Timex voor een tientje, hoe oud?

Ik kocht deze week dit leuke Timex horloge op Marktplaats.
Weet iemand hoe oud dit horloge is?

2 likes

Kijk eens op de achterzijde van de kast, het serienummer of typenr van het horloge geeft vaak een goede indicatie. Anders even openmaken, adhv het uurwerk type is ook vaak de leeftijd of productieperiode te herleiden, succes :+1:

Tof klokkie trouwens!

Stijl is typisch jaren '70, lijkt me te doorleefd om een reissue te zijn. Geen quartz, neem ik aan? Leuk ding met die oversized kast en zo’n typisch bandje dat je nu niet veel meer ziet… Voor een tientje al helemaal. Is ie 25m waterdicht? Dat houdt niet over voor een duiker!

1 like

Even onderaan dial kijken of daar een nummer staat. Laatste twee cijfers geven jaartal aan.

ik verwacht ook iets van 1973
en het zal wel 250m zijn

Met Timex denk ik eerder 25 meter, je ziet ook geen begin van de 0 :slight_smile:

(zoek op Timex Marlin 25 Metres)

1 like

Deze mooie Timex is van 1977. Staat bij Timex op de wijzerplaat.
En het is inderdaad 25 hele meters

1 like

Plaatje had ik ff op internet opgezocht, maar dan heb je nog steeds gelijk natuurlijk :slight_smile:

Don’t know, maar de fixo heb ik wel interesse in…!

Goedemorgen heren,

Dank voor de info en leuke reacties.
Ik heb even een close-upje van het klokje gemaakt, en de twee eindcijfers op de cijferreeks die op de wijzerplaat zichtbaar is eindigt op 75.
Kan ik hieruit concluderen dat het horloge uit 1975 komt?
Dat zou wel leuk zijn, toch 42 jaar oud dan.

Zou het bandje origineel zijn, en wat is een fixo?
Gaven de vierkante blokjes bij de uren vroeger licht in het donker?

Het zal een horloge uit het goedkoper segment zijn geweest, getuige de spatwaterdichtheid van 25 meter.
Ook is de duikring fake, geen klikjes hoorbaar bij draaien, gewoon een los geplaatst ringetje voor de sier.
Toch een lust voor het oog dit klokje wat mij betreft en het loopt nog perfect en heeft een zwevende wijzer.

1 like

Yep, die is uit 1975.
Een Timex zat/zit inderdaad in het goedkope segment, wat overigens niet wil zeggen dat ze slecht zijn. Er zit bij deze een goedkope penanker uurwerkje in, die vaak verrassend goed lopen.
Wees maar zeer zuinig op de duikring want de meeste zijn kapot en daardoor verdwenen en er is zeer moeilijk aan te komen ( zeg maar gerust: bijna niet aan te komen)
Plastic uit de jaren 70 heeft de neiging om uit elkaar te vallen of heel broos te worden.

Oh ja, het getal 25 vóór het jaartal geeft aan dat er een Timex M25 uurwerk in zit.
Wat info over het uurwerkje vind je oa hier.

http://17jewels.info/movements-en/movements-t-en/movements-t-timex-en/1150-timex-m25.html

Dat klopt Scudo,

De duikring stond niet afgebeeld op de foto’s in de advertentie, maar zat er toch op toen ik het horloge ontving.
Hij was helaas gebroken, maar ik heb 'm weer netjes aan elkaar geplakt.
Het horloge is daarmee i.i.g compleet :slight_smile:

Meestal zijn ze volledig afgesleten, nice one this!

Ik weet niet of het hier mag, maar ik heb vorig jaar een Philips 440 vintage klokradio gekocht.
Zo eentje had mijn vader vroeger en hij komt toevallig terug op de vele oude verjaardagsfoto’s van vroeger.
Hij dateert uit ca 1975 en dit exemplaar wat ik voor een paar tientjes op Marktplaats kocht werkt nog 100% goed en loopt perfect op tijd.
Het radio gedeelte is ook nog helemaal goed en speelt prima.

Stukje jeugdsentiment.

2 likes

Leuke vondst @Djurre1980 , maar wel erg off topic hier…

Ik kon het niet laten, moest het effe laten zien :slight_smile:

Ok, jij was de topic starter, dus alla, voor deze keer. :slight_smile:
Die Timex vind ik trouwens best aardig. Geen technische hoogvlieger, maar wel een leuk collectors item.

Ja vind ik ook wel, heeft het toch maar mooi 42 jaar overleefd ook.
En het is gewoon een leuk horloge om te zien en te bewaren.

Het bandje is de fixo :wink: die zou zomaar origineel kunnen zijn, ze werden in de tijd van dit horloge in ieder geval veel gedragen. Van de naam fixoflex afkomstig, al is dat een Duitse merknaam. Voor een horloge uit de VS is een Speidel ook goed mogelijk. Staat er iets op?

De blokjes wit voor elke index lijkt met lumen bekleed te zijn, net als de witte wijzers.