Nee niet in de zin van murf, futloos maar metaal. Net was ik op zoek naar een band aan mijn horloge. Kast is geschuurd, zijkant band glimt. Daar erger ik me dan aan, geen goed schuurpapier in huis, geen zin om te gaan kopen. Al zoekend kom ik een blokje tegen, bedoeld om suède schoenen te behandelen/ op te ruwen. Werkt perfect, minuutje werk.
Ik zit ook met een dergelijk dilemma. Een Armida A1 op strapcode super engineer II met gepolijste zijkanten. Het hele horloge is gesatineerd, maar durf het nog net aan de band te doen.
Ik raad aan een fijne silicon carbide pad te gebruiken en dan netjes heel lichtjes met rechte! lijnen de schakels bewerken.
Eventueel kan ik je een klein stukje opsturen ik heb nog wat over. (stuur een PB)
Deze handeling heb ik gedaan bij de band van een Grand Seiko , dat zag er toch stukken beter uit dan het getoonde resultaat.
Wil ik graag eens proberen. Kern van deze handeling is overigens dat ik het wilde met “iets” wat ik in huis had. (overigens is het een oude band en niet origineel bij dit horloge)
er zijn vele manieren om te slijpen… Audemars Piguet doet het “gewoon” op een schuurband, maar dan wel met de band in een houder zodat ie keurig recht ligt…
Scotch brite, schuurpapier, 't kan allemaal… dremel?.. wat heeft iedereen toch met Dremels… als je onbalans in je schuurschijfje hebt, dan krijg je een ribbel-oppervlak… da’s zeker niet aan te gluren. beter kun je dan een satineerschijf op een polijst machine zetten… en met een niet te hoog toerental de band erlangs halen…
Dan ga je toch wel redelijk makkelijk met je horloge om als je gewoon het eerst wat toevallig schuurt pakt om je dure Omega band onder handen te nemen.
Anderzijds is het jouw horloge uiteraard… Al had ik toch wel enigzins wat meer moeite gedaan… , als ik het überhaupt had aangedurft.
Leest helemaal niemand dat “het kopen, niet in huis hebben” de bron is van dit experiment. Ik ben op de hoogte van veel manieren om dit te doen. Sterker, Wesselink&Vreeker zijn ongeveer mijn buren, die doen het vlgs fabrieks-specificaties, gratis (voor mij)