Ik zat er al langer over te denken… en toen zag ik er post over. En toen nog 1.
Ik heb bijna al mijn horloges door de jaren heen nog. Van mijn basisschooltijd tot vandaag de dag. Voor mij is elk horloge een herinnering. Sommige heb ik bij gelegenheden gekregen. Sommige heb ik voor gelegenheden gekocht. Allemaal hebben ze voor mij iets bijzonders. Of het nu een verjaardag was, afstuderen of een vakantieaanschaf. Aan elk horloge hangt wel een verhaaltje en is in een bepaalde periode gekocht.
Daniel had hier een mooie start mee gemaakt met horloges uit je basisschooltijd http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,291043. Weet je nog, de analoge klok die niet liep, maar waarmee de juf of meester de lange en korte wijzer verschoof en dan aan de klas vroeg hoe laat het was?
En Rainer post over je eerste grote liefdehttp://www.horlogeforum.nl/read.php?2,291269. Nee nee, niet die eerste kus. Tenminste, ik denk niet dat je je horloge hebt gekust. Toch?
Ik was benieuwd welke klokjes nog meer in je leven de revu zijn gepasseerd. Bij sommigen is het ineens in een stroomversnelling gegaan. Flipperaars heten die volgens mij tegenwoordig. Ik kan me nog een waas van gekleurde G-shocks voorbij zien komen op 't forum
Ik probeer eens in de 1 a 2 weken een nieuw ‘hoofdstuk’ toe te voegen. Voel je vrij om de paragrafen in te vullen en missende hoofdstukken toe te voegen.
Ik probeer om de week ofzo een nieuw 'hoofdstuk’
toe te voegen. Voel je vrij om de paragrafen in te
vullen en missende hoofdstukken toe te voegen.
Een horloge nog voordat je geboren zou worden? Een peuter die nog geen eens klok kan kijken? Het kan verkeren.
Lang lang geleden kreeg een schonk een vrouw zijn man 2 zoons. De oudste zoon kreeg later 4 prachtige dochters. Zijn jongste zoon kreeg 1 zoon en 1 dochter. Toen de man oud en grijs was erfde zijn oudste zoon zijn mooie horloge. Dit erfstuk vond de oudere broer horen bij iemand die de familienaam kon voortbrengen. Aangezien hij 4 dochters had schonk hij het klokje aan zijn broertje, zodat hij het op zijn beurt ooit aan zijn enigste zoon kan geven. En zo kan het zomaar gebeuren dat een krijsende baby al een horloge heeft. Of eigenlijk nog zal krijgen http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,288939
Mijn dochtertje, nu 3 1/2, heeft een FlikFlak voor haar 1e verjaardag gekregen.
Ze draagt hem bijna elke dag, kan alleen nog niet klokkijken, maar vindt het leuk om een horloge te dragen, net als papa:)
Verder heb ik al heel lang een horloge in mijn bezit van mijn opa, al van ver voor mijn horlogepassie. Dit horloge heeft mijn opa ooit gekregen toen hij met pensioen ging geloof ik.
Mijn dochtertje, nu 3 1/2, heeft een FlikFlak voor
haar 1e verjaardag gekregen.
Ze draagt hem bijna elke dag, kan alleen nog niet
klokkijken, maar vindt het leuk om een horloge te
dragen, net als papa:)
Verder heb ik al heel lang een horloge in mijn
bezit van mijn opa, al van ver voor mijn
horlogepassie. Dit horloge heeft mijn opa ooit
gekregen toen hij met pensioen ging geloof ik.
Hij is eigenlijk te klein voor mij om te dragen,
(33-34mn) maar ik draag hem elk jaar met zijn
verjaardag.
Bedoel je zoiets met je topic?
Met vriendelijke groet,
Herman
Helemaal!! Bedankt voor het delen.
Ik denk dat de peuter en kleuterklas ook onder de basisschool vallen, maar ter aanvulling van 't verhaal over je dochters horloge: ik heb ook zoiets meegemaakt.
Een goeie vriend van mijn vader heeft mij en mijn neef toen wij nog peuters of kleuters waren een analoge mini duikertje gegeven. Ik was nog te klein om klok te kunnen kijken. Ik kon en deed er ook weinig. Op een dag was ik em kwijt. Volgens mij na sportles.
Ik kan me alleen nog vaag herinneren dat ie een rubberbandje had, een metalen kast, zwart plastic bezel met daarin een pepsi dial. Kleur van de wijzerplaat weet ik niet meer. Verder vermoed ik dat ie quartz was. Op een gegeven moment zaten er wel allemaal krasjes op 't glas en bezel. Tja, dat krijg je met spelende kinderen.
Leuk dit!
Ik was even op zoek naar een oude LCD Casio die mijn vader droeg en die ik later van hem kreeg. Ik kan hem nu even niet vinden. Deze hield mij mateloos bezig, stopwatch aan en uit enzo.
Een paar jaar eerder (ca 1975 maar kan ook eerder geweest zijn) had mijn atletiektrainer het eerste LED horloge met stopwatch. Ook daar was ik door gebiologeerd.
Mijn eerste Swatch was deze.
Kort daarna eind jaren tachtig was ik helemaal trots met deze Swatch.
Wat ik de periode vòòr mijn Swatches voor horloges had kan ik mij eigenlijk vreemd genoeg niet heel goed herinneren.
