Deze pennen zijn ideaal voor het verwijderen van krassen op titanium/geborstelde kasten en onderdelen. Ik heb zelf voor een 2mm stift gekozen, zodat ik extra fijn kan werken
Meer details:
Gewoon geduld hebben en dan kun je de meeste krasjes letterlijk wegpoetsen⦠Uiteraard geen diepe krassen en enorme butsen
Was nu te laat met een voor/na-foto, maar zal er de volgende ronde een paar maken
wanneer je niks doet en de krassen niet te diep zijn
verdwijnen die krassen vaak vanzelf,
bij niet gekleurd / gecoat titanium kijk je feitelijk
tegen een flinterdun āroestā laagje aan
en die krassen zijn beschadigingen in die roestlaag
na verloop van tijd kleurt dat door nieuwe "roest"
vanzelf weer bij.
Dat klopt, maar de sluiting is helaas niet van titanium, maar staal
Carpe tempus Schreef:
wanneer je niks doet en de krassen niet te diep
zijn
verdwijnen die krassen vaak vanzelf,
bij niet gekleurd / gecoat titanium kijk je
feitelijk
tegen een flinterdun āroestā laagje aan
en die krassen zijn beschadigingen in die
roestlaag
na verloop van tijd kleurt dat door nieuwe āroestā
dit āpotloodā is een zogenaamd āglaspenseelā, ik ken ze uit de fotozaak waar ik ooit werkte ( begin jaren '90) waar we ze gebruikten om (flits)contacten van cameraās schoon te maken⦠zelf gebruikte ik ze in de modelbouw om kleine āfoutjesā in laklagen plaatselijk weg te schuren⦠'t is in feite een stift van glasvezels, en glas krast⦠en dat is wat je nodig hebtā¦
Let wel op!.. de vezeltjes breken af⦠en ze kunnen best wel irritatie geven als je de splintertjes in je vingers krijgt⦠'t is en blijft glas⦠en ze kunnen dus ook breken⦠hoe korter je de stift uit laat steken hoe beter het effect, en hoe minder de vezels afbrekenā¦
Thanks voor de toelichting
En ja, ik heb gemerkt dat die āhaartjesā best vervelend zijn
Wel een leuk klusje om te doen en spaart toch wat geld.
Arie Kabaalstra Schreef:
dit āpotloodā is een zogenaamd āglaspenseelā, ik
ken ze uit de fotozaak waar ik ooit werkte ( begin
jaren '90) waar we ze gebruikten om
(flits)contacten van cameraās schoon te makenā¦
zelf gebruikte ik ze in de modelbouw om kleine
"foutjes" in laklagen plaatselijk weg te
schuren⦠'t is in feite een stift van
glasvezels, en glas krast⦠en dat is wat je nodig
hebtā¦
Let wel op!.. de vezeltjes breken af⦠en ze
kunnen best wel irritatie geven als je de
splintertjes in je vingers krijgt⦠'t is en
blijft glas⦠en ze kunnen dus ook breken⦠hoe
korter je de stift uit laat steken hoe beter het
effect, en hoe minder de vezels afbrekenā¦
Kunnen dit soort pennen ook gebruikt worden om
oppervlakkige roest van onderdelen af te
"schrapen"?
Ja!.. 't doet in feite het zelfde als een staalborstel⦠zoals ik al schreef, we gebruikten dit soort glaspenselen in de fotozaak om contacten van fototoestellen te ontdoen van oxidatie⦠werkte primaā¦
@ Marc-B1⦠inderdaad⦠die splintertjes wil je niet in je ogen hebben⦠goed opgemerktā¦gelukkig zijn de haartjes dermate dik dat ze niet zo snel gaan zweven⦠maar je moet ook niet even in je ogen wrijvenā¦
wat gum betreft. .ik geloof dat het ook Faber-Castell was die āgum potlodenā heeft met een inktgum ( met glasvulling dus)⦠fijn puntje⦠prima om klein werk mee te doenā¦
wat ik ook wel gebruik om kleine onderdelen te ontroesten⦠een sate-stokje, met zilver of koperpoetsā¦
Ohja⦠en in die gereedschapsetjes voor dremels zitten vaak ook van die āgumā stiftjes⦠maar ik raad 't af om ze met een dremel op je horloge kast te zetten. gewoon met het handje⦠heb je alle controle
wat gum betreft. .ik geloof dat het ook
Faber-Castell was die āgum potlodenā heeft met een
inktgum ( met glasvulling dus)⦠fijn puntjeā¦
prima om klein werk mee te doenā¦
wat ik ook wel gebruik om kleine onderdelen te
ontroesten⦠een sate-stokje, met zilver of
koperpoetsā¦
Ohja⦠en in die gereedschapsetjes voor dremels
zitten vaak ook van die āgumā stiftjes⦠maar ik
raad 't af om ze met een dremel op je horloge kast
te zetten. gewoon met het handje⦠heb je alle
controle
Laten we niet vergeten dat deze gummetjes ook weer geen wondermiddelen zijn Zo heb ik ervaren dat je voor grotere oneffenheden toch echt wel een tool nodig hebt waarmee je het beschadigde deel ook (deels) kunt borstelen om de structuur te herstellen. Maar, die gummetjes zijn inderdaad handig voor klein werk.
Mijn RT Airspeed heeft bij een motorongeluk over het asfalt geschuurd, en de sporen daarvan heb ik dus wel met een dremel bijgewerkt, vnl, met een ronddraaiend borsteltje met ijzeren draadjes, en en viltschijfje.
Ik weet niet of ze bestaan, maar voor roest zou ik een koperen borsteltje proberen. Koperen borstels worden ook op keramische kookplaten gebruikt, dus zouden een edelstalen kast niet moeten beschadigen.