Tip voor horloges met geborstelde/titanium onderdelen

Er zaten wat krasjes op de sluiting van mijn Pelagos die ik moeiteloos kon verwijderen met de volgende pen:

Deze pennen zijn ideaal voor het verwijderen van krassen op titanium/geborstelde kasten en onderdelen. Ik heb zelf voor een 2mm stift gekozen, zodat ik extra fijn kan werken :slight_smile:

Meer details:

Gewoon geduld hebben en dan kun je de meeste krasjes letterlijk wegpoetsen… Uiteraard geen diepe krassen en enorme butsen :slight_smile:
Was nu te laat met een voor/na-foto, maar zal er de volgende ronde een paar maken :smiley:

Ik heb eens gelezen dat je krasjes op titanium met een gum letterlijk zou kunnen weg gummen.

Blijft wel enorm gaaf trouwens, zo’n Pelagos!

wanneer je niks doet en de krassen niet te diep zijn
verdwijnen die krassen vaak vanzelf,
bij niet gekleurd / gecoat titanium kijk je feitelijk
tegen een flinterdun ā€œroestā€ laagje aan
en die krassen zijn beschadigingen in die roestlaag
na verloop van tijd kleurt dat door nieuwe "roest"
vanzelf weer bij.

Dat klopt, maar de sluiting is helaas niet van titanium, maar staal

Carpe tempus Schreef:

wanneer je niks doet en de krassen niet te diep
zijn
verdwijnen die krassen vaak vanzelf,
bij niet gekleurd / gecoat titanium kijk je
feitelijk
tegen een flinterdun ā€œroestā€ laagje aan
en die krassen zijn beschadigingen in die
roestlaag
na verloop van tijd kleurt dat door nieuwe ā€œroestā€

vanzelf weer bij.

lance_explorer Schreef:

Ik heb eens gelezen dat je krasjes op titanium met
een gum letterlijk zou kunnen weg gummen.

Blauw pennengum inderdaad.

dit ā€œpotloodā€ is een zogenaamd ā€œglaspenseelā€, ik ken ze uit de fotozaak waar ik ooit werkte ( begin jaren '90) waar we ze gebruikten om (flits)contacten van camera’s schoon te maken… zelf gebruikte ik ze in de modelbouw om kleine ā€œfoutjesā€ in laklagen plaatselijk weg te schuren… 't is in feite een stift van glasvezels, en glas krast… en dat is wat je nodig hebt…

Let wel op!.. de vezeltjes breken af… en ze kunnen best wel irritatie geven als je de splintertjes in je vingers krijgt… 't is en blijft glas… en ze kunnen dus ook breken… hoe korter je de stift uit laat steken hoe beter het effect, en hoe minder de vezels afbreken…

Thanks voor de toelichting :slight_smile:
En ja, ik heb gemerkt dat die ā€˜haartjes’ best vervelend zijn :slight_smile:
Wel een leuk klusje om te doen en spaart toch wat geld.

Arie Kabaalstra Schreef:

dit ā€œpotloodā€ is een zogenaamd ā€œglaspenseelā€, ik
ken ze uit de fotozaak waar ik ooit werkte ( begin
jaren '90) waar we ze gebruikten om
(flits)contacten van camera’s schoon te maken…
zelf gebruikte ik ze in de modelbouw om kleine
"foutjes" in laklagen plaatselijk weg te
schuren… 't is in feite een stift van
glasvezels, en glas krast… en dat is wat je nodig
hebt…

Let wel op!.. de vezeltjes breken af… en ze
kunnen best wel irritatie geven als je de
splintertjes in je vingers krijgt… 't is en
blijft glas… en ze kunnen dus ook breken… hoe
korter je de stift uit laat steken hoe beter het
effect, en hoe minder de vezels afbreken…

Kunnen dit soort pennen ook gebruikt worden om oppervlakkige roest van onderdelen af te ā€œschrapenā€?

Ben toch wel een beetje benieuwd naar een ā€œafterā€ foto :slight_smile:

Ook oppassen voor je ogen !

Vintage1982 Schreef:

Kunnen dit soort pennen ook gebruikt worden om
oppervlakkige roest van onderdelen af te
"schrapen"?

Ja!.. 't doet in feite het zelfde als een staalborstel… zoals ik al schreef, we gebruikten dit soort glaspenselen in de fotozaak om contacten van fototoestellen te ontdoen van oxidatie… werkte prima…

@ Marc-B1… inderdaad… die splintertjes wil je niet in je ogen hebben… goed opgemerkt…gelukkig zijn de haartjes dermate dik dat ze niet zo snel gaan zweven… maar je moet ook niet even in je ogen wrijven…

ticothijs82 Schreef:

lance_explorer Schreef:

Ik heb eens gelezen dat je krasjes op titanium
met
een gum letterlijk zou kunnen weg gummen.

Blauw pennengum inderdaad.

+1

De blauwe kant voor inkt werkt daarvoor perfect!

Dank voor het delen!

Ok bedankt. Onmisbaar dus bij het restaureren van uurwerken. Wellicht zijn veel onderdelen nog te redden als de roest oppervlakkig is gebleven.

wat gum betreft. .ik geloof dat het ook Faber-Castell was die ā€œgum potlodenā€ heeft met een inktgum ( met glasvulling dus)… fijn puntje… prima om klein werk mee te doen…

wat ik ook wel gebruik om kleine onderdelen te ontroesten… een sate-stokje, met zilver of koperpoets…

Ohja… en in die gereedschapsetjes voor dremels zitten vaak ook van die ā€œgumā€ stiftjes… maar ik raad 't af om ze met een dremel op je horloge kast te zetten. gewoon met het handje… heb je alle controle

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/tekenen/m828847786-partij-combi-gum-faber-castell.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Zijn dit dezelfde?
Hele partij en dan op Horlogeforum doorverkopen aan de liefhebbers, haha!

Ja!.. snel bieden… en je loopt binnen!.. :slight_smile: met een beetje mazzel… :slight_smile:

Arie Kabaalstra Schreef:

wat gum betreft. .ik geloof dat het ook
Faber-Castell was die ā€œgum potlodenā€ heeft met een
inktgum ( met glasvulling dus)… fijn puntje…
prima om klein werk mee te doen…

wat ik ook wel gebruik om kleine onderdelen te
ontroesten… een sate-stokje, met zilver of
koperpoets…

Ohja… en in die gereedschapsetjes voor dremels
zitten vaak ook van die ā€œgumā€ stiftjes… maar ik
raad 't af om ze met een dremel op je horloge kast
te zetten. gewoon met het handje… heb je alle
controle

Laten we niet vergeten dat deze gummetjes ook weer geen wondermiddelen zijn :slight_smile: Zo heb ik ervaren dat je voor grotere oneffenheden toch echt wel een tool nodig hebt waarmee je het beschadigde deel ook (deels) kunt borstelen om de structuur te herstellen. Maar, die gummetjes zijn inderdaad handig voor klein werk.

Nou ben ik wel heel benieuwd geraakt, straks even naar de Bruna voor watch supplies… :wink:

Mijn RT Airspeed heeft bij een motorongeluk over het asfalt geschuurd, en de sporen daarvan heb ik dus wel met een dremel bijgewerkt, vnl, met een ronddraaiend borsteltje met ijzeren draadjes, en en viltschijfje.
Ik weet niet of ze bestaan, maar voor roest zou ik een koperen borsteltje proberen. Koperen borstels worden ook op keramische kookplaten gebruikt, dus zouden een edelstalen kast niet moeten beschadigen.