Om de paar jaar je horloge te laten “servicen” is flauwe kul.
Zolang het uurwerk loopt, niets aan laten doen.
Schade door hard geworden vet is volgens hem ook kul.
Al decennia lang worden er synthetische producten gebruikt die dit nooit kunnen veroorzaken. De goede man staat toch te prediken geheel tegen zijn eigen belangen in, daarom geloof ik em.
Schiet u maar:)
Ik ga naar een zeer vakkundig horlogemaker en die zegt hetzelfde. Om de 5 jaar of iets dergelijks het uurwerk laten servicen is geldklopperij. Zolang het goed loopt niets aan doen!
Wat mij betreft onzin. Servicen is voorkomen dat dingen kappot draaien. Het gaat niet alleen om de smeermiddelen. Hoe vaak ik b.v. al niet een half los zittende schroef van een automaat brug ben tegen gekomen. Maandje of 3 geleden had ik nog een peperdure Corum waar de ballans veer om zeep was geholpen door een rondzwervende schroef afkomstig uit een automaat brug.
Overigens loopt je geen schade op door hard geworden vet maar door kleine deeltjes metaal die zich vermengen met de olie waardoor die in polijst pasta veranderd. Met het gebruik van de hedendaagse olie ze je uitharding niet meer.
Heb je het klokje nooit om (en niet op een winder draaien) dan kun je rustig de intervallen langer maken. Draag je hem regelmatig en is het klokje je dierbaar dan laat je hem netje servicen (of je draagt hem totdat het echt stuk draait en dan gaat het in de papieren zitten).
Maar goed…volgens mij zijn hier al genoeg bomen over opgezet.
Zo zie ik het in ieder geval. Vroeg of laat komt hij toch bij de horlogemaker terecht
Ik ga naar een zeer vakkundig horlogemaker en die
zegt hetzelfde. Om de 5 jaar of iets dergelijks
het uurwerk laten servicen is geldklopperij.
Zolang het goed loopt niets aan doen!
Ik doe het ook niet en heb echt nog nooit problemen gehad met mijn oude horloges. Zelfs een vintage van mijn vader loopt na 40 jaar nog steeds prima. If it ain’t broken don’t fix it.
Hangt ook een beetje van het uurwerk af. Bij mijn Longines Ultra Chron met 33600 bph caliber ga ik echt niet wachten tot ie niet meer loopt voor ik hem laat servicen. Met slijtage loopt ie ook wel door tot ie dusdanig stuk is dat je het ding kan weggooien. Een langzamer tikkend caliber zal minder snel dusdanig stuk gaan dat de schade te groot wordt. (alhoewel er wel enge plaatjes te vinden zijn op internet).
Ik vraag me af of hendrik ook wacht met onderhoud van zijn auto tot ie niet meer rijdt of remt of zo. Beetje consequent zijn.
Heb ook hetzelfde vernomen van een zeer kundig horlogemaker, zijn eigen horloges gaan alleen open als ze defect zijn…mbt een auto…lijkt me dat de krachten/wrijving in cilinders dusdanig anders zijn dat dit niet te vergelijken is.
Martijn, met remblokjes en distributieriem neem ik geen risico, maar ik vervang al 20 jaar geen motorolie meer. Alleen bijvullen, zelfs mijn 911.
Hendrik
Wat betreft een auto is het voldoende het oliepeil
in de gaten te houden en bij te vullen
de filter / magneet om de 30.000 km te vervangen
maar de oude olie kun je hergebruiken.
is niet beter of slechter… alleen goedkoper.
Een service is wel meer dan een beetje frisse olie… Voorbeeld: mijn Omega Speedmaster MK2 liep als een zonnetje. Ondanks dat toch maar besloten om hem even te laten voorzien van een beurtje, aangezien de laatste servicebeurt al uit 1988 dateerde.
Conclusie bij de horlogemaker: vocht in het horloge, deukje in de tube, kroon sloot niet meer af, pakkingen aan vervanging toe, glasrand verroest en glas in het horloge vast gekit. En dat alles in een horloge wat perfect liep he! Ik ben dus blij dat het horloge z’n beurtje bij mij wel gekregen heeft. Van buiten kan het er perfect uit zien en perfect lopen, tot het van de ene op de andere dag compleet vernield is.
En bij een auto geen olie verversen? Een liter olie van goede kwaliteit zal je hooguit €10,- voor een litertje kosten. Ik wil het risico voor de 4 tientjes per jaar niet nemen dat mijn motor onnodig slijt.
Bij auto’s geen olie verversen lijkt mij vragen om problemen!
Bij regelmatig gebruik tenminste.
Bij horloges houdt ik me ook niet aan de 5 jaar service regel.
Je krijgt meestal wel een indicatie dat er iets aan de hand is als het niet meer op tijd loopt.
En vlak na een service kan het ook gebeuren dat een schroefje ineens los in het uurwerk zit.
Kwestie van geluk hebben net zoals een service uit laten voeren.
Vaak is het overbodig om een horloge te laten servicen maar mensen die zich graag aan de 5 jaar regel houden lopen vaak tegen meer ellende aan dan wanneer ze het horloge niet hadden laten servicen.
Om de 5 jr is echt onzin , heb ook al van meerdere veteranen op verzamelgebied gehoord dat dit een verkooppraatje is , als ze goed lopen gewoon dicht laten het is natuurlijk anders als je een vintage koopt die 20jr in een lade heeft gelegen of niet meer goed loopt.
Om de paar jaar je horloge te laten “servicen” is
flauwe kul.
Zolang het uurwerk loopt, niets aan laten doen.
Schade door hard geworden vet is volgens hem ook
kul.
Al decennia lang worden er synthetische producten
gebruikt die dit nooit kunnen veroorzaken. De
goede man staat toch te prediken geheel tegen zijn
eigen belangen in, daarom geloof ik em.
Schiet u maar:)
Hendrik
En daarom heeft de nieuwe Swatch Sistem51 nou een gesealde kast.
Duidelijk toch?