Time accuracy

Goedemorgen,

Hier even een vraag over jullie ervaringen met het voor- of achterlooen van jullie automaten.

Ik heb een 4R36A en nu ook een 6R15C Seiko automaat.

De eerste loopt ongeveer een 3 tot 5-tal seconden per dag voor en de andere loopt nu na 5 dagen een 8-tal seconden achter.

Enige vergelijkenis bij jullie?

Specifiek Seiko…? Dan heb je een paar hele goede getroffen. Allebei binnen COSC-specs (hoewel de Japanners zich daar natuurlijk niets van aan hoeven trekken). Mijn SKX007J liep 20 seconden per dag voor - en dat is binnen Seiko-normen voor die serie! Zelf wel een keertje bijgeregeld, nu plus 5.

Ik zou die van jou laten zoals ze nu lopen; en experimenteer vooral eens met hoe je ze op het nachtkastje legt - wijzerplaat onder, boven, kroon onder, kroon boven - kan zo een of twee seconden per nacht schelen, zowel in de plus als in de min.

2 likes

Ah kijk, dat is al een mooi gegeven en ik zal die zaken eens uitproberen.

Houd hem is tegen een sterke magneet aan, daar gaan ze vaak sneller van lopen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Daar zou ik zeer content mee zijn hoor! Geniet van de precisie zou ik zeggen.

1 like

Er zit ook nog wel het nodige verschil tussen een 7S26A en een C. Laatste heeft een ballans met een etachron net als de 4R en 6R. Hierdoor veel beter perfect af te stellen, waardoor je houding afhankelijke verschillen veel beter krijgt geregeld.

1 like

Woesjjjj even het stof eraf blazen.

Ik gebruik en leuke app om de nauwkeurigheid te meten.

Mijn Sea Urchin (Seiko 7s36c) doet het volgende:

Het werkt zo: om de zoveel tijd neem je een foto van de wijzers, zet het midden in het midden, draait de minuten uren een seconden aanduiders over de wijzers, de tijd wordt dan vergeleken met de atoomklok tijd van je smartphone.

Doe je dit meerder keren dan wordt het voor of achterlopen betekent:

Resultaat:

:

1 like

Eerst een delay van 6 sec en dan een gain van 30… (36 in totaal) raar, fnie?

Naam van de app?

Ja, vond ik ook, waarschijnlijk verkeerd ingesteld door mijzelf :).
Deze app heet Watch Accuracy

Ik heb ook nog een andere app, toolwatch, daarbij moet je steeds aangeven wanneer de secondewijze precies de 12 voorbij gaat. Vervolgens kan je aangeven of er een minuut bij of af moet.
Ik denk dat dat minder accuraat is dan de eerste app.

Bij die app kom ik trouwens op -8,4… :smile: