Dit is misschien 1 van de vele topics waarin om tips worden gevraagd, maar ik moet zeggen dat het toch altijd wel verrassende klokken oplevert. Ik probeer het dus ook maar een keer.
Ik wil graag mijn horlogedoos volmaken met een klok met een mooi/bijzonder zichtbaar uurwerk. Geen skeleton aangezien ik die al heb, maar een mooi uurwerk dat te zien is door een zichtbodem. Een automaat mag, zolang de rotor maar zo is opgezet dat de zicht op het uurwerk niet al te veel belemmerd wordt. Ik heb al wat moois gezien in de hoek van de chronografen (gecompliceerdere en dus interessantere uurwerken) en de handopwinders (vaak erg mooi in balans), maar tips buiten die 2 categorien zijn natuurlijk ook welkom.
Qua grootte zit ik te denken aan iets rond de 40-42mm, maar dat is geen absolute must. Qua max prijs is hopelijk iets leuks te vinden voor onder de 1.000 euro
Het gaat me dus niet zo zeer om een horloge met een zichtbodem met daarachter een standaard ETA of iets dergelijks, maar om mooie/complexe/originele uurwerken. Ik realiseer me wel dat hiervoor mijn budget misschien een beetje beperkt is, maar ik ben toch benieuwd of iemand misschien nog tips heeft.
Tissot Le Locle! (edit: lees net het verhaal over een rotor die niet te veel verpest…)
Al snap ik het wel als je vind dat je te weinig van het uurwerk ziet.
Gewoon door sparen, 600 euro erbij en je hebt met goed geluk die hieronder tweedehands:
Zelf zou ik in die categorie iets zoeken wat géén ETA 2428 of 7750 bevat. Niet omdat ze niet goed zijn, maar omdat ze niet mooi/bijzonder zijn Het zelfde geldt voor de standaard Seiko, maar ook Miyota uurwerken en varianten daarop.
Hiermee limiteer je gelijk enorm je keuze Zeker omdat je budget vrijwel elke prachtige duitse en zwitserse manufactuur uitsluit.
Dus wat wel, zul je zeggen. Een standaard Unitas 6497/6498 is ook niet bijzonder, maar ze zijn wel in heel mooie varianten te verkrijgen. Kijk bijvoorbeeld eens op tourby watches http://www.tourbywatches.com/shop/page/5?shop_param=
wat er allemaal mogelijk is. Zomaar een voorbeeldje:
Een andere goede optie is Nomos. Prachtige 3/4 uurwerken met eigen ontwerp danwel looks. Volgens mij zijn sommige modellen nog binnen je budget verkrijgbaar. En zeg nou zelf:
Als je mooie chronografen wil, die nieuw binnen je budget vallen, zou ik kijken naar exemplaren met de SeaGull ST19:
Deze zit in zowel Chinese (SeaGull/Alpha/…) als Westerse (bijv. Precista prs-5) modellen.
Ook wil ik nog even de Beijing SB18 noemen, als liefhebber van Chinese uurwerken Deze zit behalve in eigen modellen van Beijing ook in de ‘Kleine Flieger’ van Roland Kemmner.
Die Omega is inderdaad wel de bom. Ik heb hem eerder gezien, maar als ik ga zoeken op Omega moon watch kom ik toch vaak weer horloges tegen zonder zichtbodem. Is er een bepaald productnr oid waar ik op kan focussen?
Nomos is inderdaad ook een goede optie. Daar zal ik zeker nog eens tussen kijken.
De SeaGull ben ik inderdaad ook al eerder tegen gekomen. Ik moet zeggen dat het uurwerk mooi opgebouwd is en voor die prijzen is het natuurlijk fantastisch. Voor de rest vind ik deze horloges toch vaak wat minder en ik ben bang dat ik me op den duur toch ga ergeren aan de afwerking. Ik houd hem op de lijst, maar ik denk dat het totaalplaatje uiteindelijk toch iets meer moet kloppen
Die Omega is inderdaad wel de bom. Ik heb hem
eerder gezien, maar als ik ga zoeken op Omega moon
watch kom ik toch vaak weer horloges tegen zonder
zichtbodem. Is er een bepaald productnr oid waar
ik op kan focussen?
Nomos is inderdaad ook een goede optie. Daar zal
ik zeker nog eens tussen kijken.
De SeaGull ben ik inderdaad ook al eerder tegen
gekomen. Ik moet zeggen dat het uurwerk mooi
opgebouwd is en voor die prijzen is het natuurlijk
fantastisch. Voor de rest vind ik deze horloges
toch vaak wat minder en ik ben bang dat ik me op
den duur toch ga ergeren aan de afwerking. Ik houd
hem op de lijst, maar ik denk dat het
totaalplaatje uiteindelijk toch iets meer moet
kloppen
Er zijn Speedmasters met zichtbodem ‘af fabriek’ maar dat zijn de versies met saffier en dat wil je niet als je een ‘echte’ wil. (nee, ik wil geen discussie opwekken).
Als je een gewone speedmaster koopt kun je er een zichtbodem op laten zetten. Onder andere bij Horlogerie Alex in Deurne.