Timor "Dirty Dozen

Hallo allen,

Ik heb dit horloge aangeboden gekregen maar vraag mij af of hij 100% origineel is.
Wijzerplaat niet “repainted” ??
Uurwerk is “rood” kleurig en niet staal kleurig ??
En toch kan ik me haast niet voorstellen dat dit horloge niet origineel is.
Ik heb er te weinig verstand van om dit te weten dus graag het oordeel van de echte kenners?

IMG-20180713-WA0015

1 like

Er klopt in ieder geval geen zak van die lume. Laten liggen! Dat ziet er toch niet uit?

5 likes

Denk wel origineel, maar er is behoorlijk aan bijgewerkt zoals @Skv al zegt

's werelds lelijkste lume… zou in elk geval naar de horlogemaker gaan en de lume laten verwijeren en opnieuw lumen in een minder wanstaltig kleurtje…

Maar goed, de prijs moet wel heel goed zijn wil ik dat overwegen… want als hier mee gerommeld is… wat is er met de rest gebeurd?

Kroon vervangen?

1 like

Wijzers en lume niet origineel. Wijzerplaat heb ik ook mijn twijfels bij.

De typische kleine seconde wijzer is er niet, de andere wijzers zijn hier anders.

En waarom niet, aangezien er vraag naar is en mogelijkheid op winst, wil men het namaken …

Die kast lijkt wel gezandstraald

Dirty Dozen horloges hadden allemaal een matte afwerking, dat hoort dus.

Verder ziet hij er legit uit maar de lume zal wel uit de wizjers zijn gevallen en een handige harry heeft dit op nogal dubieuze wijze vervangen door nieuwe lume. Ik heb er ooit eentje verkocht in goede toestand voor een honderd of zes maar die had gewoon goede lume.

De Timor en Record zijn de versies die je meestal het goedkoopst en makkelijkst kunt vinden. De IWC, Omega en Jaeger LeCoultre het meest gewild. De Grana is het duurst omdat er maar heel weinig van gemaakt zijn maar nu eenmaal onmisbaar als je een complete set wilt hebben.

1 like

Het horloge lijkt grotendeels origineel, maar is volgens mij ook behoorlijk aangepakt. Er hoort inderdaad een cal. 6060 uurwerk in te zitten, maar die niet bronskleurig, maar zilverkleurig te zijn. Tussen het achterdeksel en het uurwerk hoort nog een extra dekseltje te zitten, als bescherming tegen magnetisme.Het deksel wat bij de foto’s staat afgebeeld ("back-waterprotected) is niet de juiste. De caseback lijkt wel origineel. Heeft die ook een inscriptie aan de binnenkant…
De wijzers (niet origineel) en de dial lijken opnieuw gelumed en de kast inderdaad opnieuw gezandstraald.

Wat voor veel vintage horloges geldt, geldt zeker voor de “dirty dozen” horloges. Er worden veel frankenwatches aangeboden. Niet vreemd, want een goed en origineel exemplaar kan zomaar rond de € 1500 opbrengen.

https://www.vintage-portfolio.com/shop/hidden-gems/timor-raf-dirty-dozen-military-www/

https://www.ulricofengland.com/prodshow/Dirty_Dozen_British_Army_Watch_by_Timor_Switzerland__/b001747.html

1 like

Je vergeet Longines…

De balans brug is ook anders, andere kleur en een schuine rand die de rest van de bruggen niet heeft.

1 like

Heel erg bedankt voor de info, skipped het horloge

:+1:

Ik heb recentelijk een ander exemplaar gekocht met gebroken balans die nog gerepareerd moet worden. de stofkap is in ieder geval niet origineel, da tis gewoon een achterdeksel van een ander horloge. dat icm die slordige lumen zou voor mij al genoeg zijn om hem te laten liggen.

1 like

Had ie al gedaan…