Tip voor diegene met een SUN019/021 etc

Een van de laatste horloges die mijn vader kocht voordat ie overleed, was de Seiko SUN019. Kwam m laatst tegen in de koffer, stond natuurlijk stil. Mijn vader had m zelf een paar keer gedragen. Ding is in nieuwstaat, nog geen haarlijntje. Toch een benieuwd hoe ie er onder de shroud uit zou zien. Mijn Darth Tuna heb ik ook al talloze keren uit elkaar gehaald.

Ik schrok toch wel een beetje van wat ik aantrof. Door alle groeven en kieren blijft vocht makkelijk ertussen zitten met dit als gevolg.

Met een borstel en wat zeep is de kast netjes eruit gekomen. Paar kleine puntjes waar de corrosie wat dieper zat, maar daar zie je niks van. De shroud mag een nachtje logeren in de cola.

Dus mocht je er zelf een hebben, haal m eens uit elkaar. Nieuwe schroefjes kosten bijna niks bij Rob (12 euro voor een setje). Snap nu wel waarom de echte pro modellen van gecoat titanium zijn en een keramische shroud hebben.

Kijk en huiver.

9 likes

Bizar, lijkt wel roest??

Is t ook :wink:. 316l kan ook gewoon roesten als je t maar lang genoeg in water laat liggen/vochtig laat zijn. Denk dat door de groeven t blijft zitten. Meeste veeg je er zo af. Sommige plekjes waren heel licht ingevreten. Met de shroud erop zie je er niks meer van.

Maar aan de buitenkant kan ie voor NOS doorgaan. Dat is t bizarre.

1 like

Goeie tip voor iedereen die een SUN heeft. Ooit een gepast en voelde me daarna net een schoolmeisje. Gigantisch horloge voor iemand met een polsmaat van 16,8 cm. :laughing:

1 like

Het is inderdaad een flink apparaat. Qua maat kan ik m prima hebben, alleen het gewicht is wel een dingetje.

1 like

Heb onder de bezel van een 1 jaar oude turtle ook een keer wat (oppervlakkige) roest gevonden. Bezel draaide wat stroef dus ben toen gaan kijken en zag toen ook tot mijn verbazing roest. :thinking:

Dat is t ideale van Darth Tuna. 4 schroefjes en je haal de shroud eraf. Bezel ligt er dan los op (wordt alleen vastgehouden door shroud). Ff onder de kraan afspoelen en t gaat weer soepel.

Ga de SUN nu inwrijven met marine tuff cloth. Dat houdt de corrosie wel tegen.

Dit is een probleem met alle meerlaags gebouwde holrogekasten, de 300m stalen tunas hebben hier net zo hard last van. Zout uit zweet of uit water trekt er tussen met wat capillaire werking en als het niet, of niet op tijd wordt schoongemaakt wordt dat inderdaad roest.
Zelf gebruik ik nog wel eens autowas (flinke druppel op een oude doek, inwrijven, daarna met een oude tandenborstel er over) om de kast en band na het schoonmaken een dun laagje te geven tegen vuil.
@Honey_Badger heeft ook wel een punt, met stalen band is een SUN019 iets van 220 gram, daarom ook een reden waarom ik ben overgestapt naar een sbbn031 met een MN strap, dat scheelt bijna de helft aan gewicht.

1 like

Wat zijn Titaan horloges dan mooi he !

Zeker!

3 likes

Zou deze ook nog wel eens willen toevoegen aan de collectie. Met onderzeeboot staal heb je ook geen last van corrosie

2 likes

Nee dat is niet zo! Dat roest ook het is allen sterker.
Rolex heeft beter RVS maar titaan is nog veel beter!

De PR-waarde van HY-80/-100 staal is hoger dan van 904L (niet veel overigens). Titanium corrodeert idd niet maar HY-80/-100 heeft weer andere voordelen.

Sommige Russische onderzeeërs zijn overigens van titanium gemaakt. Hoop die van jou foto niet :wink:

1 like

Was wel een Rus!
Waar vergelijk je corrosie mee PR- waarde ?
Samenstelling legering heb ik ook gevonden zit heel wat in.

Zag aan de foto dat t een rus was, vandaar de :wink:. PR waarde is de pitting resistance. Daarmee wordt bepaald hoe bestendig het is tegen zeewater.

1 like

Dankjewel voor de uitleg.
Ja zeewater is heel wat anders dan zoet water.
Zeker voor RVS

Volgens mij wel maar maakt een laagje welk beschermt
Net zoals RVS
Volgens mij is goud het enigste wat niet Corrodeert (Roest)
Maar goud is dan ook geen aards materiaal.
Alles voor zo ver ik weet. En niemand weet alles natuurlijk!
Maar jij hebt verstand van metalen en duikboten? Leuk!


Bedankt voor de goeie tip. Gelijk maar even gedaan !

2 likes

Maar was het nodig ? Roest ?

Kreeg je de schroefjes los? Bij mij zat er een liter loctite op.