Tip: hoe je de afwijking kunt corrigeren

Ik doe het steeds vaker om een paar seconden per dag “terug te winnen” op de accuraatheid en leg mijn horloges ondersteboven (dus dial naar beneden) op een zachte ondergrond als ik hem 's avonds afdoe.

Het scheelt misschien weinig, maar soms is de afwijking ineens bijvoorbeeld geen 5, maar 3 seconden.

Iemand anders die hier ook ervaring mee heeft?

Op zich is het logisch, want mechanische uurwerken variëren in accuraatheid in verschillende posities. Hier worden ze ook op afgesteld, bijvoorbeeld dial naar beneden (pos. 1), dial naar boven (pos. 2), kroon naar boven (pos. 3) enzovoort.

Doe ermee wat je wil!

5 likes

ga ik doen!

27 likes

Ouwe spamkoning die je er bent.

6 likes

Ben blij dat ie z’n zwarte holte niet toont…:wink:

3 likes

Sowieso een goede tip!

Met name ook voor de levensduur. Over langere periodes zal de astap van de balans aan de bodemzijde iets afslijten. Bij normaal dragen zal die nagenoeg aan alle kanten belast worden, maar het minst aan deze zijde.

Vandaar dat ik hem altijd ondersteboven wegleg.

5 likes

nooit zo over nagedacht, goede tip!

4 likes

met zo’n Patek kan ik dat wel begirjpen :smiley:

2 likes

Bulova accutron horloges hebben een gebruiksaanwijzing waar helemaal wordt uitgelegd hoe je zelf de accuraatheid kan verbeteren door het horloge in verschillende posities te leggen 's nachts. Wanneer gaat ie een beetje achter lopen, wanneer juist voor enz.

1 like

Rolex heeft ook zo een tips gegeven

Bij mijn Archimede heb ik bij dagelijks dragen en wegleggen met de kroon omhoog na 2 weken een afwijking van -1 sec. Wegleggen in een andere positie geeft een afwijking van 1 sec. Per dag.

1 like

Wijzerplaat onder of boven geeft vaak de snelste positie, en ook de hoogste amplitude; maar dat kan voor elk horloge weer anders zijn. Zeker de moeite waard om 's te monitoren.

1 like

Ik corrigeer de afwijking altijd hiermee:

1 like

Je afstudeeropdracht! Mooi.

15 likes

Te snel lopen: laten afzinken in tenminste een meter water. Denk aan bad, vijver of speciekuip.
Te langzaam lopen: in hogere sferen brengen. Aan je vlieger hangen of zo.

2 likes

De enige manier om de afwijking te corrigeren is om je horloge even naar de echte horlogemaker te brengen zodat hij hem kan reguleren. Je kunt er op wachten en kost een paar tientjes. Mijn Sinn is bv van -20 sec/dag gecorrigeerd naar 0,3 sec/dag, en m’n Sub van -1,9 ook naar 0,3.

2 likes

Onzin? Denk het Niet!

7 likes

Ik heb steunzolen ! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Mijn horloge heeft een heel handige complicatie,
Een draaiknopje aan de zijkant van de kast waarmee je het horloge op de juiste tijd kan instellen.

11 likes

Moet je wel de goede hebben. Mijne is van +20 naar +45 gegaan. :weary:
Laatste keer dat daar een horloge naartoe gaat.