kan geen kwaad.

Mijn eerste HMT. Gloedniew (N.O.S), gekocht van een forumlid in 2012

De ‘Flippo’s’

Van e-Bay uit India… Deze zag er prachtig uit, maar na een paar dagen hield ie er mee op en heeft nooit meer gelopen. Gesloopt. Het kan niet altijd -Indiase- caviaar zijn.

Deze doet het nog steeds en heb ik gekocht voor het prachtige cijferfont.

Een HMT ‘Jawan’ in military uitvoering, een van mijn mooiste.

Zeer waarschijnlijk. Alle handwinders in alle verschillende uitvoeringen (Jawan, Sona, Pilot, en nog wat meer) hadden het zelfde uurwerkje. Inderdaad een oorspronkelijk van Citizen gelicenceerd caliber.

4 likes

Grappig ik heb foto 4 en 5

1 like

Ik vindt de fel groene nummers mooi met de zwarte achtergrond

1 like

Ik heb er niet zo vreselijk lang geleden weer eens een topic aan gewijd.

2 likes

Deze komt eraan.vindt horloges met bekende mensen leuk

Heb beide gekocht bij dezelfde Indiase verkoper.
De ene hmt, de ander geen flauw benul.
Mahatma Gandhi en Nelson Mandela.

7 likes

Deze ga ik uitgebreid lezen