Timex uit 1975, wat moet ik ermee?

Beste HF leden,

Al een tijd geleden voor weinig geld een Timex uit het jaar 1975 opgepikt. Ik wilde kennis maken met vintage horloges en dit leek me een goed begin. Ik heb voor een Timex gekozen omdat ik daar van mijn vader altijd goede verhalen over heb gehoord. Daarnaast vind ik het een supermooi horloge!

Wat info:
Nummer onder op wijzerplaat: 23570 02575
Dit betekent volgensmij dat het horloge uit 1975 komt (laatste twee getallen) en dat het uurwerk een type 025 is, kan iemand dit bevestigen?
Diameter: 30 mm zonder kroon of 32 mm met kroon
Met datum aanduiding.

Ik weet vrij weinig van mechanische horloges en hoe daarmee om te gaan en dit lijkt mij een goede impuls om er meer over te leren. Ik heb daar wel jullie hulp bij nodig :wink:

Het horloge loopt niet goed, voor zo ver ik weet is het een handopwinder. Als ik aan de kroon draai hoor ik wel ‘geratel’ en soms loopt het horloge dan een minuut, soms haalt ‘ie dat niet eens.
Ik weet niet waar ik moet beginnen om dit horloge weer goed te krijgen, ik kan zelf de backplate er niet eens afhalen…

Ik weet niet waarvan het ‘glas’ is gemaakt, maar ik denk een plastic soort, hoe kan ik daar achter komen? Het is domed maar er zitten een aantal gebruikelijke krasjes op, maar ook een hele diepe jaap. Kan ik dit fiksen? Ik heb ergens een keer iets gelezen over een soort spul wat je erop kan smeren dat deze krassen vult, bestaat zoiets ook echt?

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten met zo’n soort horloge? Wat moet ik ermee doen als ik hem niet draag?

Ik hop dat jullie me misschien een beetje opweg kunnen helpen :grin:

Ik zal zo foto’s toevoegen via mijn telefoon.

99% is het plexiglas.

Draai je de kroon meerdere malen of slechts 1 keer?

Meerde malen, ik weet alleen niet hoe vaak ik mag/kan draaien? Is dat een vast aantal of moet je het voelen?

Draai eens 25 keer aan de kroon (beide kanten) en kijk dan eens hoelang en hoe het loopt.

Als de gangreserve leeg is 40x draaien of tot je weerstand voelt.

De beloofde foto’s:

1 like

Ik heb net 25x aan de kroon gedraaid zoals je zei en de Timex daarna om mijn pols gedaan. Het leek eerst goed te gaan, alleen na 1 minuut bleef de secondewijzer al stil staan. Als ik dan met mijn pols schud loopt ‘ie weer even door. Daarna gebeurt hetzelfde weer…

Dan is de Timex toe aan een beurtje…dat hij een minuut blijft lopen zegt wel dat het uurwerk niet kapot is,maar dat de olie uitgedroogd/niet meer aanwezig is en stil valt.

Op zich ziet de Timex er nog redelijk goed uit en als het enige emo waarde heeft zeker waard om en beurtje te geven.

Ik denk dat een servicebeurt 4 a 5 keer de waarde van het horloge zal zijn.

Ik denk dat je voordeliger uit bent om een ander werkend exemplaar te zoeken.

3 likes

Die dingen zijn zelfs niet te servicen want ze zijn dicht geklonken.
Soms is er enig resultaat te behalen door zo’n uurwerk in zijn geheel in de schoonmaakmachine te doen (exclusief wijzerplaat, wijzers en datumring uiteraard ).
Als ie eventjes loopt zou ik dat proberen.

2 likes

Hele late reactie, maar ik kwam dit topic op het spoor doordat ik een soortgelijke Timex heb, alleen zonder datum:


Het uurwerkje is wel te servicen, hoewel het niet eenvoudig is. Maar ik vind het de moeite lonen, omdat het inderdaad prachtige horloges zijn!

De achterklep kan open met een goed horlogemes. Er zijn wel fimpjes op Yt over het servicen van vintage Timex m24 of m25 uurwerken. Ze zijn niet geklonken maar kunnen aan de wijzerplaatzijde worden losgeschroefd. Ik heb de mijne helemaal gedemonteerd en schoongemaakt en geolied. Loopt goed alleen zit de secondewijzer nu te los op de as…blijft soms hangen achter de minuutwijzer…

Omdat er geen busje aan de secondewijzer zit, weet ik niet hoe ik hem nu iets beter kan klemmen…

1 like