Timex quartz uurwerk vervangen, wil niet aan

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleempje en ik hoop dat iemand hier mij misschien uit de brand kan helpen. Mijn Timex quartz liep niet meer (met nieuwe batterij heel even, daarna stopte ie) dus leek het mij een leuke uitdaging om het uurwerk te vervangen (Miyota 6M95).

Via eBay een nieuwe besteld en vervangen. Alles zit weer in elkaar, maar het uurwerk doet niks, ook niet met een nieuwe batterij. Ik heb het uurwerk niet getest met batterij voor het in elkaar zetten.

De batterij klikt er niet lekker in maar lijkt door de caseback wel goed te blijven zitten (dit was ook zo met het originele uurwerk).

Ik kan altijd een nieuw uurwerk bestellen en het nogmaals proberen want ze zijn niet duur, maar als iemand een idee heeft dan hoor ik het graag.

Klinkt banaal maar heb je het werkje kortgesloten na het plaatsen van de batterij?
https://www.horlogeforum.nl/t/starten-quartz-na-nieuwe-batterij

1 like

Nee niet gedaan, maar ik zie ook nergens op het uurwerk een plek waar dat zou moeten.

Geen corrosie op het lipje onder de batterij? Batterij geplaatst met een plastiek pincet?
Kroon volledig uitgetrokken tijdens het vervangen?

Verder geen suggesties meer buiten het opzoeken van de handleiding… Soms is een pushercombinatie nodig om te herstarten.

Ik heb na flink wat friemelen met de batterij het uurwerk weer lopend gekregen (vraag me niet hoe). Hij blijft alleen niet goed zitten, ook niet met de caseback erop. Ik heb nu een Renata besteld ipv Varta, misschien is de vorm net anders waardoor de batterij beter blijft zitten. Fingers crossed en bedankt voor het meedenken!

1 like

Hier had ik nog nooit van gehoord. Ik heb ergens een “quartzen bakkie” liggen met horloges waarvan ik denk/dacht dat ze niet meer werken na plaatsing van een nieuwe batterij. Ik ben na jou post op onderzoek gegaan en las dat ook bij veel Seiko’s deze kortsluiting gemaakt moet worden of een “all clear” knopje ingedrukt moet worden. Toch mijn quartz bakkie nog maar eens een keer doorspitten…

3 likes

Ik heb dit opgelost, uiteindelijk was het een vrij knullig probleem… zoals op de foto te zien is heeft dit uurwerk een heel klein haakje die om de batterij heen geklemd moet worden. Ik heb dit met een kleine pincet kunnen doen, en nu loopt het horloge weer als een zonnetje. Het nieuwe uurwerk en extra batterijen waren dus niet nodig, maar gelukkig ook niet heel duur—en wel leerzaam om een uurwerk te vervangen.

En het horloge zelf:

10 likes