Time distortions, temporal flux

…of is er toch iets anders aan de hand met m’n Seagull 2530? Heb em weer aan de praat gekregen, maar er is nu iets raars met m’n kleine secondewijzer op 9 o’clock.

Op sommige plekken vertraagd ie en soms blijft ie zelfs even stilstaan, om daarna schokkerig door te schieten. Het is niet constant waar dit gebeurt. Soms loopt ie tussen 50 en 05 wel soepel, maar soms ook weer niet.
Hij loopt wel aardig op tijd. Ik heb zelf 't idee dat de wijzer wel netjes op de as zit. Verder ook gemerkt dat ie aardig wat speling heeft als ik de wijzer heen en weer beweeg.

Weet iemand waar ik eens naar zou kunnen kijken?

Misschien moet je er eens naar laten kijken door een horlogemaker :slight_smile:

Groeten,

Martin

Als 't weer wat gangbaar wordt op de wegen, en er 1 vind in de buurt, ga ik die stap maar eens nemen…

Heb zelf nog wel een paar ideeen, die in binnenkort ga uittesten.

Marnix,

als het goed is, zit er ergens een veertje dat voor een piepklein beetje wrijving op de secondenwijzer zorgt. Dit om ervoor te zorgen dat de speling eruit wordt gehaald.
Zo horende wat jij beschrijft, denk ik dat dat veertje niet meer voor voldoende wrijving zorgt, waardoor de wijzer binnen zijn speling heen en weer kan wiebelen…

Bas

Baseman Schreef:

Marnix,

als het goed is, zit er ergens een veertje dat
voor een piepklein beetje wrijving op de
secondenwijzer zorgt.

Bedankt voor je reply. Ik ben geen expert en misschien heb ik iets over 't hoofd gezien. Maar bij het terug kijken van m’n foto’s (heb stap voor stap foto’s gemaakt), ben ik geen veertje tegengekomen voor de secondenwijzer. Het rad voor de secondewijzer wordt via een ander rad aangedreven door de veer. Via 3 andere radtjes staat ie in verbinding met het ankertje en balans. Ben geen veer tegengekomen… Zodra ik tijd heb zal ik er nog eens naar kijken. Even kijken of ie zonder wijzerplaat ook zo schokkerig loopt (is namelijk een andere wijzerplaat opgezet).

beste Baseman,
Je moet de schilden van je horloge hercalibreren voor beveiliging tegen chronitonpartikles.

Groetjes

Lenno

marnix_moed Schreef:

Baseman Schreef:


Marnix,

als het goed is, zit er ergens een veertje dat
voor een piepklein beetje wrijving op de
secondenwijzer zorgt.

Bedankt voor je reply. Ik ben geen expert en
misschien heb ik iets over 't hoofd gezien. Maar
bij het terug kijken van m’n foto’s (heb stap voor
stap foto’s gemaakt), ben ik geen veertje
tegengekomen voor de secondenwijzer. Het rad voor
de secondewijzer wordt via een ander rad
aangedreven door de veer. Via 3 andere radtjes
staat ie in verbinding met het ankertje en balans.
Ben geen veer tegengekomen… Zodra ik tijd heb
zal ik er nog eens naar kijken. Even kijken of ie
zonder wijzerplaat ook zo schokkerig loopt (is
namelijk een andere wijzerplaat opgezet).

Dit veertje is toch alleen van toepassing bij indirect aangedreven seconde’s, zoals bijvoorbeeld de Miyota 8215, SeaGull st16 e.d.?

Groeten,

Martin

;)

MartinB Schreef:

Dit veertje is toch alleen van toepassing bij
indirect aangedreven seconde’s, zoals bijvoorbeeld
de Miyota 8215, SeaGull st16 e.d.?

Oef, zo goed ken ik de verschillende uurwerken (nog) niet.