Tip horloge demagnetiseren

Afgelopen augustus mijn Omega Speedmaster reduced een complete onderhoudsbeurt gegeven bij een Omega center.
Liep toen weer uitstekend +1a 2 seconden per dag.
Een tijdje geleden merkte ik op dat hij 30 tot 60 seconden te snel liep.
Ik keek in de app store of je onderstaande app nog kon downloaden hiermee kan je zien of je horloge magnetisch is.

Helaas is deze niet meer beschikbaar in ons land.
Voor de gene die het nog niet weten deze tip ik heb onderstaande magnetometer uit app store gedownload.

Werkt uitstekend mijn horloge er op gelegd even de goede plek zoeken voor de juiste meting en zie de meter uitslaan behoorlijk magnetisch dus.

Met zo’n goedkoop demagnetiseer apparaatje Amazon 15€ incl. verzending gekocht.Gedemagnetiseerd en de waarde zijn weer uitstekend.

21 likes

Goed gedaan! Bespaar je jezelf een hoop geld mee.

Bedankt voor de tip! Misschien goed om ook instructies erbij te zetten hoe je het horloge moet bewegen t.o.v. het apparaatje, dat blijkt wel belangrijk te zijn.

En wellicht de topic titel wat uitbreiden? Dit is echt wel nuttig om door veel leden gevonden te worden.

2 likes

Is het niet een slechte onderhoud beurt geweest.
Dat moeten ze toch ook zien.

Een mechanisch horloge op een smartphone leggen lijkt me niet bijster verstandig. Als er iets elektromagnetische straling geeft zijn het deze dingen wel.

2 likes

Het beste is dan om je wifi en je mobiele netwerk uit te zetten.

Top, bedankt!

3 likes

Nee, ij een beurt wordt hij al gedemagnetiseerd, les 1, voor je gaat afregelen, demagnetiseren. Als hij magnetisch is krijg je hem nooit consistent afgeregeld en is vaak ook de amplitude afwijkend.

Komt echt door gebruik, maar waarvan?

Ik heb een test gedaan met een Omega met een 1120 uurwerk boven de magneten van een Iphone 15 en had ongeveer 8 mikro tesla op mijn Horotec tester als gevolg. Ook de gang en amplitude waren anders geworden. Niet dramatisch ander, maar wel anders.

1 like

Vergeleken bij de gemiddelde luidspreker of studio monitor stelt het natuurlijk geen reet voor. Je moet bij iPhones alleen niet het horloge op de achterkant leggen, want daar zit tegenwoordig een magnetische ring ten bate van mag-lock laders en zo. Op de voorkant zou er niet veel moeten gebeuren.

Bij mijn weten is er geen interactie tussen een magnetisch veld en radio of wifi straling, ook al is die op papier elektro-magnetisch. Daarom kun je ook straffeloos een magneet in de buurt van je wifi router hebben, dat doet niks met het signaal, of vice versa.

Als er al een magnetisch veld uit een telefoon komt is het de mag-lock ring op de achterkant, of je moet iets direct over de bloot gelegde speakertjes wrijven. :slight_smile:

Die zijn behoorlijk, ja.

Kortom: Je kunt je Wifi en zo gewoon aan laten staan. In een perfecte wereld zou Android auto fatsoenlijk werken en had ik nooit meer een iPhone in handen, maar OK.

Magnetisme gaat zelfs door een muur. Ik had zo’n bekende Marshall 4 X 12 speakerkast tegen een wand geparkeerd. In het vertrek hier achter sloeg een gewone kompasnaald nog uit. Dus voor of achterkant van een Iphone maakt niet uit.

Maar het is ook afhankelijk van het soort en constructie van de magneet. Zo had ik JBL speakers met Alnico magneet ( Alu, nikkel, cobalt ) die naar de buitenkant zero magnetische straling hebben. Het zijn vooral de ferro magneten die de ‘boosdoeners’ zijn.

2 likes

Is niet alleen op papier elektromagnetisch maar ook in werkelijkheid :wink: Echter, de frequentie is dermate hoog dat een stukje metaal er niet door gemagnetiseerd kan worden, dat kan het metaal niet bijhouden, 2,4 x 10^9 wisselingen van het magnetische veld per seconde!

1 like

De ring in de iPhone is niet magnetisch maar wordt juist gemagnetiseerd door de MagSafe oplader. Dus je kunt het horloge gerust op de telefoon leggen maar vooral niet op de oplader.

2 likes

Daar noem je wat! Dikke vette permanent magneten en een kompas dat al reageert op het aardmagnetisch veld.

2 likes

Ja, ik dacht voor de gein toch eens kijken :grin:

Gewoon met zo’n simpel knoopkompas.

2 likes

Oh jazeker wel. Magnetische velden nemen zeer snel af al naar gelang de afstand tot de bron kleiner wordt. Bij verschrikkelijk grote magneten kun je je kompasnaald nog uit zien slaan, maar voor kleinere magneten is het al gauw niet meer te bespeuren, dat veld.

image

Ik probeerde (wat mis ging) te zeggen dat op papier het woord “Magnetisch” in elektro-magnetisch voorkomt. Maar je brengt het beter en helderder. :slight_smile:

Ik heb dat nog eens bekeken. Tip van flip, koop geen telefoonhoes met maglock ring er in van ome AliExpress, want die worden gemagnetiseerd als een dolle.

1 like

Al naar gelang de afstand tot de bron groter wordt toch?

2 likes

Groter. Pardon. Uiteraard.