Valt een beetje samen met de basisschooltijd, maar ik ben het in de post Daniel niet tegengekomen. Ik heb em zelf niet, maar kan me herinneren van een klasgenootje destijds, dat ze een horloge kreeg. Ik wist niet wat de gelegenheid betekende, maar wel dat zij het heel belangrijk vond en dat het horloge daarmee een bijzondere betekenis had. Ze keek er in ieder geval vertederd naar en liet em apetrots aan iedereen zien.
Een Prisma. Wat ik me er nog van kan herinneren is dat ik de kleur van de blauwe cijfers zo mooi vond. Verder had het horloge een bol glaasje en tikte het zo hard dat ik niet kon slapen als het naast me lag. Toch nog eens gaan zoeken in het ouderlijk huis of ie nog ergens ligt…
Een Prisma. Wat ik me er nog van kan herinneren is
dat ik de kleur van de blauwe cijfers zo mooi
vond. Verder had het horloge een bol glaasje en
tikte het zo hard dat ik niet kon slapen als het
naast me lag. Toch nog eens gaan zoeken in het
ouderlijk huis of ie nog ergens ligt…
Leuk! Ben benieuwd of je em te voorschijn kunt toveren.
…daar gebeurt een hoop. SO’s, boekbesprekingen, examens, schoolreisjes, excursies, detenties, nablijven, voor straf op de gang staan, loodzware schooltassen, brugmuggen pesten, meisjes nafluiten, schoolfeesten, spieken, zakgeld, zelf je eigen kleren kopen/kleedgeld, tussenuren, met z’n allen in de schoolkantine/aula hangen… een hele aaneenschakeling van up’s en down’s.
En voor sommigen van ons al de eerste liefde. De allereerste keer. Verliefdheid. Nee nee, niet die gepaard gaat met een kus! Daar zijn misschien andere fora voor, maar ik bedoel Het Begin van de Perpetual Tik. Voor mij was dat het moment dat ik de Rolex Submariner op de achterkant van een tijdschrift zag. Niet een klein advertentie-tje waar je een vergrootglas bij nodig hebt om em om de pols van een bekendheid ofzo te zien. Nee, in volle glorie op meer dan A-4 formaat straalde het horloge me tegemoet met levendige kleuren en een magische gloed. Of kwam dat door de dikke glanzende papieren kaft? Hoe dan ook, het beeld was pertinent in m’n geheugen geprint. Zo magnifiek, zo statig en toch zo stoer. Dat was het begin van mijn Perpetual Tik. Als ik me niet vergis had ik binnen 1 a 2 jaar een look-a-like van Junghans automaat gekocht. Lang niet zo elegant en goed afgewerkt als de Rolex, maar dat was het enigste wat er voor mij toen het dichts bij een Submariner kwam.
Maar er zijn mogelijk nog zoveel meer middelbare schoolhorloges. Misschien juist een horloge gekregen met de overgang van basis naar middelbare school. Ik bedoel, geregeld keek ik tijdens SO’s en examens hoeveel tijd ik van de 50 minuten lesuur ik nog over had. Gebruikte nog net niet de timer.
Of 't eerste horloge dat je van zakgeld of met bijbaantjes bij elkaar gesprokkeld hebt?
Of vonden je ouders met je 16e of 18e verjaardag dat het tijd werd voor een serieus of net horloge? Of had je toch liever die bromfiets/scooter of auto?
Hoe was jullie middelbare schooltijd? Kwa horloges natuurlijk!
Nu ik nog eens je dochters klokje zie, komen er nog meer herinneringen naar boven.
Toen mijn zusje nog op de basisschool zat, mocht ik voor d’r verjaardag helpen iets uit te zoeken. Het werd een Lion King horloge met Simba op de wijzerplaat geworden. Precies als de Flik Flak van je dochter, maar dat in pastel blauw. Blij en verrast dat ze was met haar kado. En op school mocht je 1 kado meenemen om te laten zien wat je had gekregen. 3x raden wat meeging… Trots dat ze er op was!
Maar hetzelfde lot onderging ook deze Lion King. Krasjes op 't glas, aluminium/stalen strepen op de bezel, maar de trigger was toch vooral dat vervuilde stoffen bandje! Die was bij haar ook helemaal vol met zwarte vlekken geraakt.
Ja, een Junghans, gekregen met de eerste heilige communie, in 1967.
Ik weet alleen niet meer waar die gebleven is, al 40 jaar niet meer gezien.
Ik zal mijn moeder eens vragen maar ik ga er van uit dat dit horloge niet meer bestaat.
Wel nog ergens op een foto, die zal ik eens opduikelen en inscannen.
Misschien ook een leuk topic idee.
Ja, een Junghans, gekregen met de eerste heilige
communie, in 1967.
Ik weet alleen niet meer waar die gebleven is, al
40 jaar niet meer gezien.
Ik zal mijn moeder eens vragen maar ik ga er van
uit dat dit horloge niet meer bestaat.
Wel nog ergens op een foto, die zal ik eens
opduikelen en inscannen.
Misschien ook een leuk topic idee.
Leuk om te horen dat er nog meer zijn met een C-watch. Ik zou zeggen, zet op dat topic! :~
Horloge ter gelegenheid van mijn H communie begin jaren zestig heb ik nog steeds in mijn bezit het is een Lincoln handopwinding 17 jewels en functioneert nog prima. Zal binnenkort een foto maken
Horloge ter gelegenheid van mijn H communie begin
jaren zestig heb ik nog steeds in mijn bezit het
is een Lincoln handopwinding 17 jewels en
functioneert nog prima. Zal binnenkort een foto
maken