Timegrapher - foto's bij verkoop

Ik vraag mij dit al even af dus maar eens een topic aan wijden. Ik zie regelmatig foto’s bij een horloge van de waarden op een timegrapher waarbij gezegd wordt dat het niet bekend is of een horloge ooit service heeft gehad maar de waarden uitstekend zijn aldus de verkoper. En dat een service volgens de waarden niet nodig is.

Ik lees hier ook wel dat een horloge goede waardes kan hebben maar van binnen droog kan zijn. Ik lees ook wel eens dat een horloge de verkeerde positie op een timegrapher heeft dus dat het niet direct iets hoeft te zeggen.

Vraag is dus: hebben foto’s van een timegrapher nut bij verkoop als dit gekoppeld wordt aan wel/geen service?

5 likes

Goeie vraag!

Is het een verkooppraatje of echte feiten?

1 like

Deels.

Goede getallen (mn amplitude) en lage beat error geeft icm een nieuw horloge aan dat t wel ok zit.

Bij een vintage horloge moet je eigenlijk altjd servicen. Goeie statistieken geven dan meer aan dat het het horloge droog staat.

3 likes

Je kunt het in de meeste gevallen wel zien als er iets echt niet klopt, en alleen daar zou ik het voor gebruiken

1 like

Één foto van een timegrapher zegt niks. Het toont zelfs niet aan dat het horloge werkt - hoogstens in die ene positie. Ik heb er wel meer liggen die “dial up” redelijk lijken maar morsdood zijn “dial down”.

Maar als je cijfers en lijnen krijgt in drie zinnige posities - zes is misschien wat overkill voor verkoop - dan heb je een idee hoe het binnenwerk eraan toe is. Of schoonmaken en smeren volstaat, of er tappen slecht aan toe zijn, of de veer nog fluks genoeg is, etc.

Ik heb er hier al in het blauw zien staan die vol trots een amplitude van met moeite 200° tonen, dial up. Ja, dan weet je dat er waarschijnlijk wel werk aan is. :sweat_smile:

5 likes

los van de vraag of het iets toevoegt (ik denk het wel) vraag ik me wel eens af of de instelling van de lift angle correct is voor het betreffende horloge, en in welke standen van de houder het gemiddelde overeenkomt met de daadwerkelijk getoonde waarde…

4 likes

Dat dacht ik ook maar kennelijk niet (of men weet het verder ook niet).

Aan de anderen, Thnx voor de input :+1:

2 likes

Zegt op zich niets, ligt er ook wel aan wie hem post denk ik. Ik heb horloges die al meer dan 20 jaar niet geserviced zijn en wel een druppel olie kunnen gebruiken, maar die het toch uitstekend doen op de timegrapher.

1 like

Ongeacht de waardes, is een service die niet bekent is bij aanschaf van een horloge nodig. In 3 standen de waarde bekijken dan kan je meestal daar uit lezen wat er niet goed is, of waar nodig is om naar te kijken. Een motor van een auto waar de olie al 100.000 km in zit loopt ook nog gewoon, maar de smering van de bewegende onderdelen zijn niet zo best meer, en dat brengt slijtage met zich mee, dat op den duur op grote onkosten komt. zo is het met horloges ook. Alles wat beweegt heeft onderhoud nodig op zijn tijd…

3 likes

En misschien een andere interessante vraag:

Welke waarden zijn dat goed om op te letten? Wat zijn ‘goede’ waarden?

1 like

Maar ook, hoe weet je de juiste lift angle? Of doet iedereen maar iets? :man_shrugging:

1 like

Als er nuttige info komt, past dit wellicht prima in het ‘Techniek hoekje’

1 like

Die kan je opzoeken als je het binnenwerk kent :smile: maar die heeft enkel invloed op de amplitude, niet op de lijnen zelf.

Een gezonde amplitude (250+, liefst richting 300 voor recente horloges), een beat error onder de 1ms, en een mooie strakke lijn zonder golven/ruis. Afwijking per dag is meestal wel makkelijk bij te regelen als het niet te extreem is. Maar zoals al aangegeven, dat geeft een idee hoe gezond de onderdelen zijn, onderhoud kan je niet zien :slightly_smiling_face:

3 likes

Dank je!

Als er in een advertentie wordt gesproken over een horloge van 10 jaar oud waarbij staat dat het onbekend is of er onderhoud is gepleegd maar waar wel een foto is toegevoegd van het horloge op een timegrapher waar weer bij staat dat de waardes goed zijn en gezegd wordt dat er geen onderhoud nodig is…dan klopt dat laatste dus eigenlijk niet?

Lange zin overigens maar goed :sweat_smile:

1 like

Ja en nee, als een horloge 10 jaar oud is dan kan het nog steeds goed lopen en toch een service nodig hebben. De olie droogt in en gaat zijn smerende werking verliezen, maar het horloge gaat pas vaak slecht lopen als hij flink ingedikt is. Hierdoor krijg je ook overmatige slijtage en ben je eigenlijk al te laat. Het bovenstaande geval zit hier dus nog tussenin.

In mijn optie zijn er dus 3 fasen te herkennen:

• Recente service en goed lopend
  • Drooggelopen uurwerk maar nog steeds goedlopend
  • Ingedikte olie en matig lopend uurwerk.

De laatste 2 moet je natuurlijk proberen te vermijden…

2 likes

een beaterror onder de 0,5ms voor via de pitonblok aanpasbare beaterrors is een must en minder dan 1,5ms voor handmatig te corrigeren beaterrors en eerlijk gezegd, heb net een rolex uit de 1940s met handmatig te corrigeren beat error gedaan die op 7,2 horizontaal en 7,8 verticaal stond bij aanvang. het is nu 1,9 en 2,3 en ik ga er nu toch ook afblijven

voor vintage hangt dat er wel wat vanaf waar je mee begon, als ik eentje heb met achterlijk veel slijtage die opgelost moest worden kan ik horizontaal ook leven met alles tussen 230 en 250 en rond de 200 verticaal.

Eigenlijk zijn die regelbeelden niet geschikt om te bepalen hoe iets loopt als mensen die regelbeelden niet kunnen lezen in functie van de staat van het horloge bij aanvang van de revisie.

Daarnaast is 1 regelbeeld dat lang genoeg doorloopt voldoende om in te schatten wat de algemene toestand van het horloge is, al zijn 3 regelbeelden beter. ik kan aan 1 regelbeeld horizontaal zien of ik veel dan wel weinig werk ga hebben :wink:

1 regelbeeld dat consequent strak loopt over een heel schempje van het afregelmachientje met ok of redelijke waarden zegt meestal dat de algemene staat van het horloge ok is als iemand aangeeft dat een onderhoud nodig is en dat regelbeeld gebruikt om die stelling kracht bij te zetten.

2 likes

Imo is het meer dat als een horloge hele rare waardes aangeeft op de timegrapher dat er wat mis is, dan dat het goed is met goede waardes

1 like

Laatst enkele foto’s gemaakt voor een forumlid; de doorgangshoek (dan leer je meteen wat het Nederlandse woord is) bleek dezelfde als standaard in elke Witschi/Weishi/Elma; 52 graden. Heb de foto’s in meerdere posities gemaakt en ook waargenomen dat het horloge aan de winder -1 seconde per dag loopt. Amplitudes nog wel OK maar binnen pakweg 2 a 3 jaar service nodig. Maar dat zijn cijfers op grond van ervaring.

1 like