Ben er nu eindelijk achter hoe het type dial heet wat ik al heel lang heet, een sector dial dus.
Hier ben ik achter gekomen nadat ik een kijkje nam op de website van Baltic, en ik de hms002 zag.
Ik vind 'm prachtig en wou 'm gelijk kopen… Totdat ik vandaag een alternatief vond, de Timex Waterbury Traditional Day-Date.
De Baltic. Die vind ik mooier metdie blauwe wijzers. En wat specs betreft is hij ook beter. Of je koopt de Baltic en ook de Timex. Die laatste kost niet veel, dus je verliest er ook niet veel aan.
Ik heb de Baltic gekocht, maar als je het puur voor de looks koopt is de Timex ook leuk. Die heeft echter een quartz uurwerk met dag en datum (wat ik de sector dial vindt ruineren).
Er is ook nog een leuke sector dial van Merci - niet de chocolade - uit Parijs. Die is kostbaarder dan de Baltic maar heeft een hand opgewonden Zwitsers uurwerk.
Het lastige aan de FM vind ik dat sector-dials en drop-lugs niet bij elkaar horen. Beide mooi en leuk, maar niet in 1 horloge, historisch gezien dan; en ik weet dat ik nogal conservatief en puristisch ben
De korte wijzers van de Merci doen het dan weer niet voor mij. Mijn vrouw vindt de FM verschrikkelijk. TS heeft in ieder geval dingen te kiezen die bij verschillende mensen verschillende reacties oproepen.
In mijn optiek sowieso de Baltic. Ik heb nu zowel de hms002 en de bicompax002 in bezit en echt die sector dial is prachtig. Heb vantevoren ook naar de Longines gekeken, en dit nogmaals gedaan met de Baltic om de pols. Maar als het puur om de sector dial gaat vind ik zelfs dan de Baltic een mooier horloge dan de Longines. Maar goed, voor de prijs blijft timex ook gewoon een heel leuk merk🙂 Hier nog 2 plaatjes voor de sfeer, helaas is het mij nog niet gelukt om de wijzerplaat recht te laten doen op de foto’s: